اردکانیان

وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه طرح انتقال آب خلیج فارس گفت: انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران باز کردن صفحه جدیدی برای حیات و توسعه این سرزمین است که وزارت نیرو نیز در آن مشارکت داشته و همکاران ما در وزارت صمت و شرکت تامین و انتقال آب از خلیج فارس این امکان را برای وزارت نیرو فراهم کردند تا با مشارکت تاثیرگذار در این پروژه بزرگ این روز مهم را در تاریخ صنعت آب کشور ثبت کنیم.

به گزارش ایراسین، رضا اردکانیان با بیان این مطلب در ادامه افزود: امروز شیرین سازی آب دریا یکی از پروژه‌های مهم در سال دنیاست و حدود ۷۵ درصد نمک زدایی در منطقه ما صورت می‌گیرد و بیش از ۸۵۰ آب شیرین کن در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت است که حدود ۲۵ درصد از آنها بزرگ و بالای ۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز هستند.

وی گفت: از حدود ۶۷ سال پیش نمکزدایی آب دریا در منطقه آغاز شده و امروز به سبب فناوری امکان اقتصادی کردن این پروژه برای ما نیز وجود دارد؛ همچنین در دولت تدبیر و امید کار انتقال آب خلیج فارس برای ۱۷ استان کشور آغاز شده و اکنون این پروژه به انتها رسیده است. این چند استان سالانه ۶۰ میلیارد مترمکعب مصرف دارند که حدود ۲ میلیارد مکعب آن برای صنعت است و در آینده به ۳ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

به گفته وزیر نیرو، محاسبات نشان می‌دهد بخش صنعت در چشم انداز خود ۹۵۰ میلیون متر مکعب آب کم خواهد داشت و استفاده از آب دریا یکی از روش‌های تاثیرگذار برای این کار است.

وی ادامه داد: وزارت نیرو تخصیص آب دریا برای مصرف شرب و صنعت را داشته و امروز ۲۶ میلیارد مترمکعب به چند استان از جمله سیستان و بلوچستان داده شده است که از این میزان ۱۳ میلیارد متر مکعب در حال نمک‌زدایی شدن و شیرین شدن است.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصی در ایران حدود ۷۶۰ میلیون متر مکعب آب شور را در اختیار دارد که پروژه امروز یکی از پروژه‌های بزرگ بوده و از ۴۵۰ میلیون متر مکعب که به بخش خصوصی و صنعت داده شده امروز ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به دست آمده و به مصرف شرب و صنعت استان هرمزگان خواهد رسید.

وی افزود: همچنین در استان‌های کرمان و یزد مشارکت بخش خصوصی بسیار تعیین کننده بوده و به استحضار رئیس‌جمهور می رسانیم که در دولت تدبیر و امید وزارت نیرو موفق شده علاوه بر بودجه عمومی دولت از منابع غیردولتی تجهیز منابع کرده و برای طرح‌های خود در بخش آب و فاضلاب فاضلاب هزینه کند. یکی از طرح‌های بیشماری که در حال اجراست طرح انتقال آب خلیج فارس است. همچنین تخصیص آب به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، فارس، سمنان و ۱۷ استان که در فلات مرکزی داریم یکی بعد از دیگری به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، در عین حال هزینه بر بودن این پروژه و پمپاژ انتقال آن قیمت تمام شده آب برای صنعت در منطقه سیرجان چیزی حدود دو یورو خواهد بود. زیرا هرتن فولاد ۵ مترمکعب آب می‌خواهد و هر برای هر فولاد ۱۰ یورو هزینه خواهد شد که صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: سالی بیش از ۲۰۰میلیارد یورو ارزش آبی است که در صنعت و کشاورزی استفاده می کنیم، پس باید کارهایی بپردازیم که ارزشمند باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =