صالحی

فروسیلیس به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی در صنعت فولادسازی به شمار می آید و این در حالیست که در شرایط فعلی مصرف‌کنندگان فروسیلیس که همان فولادسازان هستند، طی یک سال اخیر با مشکلات بسیاری برای تامین نیاز خود به این ماده معدنی مواجه شده اند که عمده‌ترین آن عرضه قطره چکانی و افزایش افسارگسیخته آن طی این مدت بوده است.

به گفته معاون خرید ذوب آهن اصفهان فروسیلیس به عنوان پاشنه آشیل فولادسازان تبدیل شده است. اما طبق توافق‌های انجام شده، انجمن فروآلیاژ ایران متعهد شده تا تعهدات قراردادی خود را از نظر تناژ پوشش دهد و این مشکل بزرگ فولادسازان را از بین ببرد.

محمدجعفر صالحی درباره شرایط فعلی فروسیلیس موجود در بازار به ایراسین می گوید: خوشبختانه میزان تولید فروسیلیس به اندازه نیاز داخل و حتی در صورت فعالیت با تمام ظرفیت‌های موجود، بیش از نیاز داخل است.

به گفته وی، قیمت فروسیلیس تحت تاثیر عوامل نهاده، دچار نوسان می‌گردد. زیرا بخشی از مواد اولیه کمکی وارداتی است که با تغییر نرخ ارز، دچار نوسان می‌شود. از سوی دیگر برای تولیدکنندگانی که صادرات نداشته باشند این روزها تامین و تخصیص ارز ، معضل جدی و حتی بازدارنده است. بنابراین به طور قطع اگر تولیدکننده از تامین مداوم و مطمئن مواد اولیه، برخوردار باشد، مدیریت قیمت تمام شده و هزینه های جانبی آسان تر و ثبات قیمتی بهتری خواهد داشت.

وی درباره آخرین نرخ فروسیلیس در بازار داخلی نیز گفت: نرخ توافق شده و اعلامی انجمن فروآلیاژ ایران، برای واحدهای فولادساز بزرگ، ۱۷ هزار تومان به ازای هر کیلو در نظر گرفته شده است. البته این روند افزایشی بوده و حدود ۲۲ درصد افزایش در بر داشته است.

صالحی درباره اینکه آیا عرضه فروسیلیس همچنان به صورت قطره چکانی انجام می‌شود نیز اظهار کرد: متاسفانه بله، به هر حال عنان و اختیار ارسال بار دست تولید کنندگان فروسیلیس است و موجودی اندک فروسیلیس واحدهای فولاد ساز، به عنوان یک نقطه ضعف و گلوگاه تولید تلقی می‌گردد .

وی درباره اینکه آیا اعتراض شرکت‌های فولادی به افزایش بی رویه قیمت فروسیلیس نتیجه ای داشته نیز اینگونه اظهار کرد: این روزها علاوه بر مشکلات تامین مواد اولیه آهن‌دار، فروسیلیس نیز به عنوان یک کالای استراتژیک، پاشنه آشیل فولادسازان شده و چاره‌ای جز پذیرش خواسته تولیدکنندگان فروسیلیس باقی نمانده است. دوگانه توقف و پذیرش افزایش قیمت در شرایطی که پیش‌بینی واردات نشده باشد برای تولیدکننده، بسیار سخت است؛ اما حفظ و تداوم تولید ، یک اصل خدشه ناپذیر است.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان همچنین درباره اینکه جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان فروسیلیس و نتایج حاصله از آن نیز گفت: خوشبختانه طی این جلسات موافقت اعلام شد که طرفین بررسی کارشناسی کاملی برای تعیین ضریب یا شاخص خاصی برای تعیین قیمت فروسیلیس انجام دهند و با جمع بندی نهایی پیشنهادات،  نگرانی طرفین از نوسانات قیمت بر طرف گردد.

صالحی درباره اینکه در شرایط فعلی وضعیت موجودی فروسیلیس فولادسازان چگونه است نیز اظهار کرد: با تعهد و قول انجمن فروآلیاژ ایران، مقرر شد که نیاز واحدهای فولادساز به فروسیلیس بدون وقفه مرتفع گردد و تولیدکنندگان فروسیلیس نیز متعهد شدند تعهدات قراردادی خود را از نظر تناژ پوشش دهند.

به گفته وی، نیازهای واحدهای فولادساز مجددا اعلام و مقرر شد انجمن فروآلیاژ ایران طی هفته جاری، برنامه توزیع نیاز و تامین را بر اساس مصرف کننده و تولیدکننده اعلام کند.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =