جعفری طهرانی

کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی مواد معدنی و فولاد، درخصوص انفجار در بندر بیروت که اخیرا رخ داده و آثار آن بر بازار فولاد در منطقه گفت: انفجار در بندر بیروت حادثه بسیار بزرگی بود و تاثیر قابل توجهی در اقتصاد لبنان و حتی کشورهای حاشیه دریای مدیترانه خواهد گذاشت و در نهایت عمده واردات فولاد این کشور از ترکیه انجام می‌شود

کیوان جعفری طهرانی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: بندر بیروت فارغ از اینکه در دهه 70میلادی عروس خاورمیانه بود و کشورهای حوزه خلیج فارس همچون امارات و دبی از نظر زیبایی، امکانات لجستیکی و تورسیتی در مقابل آن جایگاهی نداشتند، ضمن داشتن همه این ویژگی‌ها، قابلیت تخلیه و بارگیری سالانه 1میلیون و 200هزار کانتینر یعنی بالغ بر 22 هزار کانتینر 20 فوت در هر هفته، نه تنها به عنوان بندر استراتژیک لبنان بلکه به عنوان ترانزیت و ورود و خروج کالا برای کشوهای همسایه مانند سوریه شناخته شده بود.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر نزدیکترین بندر به لبنان، بندر مرسین ترکیه است که بعد از انفجار، ترکیه اعلام کرد حاضر است این بندر را جهت تخلیه و بارگیری کشتی‌های بزرگ در اختیار لبنان قرار دهد. چون این حادثه باعث می‌شود این بندر تا مدت‌ها از مدارحرکتی خارج شود. بندر مرسین ترکیه در شمال شرق دریای مدیترانه و در 340 کیلومتری (190 مایل دریایی) بندر بیروت واقع شده است.

این تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی مواد معدنی و فولاد در ادامه سخنانش به سابقه فعالیت لبنان در صنعت فولاد اشاره داشت و افزود: با نگاهی به سابقه کشور لبنان در زمینه تولید فولاد طی 23 سال گذشته خواهیم دید که هیچ وقت لبنان جایگاه بزرگی در تولید فولاد جهان نداشته و بیشترین سابقه این تولید به سال 1997 تا 2002 برمیگردد که کارخانه تولید فولاد این کشور با مشارکت شرکای خارجی به تولید ورق گرم با ظرفیت زیر 100هزارتن در سال اقدام می‌کرد. در سال2003 این کارخانه به دلیل افزایش نرخ سوخت و انرژی بسته شد، زیرا امکان رقابت در بازار جهانی را نداشت و در نهایت در سال 2003 به بعد، به واردکننده عمده فولاد تبدیل شد.

وی ادامه داد: لبنان در سال 2010 میلادی 1میلیون و 275هزارتن فولاد وارد کرد و در 2011 نیز واردات فولاد را 6.9درصد افزایش داد و به 1میلیون 363هزار تن رساند؛ در در سال 2013 نیز با افزایش واردات فولاد به میزان 3.8درصد، یک میلیون و 416هزارتن فولاد به این کشور وارد شد.

به گفته جعفری طهرانی، اکنون آخرین اطلاعاتی که در زمینه صنعت فولاد لبنان وجود دارد به سال 2018 میلادی باز می‌گردد. به این شکل که واردات این کشور بین 1میلیون و 500هزارتن تا یک میلیون و 800هزاتن متغیر بوده است. در مجموع می‌توان گفت میزان مصرف فولاد لبنان زیر 2میلیون تن در سال بوده و تقریبا همه آن وارداتی است .

وی افزود: البته تا قبل از سال 2008 میلادی که بحران جهانی اتفاق رخ دهد 75درصد فولاد لبنان از کشور ترکیه، اوکراین و مصر وارد می‌شد. مصر 46درصد بازار را داشت و اوکراین 16 درصد و ترکیه نیز 13درصد؛ مابقی 25درصد بازار فولاد این کشور نیز در اختیار سایر کشورهای CIS بود، اما با بحرانی که در صنعت فولاد مصر همزمان با بحران جهانی و افزایش نرخ انرژی رخ داد و دولت مصر نیز سوبسید را از روی فولاد برداشت، باعث شد تا مصر نیز از سال 2009 تا 2018 کم کم بازار فولاد خود در لبنان را به اوکراین واگذار کند و اکنون بیشترین واردات لبنان از اوکراین و بلاروس و CIS انجام می‌شود.

به گفته وی، به نظر می‌رسد بیشترین تاثیری که انفجار بندر بیروت بر صنعت فولاد این کشور خواهد گذاشت، واردات عمده فولاد از ترکیه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =