چادر مشکی

امسال از سوی مقام معظم رهبری درحالی سال جهش تولید نامگذاری شده است که برخی از آمارها نشان از کاهش تولید چادر مشکی در ایران حکایت دارند.

به گزارش ایراسین، درحالی موضوع بررسی ارز تخصیصی برای واردات چادر مشکی در مجلس شورای اسلامی مطرح است که برخی از کارشناسان نساجی در این زمینه معتقدند بهتر است بجای تخصیص ارز به واردات چادر مشکی زمینه تخصیص ارز به تولید این کالا را فراهم کنیم.

این مدعا زمانی مطرح شده است که ظاهرا بررسی دقیق و کارشناسی توانمندی تولید چادر مشکی در ایران نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری اندکی در این زمینه ایران در زمینه چادر مشکی خودکفا شده و نهایتا درصورت توسعه صادرکننده نیز خواهد شد.

آمارها چه می‌گویند

آمارهای ثبت شده از میزان مصرف چادر مشکی در ایران نشان می‌دهد به چیزی حدود 90 میلیون متر مربع چادر مشکی سالانه نیاز داریم و تاکنون خطوط تولید نصب شده در کشورمان امکان عرضه فقط 10 میلیون متر مربع از چادر مشکی را دارند.

به این ترتیب برآورد این است که در بهترین شرایط ایران تنها تولید کننده 11 درصد نیاز داخلی است و باقی نیاز باید از واردات تامین شود، وارداتی که اصولا مستلزم خارج شدن ارز از کشوی بوده و به دلیل توانمندی داخل ضربه‌ای به اشتغال کشور خواهد شد.

جالب‌تر اینکه اصلی‌ترین کشورهای صادر کننده پارچه چادر مشکی به کشورمان چین، سوئیس و ژاپن شناخته شده‌اند و هیچ کدام خود مصرف‌کننده این کالا نیستند اما در ایران با توجه به قوانین دین رسمی کشور چادر مشکی تقاضای بالایی دارد.

حسین مدرس‌خیابان، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در تایید این مشکلات به رسانه‌ها گفت: به امروز برای تولید پارچه چادر مشکی در کشور دچار چالش هستیم که در تلاشیم با برنامه‌ریزی و حمایت از واحدهای فعال در این حوزه بتوانیم نیمی از نیاز کشور را در این حوزه تامین کنیم.

نباید برای کارگران خارجی اشتغال زایی کنیم

در همین حال؛ سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: موضوع خودکفایی تولید چادر مشکی در ایران از دو منظر مهم و قابل بررسی است که یکی مربوط به نوع پوشش توصیه شده در دین مبین اسلام است و دیگری مربوط به موضوع شعار سال که مقام معظم رهبری تعیین فرمودن.

حسینی‌کیا در در ادامه افزود: امروز که تاکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید و توجه به معیشت جامعه است باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا برای رسیدن به اهداف ایشان گام موثر برداشته باشیم که یکی از این موارد تولید چادر مشکی است.

وی معتقد است با درنظ گرفتن زیرساخت‌های مناسب نساجی که در ایران وجود دارد واقعا نباید در این زمینه به خارج از کشور وابسته باشیم و منابع موجود ارزی را در شرایط جنگ اقتصادی دودستی به خارج ارسال کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: با درنظر گرفتن محصولات پتروشیمی شهید تندگویان و کارخانه‌های نساجی که تخصصی می‌توانند در زمینه تولید چادر مشکی فعالیت کننده اصولا وابستگی به خارج از مرزها هیچ منطقی ندارد آنهم در زمانی که می‌دانیم صنعت نساجی چقدر می‌تواند برای کشورمان ارزش افزوده ایجادکند.

حسینی کیا معتقد است با توجه به تولید مواد اولیه در پتروشیمی شهید تندگویان و همچنین خطوط تولید موجود در ایران اگر درست برنامه‌ریزی کنیم در آینده نزدیک می‌توانیم در بازارهای هدف کشورهای اسلامی اطراف تاثیرگذار بوده و درآمد ارزی بالایی برای کشورمان ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با اشاره به موضوع تحقیق درباره ارز تخصیصی واردات چادر مشکی به خبرنگار ایراسین گفت: اصولا هنگام بررسی این موضوع تصمیم داریم درباره تولید داخلی و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نیز صحبت کنیم البته درصورت لزوم از وزیر صنعت خواهیم خواست در جلسه حضور داشته باشند تا در صورت نیاز برای رفع موانع تولید این واحدها برنامه‌ریزی شود.

دچار اشتباه محاسباتی نشویم؛  زنجیره هنوز کامل نیست

از سوی دیگر علیرضا حائری، عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران با اشاره به انتشار اخبار جدید مبنی بر خودکفایی در تولید چادر مشکی به خبرنگار ما گفت: اصولا خودکفایی در این محصول بسیار شایسته و قابل تقدیر است اما نباید دچار اشتباه محاسباتی بشویم.

حائری در ادامه افزود: اصولا میزان تولید و نیاز بازار ایران در یک سطح قرار ندارد و تا تولید محصول نهایی در پتروشیمی تندگویان فاصله داریم که هنوز باید در این بخش سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم.

این عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران معتقد است برای دستیابی به خودکفایی واقعی باید زنجیره تولید را تکمیل نکنیم و عملکرد جزیره‌ای نمی‌تواند دستاورد مناسبی برای ما داشته باشد چون هرچه در بخش تولیدات مواد اولیه سرمایه‌گذاری کنیم اما پارچه بافی نداشته باشیم خودکفایی حاصل نمی‌شود.

حائری به خبرنگار ما گفت: با اهداف تعیین شده تا 1400 اگر تمام ظرفیت تولید چادر مشکی را در نظر داشته باشیم حداکثر نیمی از نیاز بازار را می‌توانیم تامین کنیم بنابراین هنوز تا خودکفایی فاصله داریم.

این متخصص صنعت نساجی معتقد است سالانه رقمی نزدیک به 120 میلیون یورو ارز برای واردات چادر مشکی از ایران خارج می‌شود که اگر نیمی از آن را در یک سال اصولی سرمایه‌گذاری کنیم خودکفایی حاصل می‌شود.

وی تاکید کرد: اشتباه محاسباتی در این زمینه می‌تواند مشکلات بیشتری به اقتصاد کشورمان تحمیل کند درحالی که اگر اصولی برنامه‌ریزی کنیم و بپذیریم که هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم و باید همچنان برنامه‌ریزی داشته باشیم قطعا در دوره‌ای کوتاه با توجه به زیرساخت‌های موجود خودکفا خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =