• ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
  • کد خبر: 673
  • readingTime: ۱ دقیقه
گندم

درحالی یک کانون تفکر و نهاد سیاستگذاری طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور نرخ خرید تضمینی گندم را حداقل 1600 تومان پیشنهاد دادند که رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران اعلام کرد: با توجه به عدم تعیین نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت احتمالا بسیاری از گندمکاران کشت جایگزین خواهند داشت و زیاد تمایلی به کاشت گندم ندارند.

به گزارش ایراسین، محمد شفیع ملک‌زاده در این زمینه گفت: براساس قانون هر سال باید تا قبل از پاییز نرخ خرید تضمینی گندم از سوی مسئولان اعلام شود تا کشاورزان براساس این قیمت اقدام به کشت کنند. درحالی که امسال هنوز هیچ خبری از اعلام نرخ خرید تضمینی گندم نیست.

ملک‌زاده تصریح کرد: امسال نوسان‌های نرخ ارز باعث شده تا هزینه‌های تولید چندین برابر شده باشد، به همین دلیل کشاورزان انتظار داشتند حداقل مسئولان در زمینه اعلام نرخ خرید تضمینی جدیت بیشتری داشتند که این اتفاق نیافتاد.

وی با اشاره به تاخیر 7 ماهه اعلام نرخ خرید تضمینی سال گذشته اظهار کرد: شرایط کشاورزان امسال مثل سال‌های قبل نیست. امسال تغییرات اساسی در نرخ ارز هزینه‌های تولید، لوازم و نهاده‌ها را داریم، بنابراین کشاورزان برای حفظ منافع اقتصادی خود قطعا تصمیم‌گیری منطقی خواهند داشت.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور معتقد است افزایش هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف باعث شده تا مسئولان مدنظر داشته باشند که نرخ خرید تضمینی امسال حتی 1800 تومان نیز منطقی نیست، به همین دلیل باید برای حفظ شرایط خودکفایی گندم نرخ منطقی و قابل قبولی برای گندم تعیین کنند.

 رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران تصریح کرد: شرایط اقتصادی اکنون جامعه ایران عاملی است که کشاورزان دقت بیشتری در تعیین کشت خود داشته باشند. به همین دلیل اگر نرخ خرید تضمینی گندم منطقی نباشد قطعا کشت دیگری جایگزین شده و واردات گندم افزایش خواهد یافت.

ملک‌زاده به خبرنگار ما گفت: بی‌توجهی دولت به این نکته هزینه سنگینی برای کشور خواهد داشت به این دلیل که امسال نرخ گندم در بازار جهانی بالا رفته و اگر دولت تصمیم به واردات داشته باشد بیشتر از کیلویی 6 هزار تومان باید هزینه کند.

این مقام صنفی معتقد است در صورت ادامه این روند حتی گروهی که گندم کاشته‌اند قطعا این گندم را به دولت با نرخ پایین تحویل نخواهند داد به این دلیل که خریداران دلار به دست اکنون سرزمین‌های کشاورزی ایران بخصوص از کشورهای همسایه بسیار زیاد شده‌اند.

ملک‌زاده تصریح کرد: در جلسات دوره‌ای نظام صنفی کشاورزان تصمیم‌گرفته‌اند در صورت ادامه این روند قطعا نمی‌کارند یا کشت جایگزین خواهند داشت، درحالی که نکته پنهان این تصمیم اینجاست که براساس این تصمیم  الگوی کشت در کشور برهم خورده و با توجه به کمبود آب هزینه بالایی برای کشور ایجاد خواهد شد و وابستگی ایران به گندم وارداتی بالا خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =