مهرداد اکبریان

رییس انجمن سنگ‌آهن ایران درخصوص جلسه دوستانه‌ای که روز گذشته در اتاق بازرگانی ایران، میان تشکل‌های معدنی و فولادی برگزار شد گفت: تولیدکنندگان زنجیره فولاد اعم از کوچک و بزرگ در جلسه مشترک با اتاق بازرگانی به این نتیجه رسیدند که دولت باید دخالت در قیمت گذاری را به حداقل برساند.

مهرداد اکبریان با بیان این مطلب در گفت وگو با ایراسین در ادامه افزود: این جلسه میان شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد همچون ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و مابقی مدیران ارشد این کارخانه‌ها و معادن بزرگ تولیدکننده سنگ آهن همچون چادرملو و گل گهر برگزار شد. در واقع می توان گفت این جلسه مواجهه شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی در حضور انجمن فولاد و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بود تا مباحث از نگاهی دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته اکبریان، درخصوص قیمت گذاری زنجیره فولاد، 2 موضوع مطرح است. نخست نقطه نظراتی است که بر اساس سلایق دائما از سوی دولت یا کسانی که خود را ذی ربط دانسته، مطرح می‌شود و جمع بندی آن کار را برای 4 تشکل که قرار بود برای تعیین قیمت به توافق برسند، سختتر می‌کند، اما از یک بعد دیگر وقتی نگاهی به توافقات قدیمی در سالهای دور می اندازیم، می بینیم که بدون هیچ هیاهویی معاملات انجام می شده و دولت نیز دخالتی در آن نداشته و خریدار و فروشنده به راحتی با یکدیگر به توافق می رسیدند.

رییس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در این جلسه علاوه بر بررسی این نقطه نظرات، مباحث کارشناسی شده از سوی انجمن سنگ آهن و تولیدکنندگان فولادی را مورد بررسی قرار دادیم.

اکبریان ادامه داد: در واقع بازگشت به روش سنتی برای حل موضوع که بزرگان خریدار و فروشنده رودررو با یکدیگر صحبت کنند یکی از دلایل برگزاری جلسه بود تا ببینیم چه اندازه نظرات طرفین به یکدیگر نزدیک بوده و با نظرات کارشناسی تشکلها چقدر همخوانی دارد؟ در نهایت نتیجه این شدکه معدنی ها و فولادی ها اعم از بزرگ و کوچک به این نقطه نظر که دولت باید دخالت در قیمت‌گذاری را به حداقل برساند، ایمان دارند.

وی ادامه داد: در نهایت از اتاق بازرگانی ایران نیز به عنوان مادر تشکلها درخواست شد تا این موضوع را طی صورت جلسه ای به دولت ارائه دهد تا کمترین دخالت را در قیمتگذاری فولاد داشته باشد.

به گفته وی، اینکه مکانزیم عرضه و تقاضا در نهایت تعیین کننده بحث قیمت و نوع معاملات خریدار و فروشنده باشد مورد توافق دو طرف بود؛ همچنین اکثریت اعتقادشان بر این بود که اگر سهمیه بندی ها به شکلی که اکنون وجود دارد در کوتاه مدت مشکلی را رفع می کند در میان مدت و بلند مدت مشکلات عدیده ای را به وجود خواهد آورد.

اکبریان ادامه داد: برای مثال مشکلات فولادسازان بزرگ همچون ذوب آهن اصفهان  با این موضوعات همچون سهیمه بندی، قیمتگذاری و وضع عوارض و ... رفع نمی شود. بلکه لازم است تا شرکت ذوب آهن موضوع را به شکل ریشه ای حل کند. در این جلسه برای رفع مشکل ذوب آهن پیشنهاد شد که معدنی به این شرکت اختصاص دهند تا تامین کننده قسمت عمده نیازش باشد، یا اینکه ذوب آهن قراردادهای بزرگ و بلند مدت با کنسانتره ساز یا معادن بزرگ داشته باشد تا حداقل برای مدت 3 سال خیالش از تامین مواد اولیه آسوده باشد.

وی گفت: تصمیماتی همچون وضع عوارض یا سهمیه بندی و.... معادن کوچک و متوسط را تحت تاثیر قرار می دهد؛ از سوی دیگر معادن کوچک و متوسط نمی توانند کمکی برای تامین مواد اولیه به ذوب آهن اصفهان داشته باشند و ذوب آهن باید با شرکت‌ها و معادن بزرگ وارد مذاکره شود.

به گفته وی، تصمیماتی که برای بخش معدن و به ویژه سنگ آهن برای تامین مواد اولیه فولادسازان گرفته می شود بیشترین ضربه را به معادن کوچک و متوسط وارد کرده و باعث نابودی آنها خواهد شد.

رییس انجمن سنگ آهن ایران در پایان تاکید کرد : در پایان جلسه قرار بر این شد تا اتاق بازرگانی ایران از نقطه نظرات مشخص و مشترک مطرح شده در این دیدار، صورت جلسه ای را تهیه کرده و به عنوان نقطه نظر اتاق بازرگانی به دولت ارائه کند. البته باید اشاره کنم که دلیل اصلی برگزاری جلسه در اتاق بازرگانی در واقع کمک برای تعیین قیمتگذاری زنجیره فولاد بوده است. چراکه در این موارد دولت خواستار نظر اتاق بازرگانی خواهد بود و اینکه نقطه نظرات ما به صورت چکیده از سوی اتاق به دولت ارائه شود، برای ما دارای اهمیت بوده و به تسریع کار کمک خواهد کرد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =