• ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
  • کد خبر: 6362
  • readingTime: ۱ دقیقه
شاخص بورس

ابطال معاملات محصولات فولادی در بورس کالا که مدتی است از سوی وزارت صمت انجام می‌گیرد منجر به تغییرات قیمتی محصولات شده است.کارشناسان در صنعت فولاد معتقدند که باید عرضه محصول در بورس با مدیریت کسانی که در این زمینه اهل فن بوده و با بازار آشنایی کامل دارند انجام شود.

رضا شهرستانی در گفت وگو با " ایراسین" با بیان این مطلب می گوید: مشکل اصلی این بود که با تغییر در معاونت معدنی وزارت صمت و عدم نداشتن تجربه لازم روی این موضوع و توجه به این موضوع که باید قیمت برای مصرف کننده نهایی پایین باشد، سبب شد تا مشکلاتی در عرضه محصولات در بازار به وجود آید. در واقع با فشار آوردن بی رویه و غیر منطقی بر صاحبان محصول که باید محصولشان را با فرمول قیمت FOB ضربدر قیمت ارز نیما محاسبه کرده و 10درصد کمتر از قیمت بدست آمده به فروش برسانند، مشکل ساز شد؛ این درحالی بود که قیمت نیما واقعی نبود و محاسبه به درستی انجام نمیشد. در نتیجه رقم بدست آمده اختلاف واقعی تا حدود 30درصد با بازار داشت و کل زنجیره را با مشکل روبرو کرد و بر قیمت بازار تاثیر گذاشته بود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران نیز در این باره معتقد است که این اتفاقات یعنی ابطال معاملات در بورس به دلیل عدم آشنایی و نداشتن تجربه لازم از سوی مسئولین بوده است.

به گفته وی، در واقع این ابطال معاملات که از سوی وزارت صمت انجام می شود نیز مشکلاتی را به همراه داشت و باعث افزایش قیمت در بازار می شد اما با تغییر در وزارت صمت و حضور سرپرست جدید برای این وزارتخانه یعنی دکتر مدرس خیابانی که در این زمینه اشراف بیشتری داشت سیاستها به نوعی تغییر کرد و تا حدودی با انجمن فولاد نیز هماهنگی بر سر نوع عرضه محصولات و روش محاسبه قیمت به وجود آمد. در نهایت عرضه محصول در بورس به میزان 500 تا 600 هزارتن که حجم بالایی از کالا بود، سبب شد تا قیمتها کاهش یابد.

وی افزود: البته هنوز مشکلاتی در این بخش وجود دارد. برای مثال در یکی از مواردی که منجر به ابطال معاملات در بورس شد، میزان اندک عرضه در مقابل با میزان تقاضا بود که خود موجب تغییر مجدد در قیمتها شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پایان گفت: تصمیم گیری برای ارائه محصول در بورس کالا و اینکه چگونه انجام گیرد تا مشکلی برای بازار ایجاد نکند باید توسط اهل فن و کسانی که در این زمینه سررشته دارند انجام شود تا دیگر با مشکلاتی از این دست روبرو نشویم.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =