عبدالمجید شریفی

رئیس هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش گفت: قیمت‌گذاری زنجیره فولاد به طور کلی مناسب نیست و هرچه بازار به عرضه و تقاضا برسد به نفع زنجیره خواهد بود و لازم است برای این کار نسبت به فرمولیزه کردن قیمت در این زنجیره اقدام کنیم.

عبدالمجید شریفی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: اکنون میزان تولید فولاد در کشور تکاپوی نیاز داخل را می دهد، ما سال گذشته حدود 27.2 میلیون تن فولاد تولید کردیم و حدود 15 میلیون تن آن در داخل مصرف شده و نیازی به واردات فولاد نداریم. از سوی دیگر با توجه به رکودی که در صنعت ساخت و ساز در کشور وجود دارد مصارف اقلام فولادی در کشور زیاد نیست و جهشی نیز پیدا نکرده است پس بازار با توجه به عرضه کافی که وجود دارد، می‌تواند به تعادل مناسبی برسد.

به گفته وی، برای تعیین قیمت زنجیره فولاد از سنگ آهن گرفته تا کنسانتره و آهن اسفنجی و فولاد، همچنین محصولات فولادی مثل تیرآهن ورق و میلگرد طی سالهای گذشته اقدام خوبی از سوی انجمن فولاد انجام شد و به فرمولیزه شدن قضیه کمک کرد و اکنون نیز به نظر می رسد با انجام کار کارشناسی و بررسی شرایط برای تعیین قیمت به نتیجه خوبی برسیم و اگر این روال ادامه پیدا کند بازار نیز به تعادل خواهد رسید.

به گفته وی، شرکت‎های بزرگ عمدتا بورسی هستند و سود همه آنها اعم از شرکت‌های بورسی معدنی و فولادی همه مشخص است، اما به طور تقریبی سود معدنی ها 2 برابر فولادی ها بوده است. البته به جز فولادمبارکه که ورق‌های خاص تولید می‌کند، مابقی تولیدکنندگان فولاد همچون ارفع، کاوه، خوزستان و ... زمانی که جداول شفاف و روشن آنها را در مقایسه با شرکت های معدنی بزرگ می بینید؛ متوجه می شوید که سود آنها تقریبا نصف است این نشان می دهد زنجیره تعریف بدی نداشته و حتی بیشتر به سمت معدنی‌ها بوده و برای آنها سود داشته است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =