شکر

درحالی که برخی از مسئولان با خرسندی خبر از ورود حجم بالایی از کالاهای اساسی به بنادر کشور می‌دهند برخی فعالان و تولیدکنندگان این کالاها نگران از آینده حیات اقتصادی خود آنهم در سال جهش تولید هستند.

به گزارش ایراسین، خودکفایی در تامین کالاهای اساسی مثل شکر یکی از اهداف تعیین در بخش‌کشاورزی بوده برناهم‌ریزی‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام شد که متاسفانه درپی برخی تصمیم‌گیری‌های مقطعی در اواسط دهه 80 شمسی ناگهان زیان هنگفتی به تولیدکنندگان داخلی واردشد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان در همان دوره هشدار داده بودند که نباید با سیاست‌های مقطعی بگونه‌ای سیاست‌گذاری کنیم که تولیدکنندگان وطنی از صحنه خارج شوند چون قیمت‌های بین المللی یکسان نیست و در دوره گرانی قطعا دچار مشکل تامین نیازهای داخل خواهیم بود.

به هرحال بی‌توجهی و اشتباه محاسباتی برخی مسئولان در آن دوره مشکلات متعددی در تولید محصولات ایجاد کرد تاجایی که برخی از آنها برای همیشه از گردونه تولید خارج شدند و امروز شاهد اتفاقاتی از همان دست و یا به عبارت دیگر همان اشتباهات محاسباتی هستیم.

  بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر در این زمینه به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های وارداتی کالای اساسی مثل شکر در پاره‌ای از موارد که کمبود در بازار وجود دارد یا برای تامین ذخایر استراتژیک امری کاملا منطقی است اما اینکه واردات بی‌رویه داشته باشیم به این بهانه که نرخ شکر وارداتی بسیار پایین‌تر از قیمت داخلی است، ضربه به تولید داخلی خواهد شد.

دانایی با اشاره به اتفاقات نیمه دهه هشتاد شمسی و واردات 5/2 میلیون تن شکر خارجی افزود: به دلیل اهمیت این کالا در سفر مردم نظارت دقیق تامین این کالا چه به صورت وارداتی و چه تولید داخل الزامی است و اصولا نباید سیاست‌گذاری به گونه‌ای باشد که تولیدات داخلی تحت تاثیر قرار گیرد.

وی درباره واردات شکر در شرایط فعلی نیز تاکید کرد: براساس قانون افرادی که متقاضی واردات شکر باشند با طی مراحل قانونی می‌توانند اقدام به واردات کنند اما در همین فرآیند نکته‌ای که نادیده گرفته می‌شود مربوط به زمان تولید داخل و زمان ورود محصولات خارجی است و درصورتی که این دو اتفاق همزمان باشند بدون تردید بازنده واقعی تولید کننده داخلی است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات قند و شکر افزود: به عنوان مثال فرض کنیم اگر همین امروز فردی با استفاده از شرایط قانونی اقدام به ثبت سفارش کند تقریبا اواسط تیرماه کالایی که خرید کرده وارد بندر می‌شود که  اتفاقا همین زمان نیز محصول تولید داخلی برداشت شده و تولید کنندگان به دنبال خریدار هستند و مازاد تولید و اختلاف قیمت کالای خارجی با محصول داخلی به دلیل نرخ ارز 4200 تومانی عامل زیان اقتصادی بالای تولید کنندگان داخلی است.

دانایی به خبرنگار ما گفت: درشرایط حساس کنونی نباید ارز موجود کشور برای کالاهای مصرفی هزینه شود بلکه مسولان دولتی باید بگونه‌ای با حمایت از تولیدکنندگان داخلی این نوع کالاها را از داخل کشور تامین کنند تا منابع ارزی موجود برای واردات اقلام واجب‌تر هزینه شوند و در عین حال امنیت غذایی کشور همواره تامین شده باشد.

همه‌چیز به قیمت نفت بستگی دارد

دانایی درباره وعده کاهش قیمت شکر در آینده نزدیک از سوی برخی مسئولان گفت: همانطور که قبلا اشاره شد شکرهای خارجی که اکنون در بازار عرضه می‌شوند خریدهایی مربوط به زمستان گذشته هستند که نرخ جهانی در آن دوره حدود 410 دلار به ازای هرتن بود که 150 هزار تن توسط بخش خصوصی وارد شد.

این مقام صنفی تصریح کرد: درحالی که اکنون قیمت جهانی شکر به دلیل وابستگی آن  به قیمت جهانی نفت در محدوده 270 دلار قرار دارد و کاملا طبیعی است که محصول وارداتی  که ماه‌های بعد به ایران می‌رسد بسیار ارزان‌تر از قیمت‌های فعلی باشد.

وی ضمن تاکید دوباره کاهش 30 درصدی قیمت در آینده نزدیک افزود: قیمت شکر در بازارهای بین المللی ارتباط مستقیمی با قیمت نفت دارد و هر زمان که قیمت نفت کاهش داشته باشد شکر نیز ارزان می‌شود اما نکته اینجاست که نباید این نزول قیمتی عامل از بین رفتن تولیدکنندگان داخلی باشد و مسئولان را دچار اشتباه محاسباتی مثل اواسط دهه 80 شمسی کند.

دانایی درباره میزان نیاز بازار داخل کشور به شکر تاکید کرد: براساس آمارهایی که در اختیار داریم ایران سالانه به چیزی حدود 2/2 میلیون تن شکر نیاز دارد که تولیدکنندگان داخلی سابقه تامین 2 میلیون تن در سال 97 را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند بنابراین اگر مسئولان دقیق برنامه‌ریزی کنند قطعا در آینده‌ای نزدیک نه تنها نیاز داخلی را می‌توانیم تامین کنیم بلکه بعضا با تولید محصولات وابسته مازاد تولید شکر کشور را به ارزش افزوده بالاتری تبدیل خواهیم کرد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =