تصمیم نهایی برای تعیین قیمت زنجیره فولاد

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در نشست خبری ویدیو کنفرانس با اصحاب رسانه گفت: تصمیم نهایی برای تعیین قیمت زنجیره فولاد توسط حاکمیت انجام می‌شود

به گزارش ایراسین، داریوش اسماعیلی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نقش انجمن ها در تعیین قیمت زنجیره فولاد گفت: نقش انجمن‌های صنفی همچون فولاد و سنگ آهن در جلسات قیمت گذاری صرفا مشورتی بوده و در نهایت حاکمیت برای قیمت نهایی تصمیم گیری می‌کند.

وی در خصوص قیمتگذاری زنجیره فولاد که دو هفته گذشته جلسه آن برگزار شد نیز اظهار کرد: طبق صحبتهای انجام شده نظر بر این بود که سود بین حلقه های مختلف فولادی به انصاف تقسیم نمی شود و حکم‌های متعددی برای متعادل کردن و ایجاد عدالت برای این مورد درخواست شد.  

وی ادامه داد: سال گذشته دربخش فولاد 20درصد افزایش صادرات داشتیم و بر اساس کارهای نظارتی که در وزارتخانه انجام شده تنظیم بازار محصولات فولادی انجام شد. چرا که نرخ ارز سال گذشته افزایش یافت و اثرات FATF نیز بهانه ای شد که بازار به سمتی برود که محصولات فولادی در کشور گران شود. ما در این زمینه 25 ساعت جلسه با فولادی ها برگزار کردیم و توانستیم بازار را کنترل کنیم.

اسماعیلی افزود: هدف گذاری برای تولید 55 میلیون تن فولاد در 1404 است که منطبق با این میزان شمش باید از سنگ تا شمش را برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: برای سال 99 که جهش تولید در نظر گرفته شده 2 هدف را در نظر گرفته ایم که نخست مربوط به بخش اکتشاف و بهره برداری و صنایع معدنی است، دوم در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری است که این جهش تولید را مردم باید لمس کنند.

وی ادامه داد: برای بخش اکتشاف افزایش 20درصدی به ذخایر فعلی در دستور کار است که اولویت با موادی همچون سنگ آهن، مس، طلا، سرب و رویف عناصر نادر و مصالح ساختمانی و... است. در بخش استخراج نیز بین 25 تا 35درصد افزایش بهره برداری از معادن را در پیش خواهیم گرفت. در بخش فرآوری و صنایع معدنی نیز افزایش 20درصدی در تولید را به منظور جلوگیری از خام فروشی در دستو کار قرار داده ایم.

به گفته اسماعیلی، مهمترین اتفاق رخ داده در بخش اکتشاف انجام پهنه بندی است که 209 فقره بوده و 97 فقره از آن آزاد سازی و کار اکتشاف انجام شده و نقاط امید بخش مشخص شده است. تعداد مناطق امید بخش 917 فقره بوده است.

وی افزود: از مسائل مهم در بخش اکتشاف موضوع معادن غیر فعال است که برای ادامه کارشان باید استعلام از قانون باید داشته باشیم. این درحالی است که از منابع طبیعی 72.5درصد استعلام منفی گرفتیم در حالیکه در قانون ماده 24 مکرر آمده است  که از پتانسیل آن استفاده نشده و قرار است با مدیران محیط زیست و منابع طبیعی و بخش نامه ها و دستورالعمل‌های مشترکی را صادر کنیم و از ظرفیت قانونی ماده 24 مکرر هم استفاده کنیم.  

به گفته وی، برای سال 99 که جهش تولید را در پیش داریم 24 سیاست و اقدام در نظر گرفته شده که در راس آنها اجرای نقشه راه معدن است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از موارد مهم برای سال جاری فعال کردن معادن کوچک است که پیش خرید محصول به وسیله مصرف کنندگان بزرگ انجام شود. به عنوان مثال، قرار شده تا شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توافق 3 جانبه بین وزارت صمت و شرکت مبارکه و معدنداران کوچک سنگ آهن این معادن خریداری شود تا ضمن افزایش تولید، منجر به اشتغال زایی نیز شود، همچنین برای عوارض صادراتی در نظر گرفته شده برای برخی محصولات معدنی که با مازاد نیاز در کشور روبرو هستند تصمیماتی به منظور کاهش آن خواهیم داشت.  

وی افزود: اقدامات وزارت صمت در بخش معدن و صنایع معدنی برای مقابله با ویروس کرونا نیز به این شکل بوده است که 3 بسته آموزشی مرتبط با ویروس کرونا را تهیه و پخش کردیم . بخشنامه ای هم در 28 اسفند و تکمیلی آن در 3 هفته گذشته تدوین شد که بر اساس آن به مدت 3 ماهه به فعالان معدنی مهلت دادیم. همچنین تهیه پروتکل بهداشتی برای وزارت بهداشت و درمان را داشتیم. تهیه ماسک مرغوب N95 برای معادن زغال‌سنگ نیز از دیگر اقدامات وزارتخانه بوده است.

وی همچنین از افتتاح مدرن ترین و بزرگترین کارخانه شمش الومینیوم کشور تا پایان هفته جاری خبر داد و میزان سرمایه گذاری آن را 1.2 میلیارد دلار اعلام کرد که با مشارکت ایمیدرو و غدیر انجام شده است.

انتها/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =