پوشش گیاهی

رئیس اداره محیط زیست شهرستان اردستان گفت: هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط‌زیست شود تخلف محسوب و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش ایراسین، حسین شواخی اظهار کرد: بر اساس بند (د) ماده ۱۰ قانون شکار و صید، از بین بردن رستنی‌ها از جمله قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تکلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش، تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع است و هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط زیست شود تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با بیان اینکه با برآوردهای انجام شده بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی و کوهی در مناطق مختلف شهرستان اردستان وجود دارد، افزود: ریواس، آویشن، آنغوزه، زیره، زرشک، بادام کوهی، انجیر وحشی و… از جمله گیاهان دارویی و کوهی هستند که در مناطق کوهستانی و سردسیر شهرستان اردستان مانند کهیاز، خارو، کوه‌های روستاهای بقم، درباغ، سرهنگچه، سریجهن، گونیان رودخانه و… رشد می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با اشاره به اینکه برخی افراد سودجو با چیدن و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی موجب تضعیف و حتی از بین بردن زیست‌بوم، تخریب و هم چنین عدم رویش دوباره این گونه و کاهش تنوع گونه‌ای در سال‌های آینده می‌شوند، گفت: علاوه بر برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی که باعث از بین رفتن آن گیاه در مناطق می‌شود، اکنون در فصل بهار و زایش حیات وحش قرار داریم و رفت و آمدهای بی‌رویه به مناطق کوهستانی و حفاظت شده باعث لطمه زدن به گونه‌های حیات وحش می‌شود.

شواخی تصریح کرد: با توجه به فصل زایش و تخم‌گذاری حیات وحش از جمله پرندگان و پستانداران، حفاظت از حیات وحش شهرستان ضروری است، اما در سطح شهرستان یک فرهنگ غلط هرساله باعث شده افراد به بهانه چیدن گیاهان کوهی به مناطق حفاظت شده و کوهی بروند و بسیاری از افراد ندانسته و یا ناخواسته باعث ترس، آزار و اذیت گونه‌های جانوری شوند.

وی خاطرنشان کرد: بهار فصل زایش حیات وحش است، بنابراین افرادی که به کوه و دشت می‌روند مراقب نوزادان حیوانات باشند و از لمس و جابجایی نوزادان حیات وحش خودداری کنند.

بر اساس گزارش ایسنا، رئیس اداره محیط زیست اردستان با اشاره به بارش نعمت‌های الهی، گفت: بارندگی‌های فصل زمستان گذشته و بهار امسال در تمام مناطق تحت حفاظت از جمله منطقه حفاظت شده کهیاز و منطقه شکار ممنوع خارو و مناطق آزاد موجب پرآب شدن چشمه‌ها، آبشخورها و گودال‌های آب شده است و امیدواریم همچنان بارندگی‌ها ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =