• ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
  • کد خبر: 51708
  • readingTime: ۲ دقیقه
شمش فولاد

روند قیمت شمش فولاد در شرق آسیا طی دو سال گذشته با سرعت زیادی ریزشی بود و هیچ خبری مانع از ادامه این ریزش نشد. به دنبال آن شمش فولاد فوب دریای سیاه و شمش فولاد صادراتی ایران نیز بازدهی منفی به ثبت رساندند. شمش فولاد صادراتی ایران در یک سال بیش از ۱۶ درصد از قیمت خود را از دست داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، استیل اوربیس با انتشار گزارشی مدعی شد قیمت شمش فولاد در شرق آسیا طی دو سال گذشته بدون توقف ریزشی بود و همچنان به این روند نزولی ادامه می‌دهد. البته این روند نزولی تنها مربوط به شرق آسیا نیست بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت شمش در بسیاری از بنادر جهان طی دو سال گذشته با سرعت زیادی ریزشی بود و هر موج افزایشی در قیمت شمش در حقیقت اصلاح یا استراحتی کوتاه برای موج ریزشی بعد بود. ریزش‌های متوالی قیمت شمش در طول دو سال گذشته بسیاری از فعالان بازار را نسبت به آینده قیمت محصولات فولادی ناامید کرده است.

ریزش قیمت شمش فولاد، بدون توقف

کاهش قیمت شمش فولاد در شرق آسیا خیلی زود به دریای سیاه رسید و سپس در معاملات شمش فولاد تولیدکنندگان داخلی اثرگذار شد. آخرین گزارش‌ها قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه را در حوالی ۵۰۵ دلار به ازای هر تن اعلام می‌کند و شمش فولاد صادراتی ایران تا ۴۷۰ هزار به ازای هر تن کاهش یافته است. ریزش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در این موج نزولی به مراتب بیشتر از شمش فولاد فوب دریای سیاه بود. روند قیمتی شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت شمش فولاد، بدون توقف

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از فروردین ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ با کاهش بیش از ۱۶ درصدی از ۵۶۰ دلار به ۴۷۰ دلار به ازای هر تن رسید. اگرچه فعالان بازار معتقدند با توجه به قیمت شمش فولاد در دریای سیاه، شمش فولاد صادراتی ایران پتانسیل رشد قیمت جزئی در هفته‌های پیش‌رو را دارد ولی روند قیمت شمش در طول سال‌های گذشته نزولی است. زمستان سال ۱۴۰۱ قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران به بیش از ۵۷۰ دلار نیز رسید ولی اکنون برای از دست ندادن محدوده قیمتی ۴۷۰ دلار تلاش می‌کند. البته پایین‌ترین قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در طول یک سال گذشته در تیرماه و محدوده ۴۴۰ دلار به ثبت رسیده است و پس از آن برای یک بازه زمانی بیش از ۸ ماهه به روند صعودی بازگشت.

شمش فولاد صادراتی ایران در فصل زمستان با قیمتی بالاتر از ۵۰۰ دلار به ازای هر تن نیز معامله شد ولی همزمان با موج ریزشی بعدی در بازارهای جهانی قیمت شمش فولاد صادراتی ایرانی نیز کانال ۵۰۰ دلار را از دست داد. اخبار غیررسمی نشان می‌دهد قیمت احتمالی شمش فولاد صادراتی ایران در هفته‌های آینده ۴۸۰ دلار خواهد بود البته این مسئله به ثبات قیمت شمش فولاد دریای سیاه در کانال ۵۰۰ دلار نیز بستگی دارد. اگر شمش فولاد فوب دریای سیاه کانال ۵۰۰ دلار را از دست بدهد احتمال ریزش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران تا سطح ۴۶۰ دلار و پایین‌تر نیز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =