مسئولیت اجتماعی شرکت

گروه انتخاب به عنوان یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در ایران سعی داشته در راستای مسئولیت اجتماعی از جمله ایجاد اشتغال، حمایت دانش‌بنیان‌ها، کدیریت مصرف آب لوازم خانگی، حمایت از بیماران سرطانی و ... ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هدف اصلی گروه انتخاب به عنوان سازمان مسئولیت پذیر و پیشرو در توسعه پایدار، ارائه خدمات موردنیاز به جامعه و کسب منافع مشروع مالی و افزایش درآمد اقتصادی است. تمامی نقش‌های سازمانی بر اساس این اصل پایه‌گذاری می‌شود. بر این مبنا گروه انتخاب با تولید محصولات باکیفیت و به روز در برابر مردم و رفاه اقتصادی آنها پاسخگو است. در این گروه، درعین حال که سودآوری و کسب ثروت جزو اهداف اصلی قرار دارد، اما رعایت دقیق قوانین و مقررات وضع شده از سوی نهادهای بالادستی، الزامی جدی و قیدی تعیین کننده است. در این زمینه، پرداخت دقیق مالیات‌های وضع شده و رعایت قوانین و مقررات اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی از اهمیت بالایی برخوردارند.

علاوه بر این، آنچه در این حوزه حائز اهمیت است آن است که گروه انتخاب به انتظارات منصفانه ذی‌نفعان توجه می‌کند. در واقع انتخاب می‌کوشد با رعایت اصول مرتبط باانصاف و عدالت و احترام متقابل فعالیت‌های خویش را به پیش ببرد. بر این اساس، با تدوین و انتشار و توسعه ارزش‌های سازمانی خود و ایجاد فرهنگ غنی و پایبندی به اصول حاکم بر اخلاق، تلاش می‌کند در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشد. در ادامه به دیگر موارد انجام شده در حوزه مسئولیت اجتماعی اسنوا اشاره شده است؛

زمینه سازی حمایت از ۲۰ استارتاپ دانش بنیان

حمایت از نخبگان داخلی به عنوان سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت جز راهبردهای کلان شرکت متاتک گروه انتخاب است و اقدامات زیر توسط متاتک انتخاب در دستور کار قرار گرفت:

• همکاری و مذاکرات عقد قرارداد با معاونت ریاست جمهوری برای حمایت از استارتاپ ها

• ایجاد بستر تعامل و پل ارتباطی مؤثر بین جامعه دانشگاهی و حوزه‌های فناوری و صنعت

• تولید محصولات فناورانه و تکنولوژی محور و تبدیل آنها به محصولات قابل استفاده در صنعت

حمایت از آموزش و منتورینگ نخبگان دانش آموزی برگزیده کشوری (فاز اول ۶۰۰۰ نفر)

دستور کار متاتک در این حوزه عبارتست از:

• حمایت از شناسایی استعدادهای برتر دانش‌آموزی و ترغیب و هدایت آنها برای نقش آفرینی در زیست بوم نوآوری کشور

• حمایت از نهادینه سازی مفاهیم مالکیت فکری و ترویج گفتمان ارزش آفرینی و خلق ثروت از اختراع در نوجوانان

• ارائه میز اختصاصی به نخبگان دانش‌آموزی در متاتک گروه انتخاب

همکاری با دانشگاه شریف

متاتک با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه‌های زیر همکاری دارد:

• همکاری در جذب نخبگان

• ایجاد اکوسیستم فناوری در فضای استارتاپی

حمایت از مجموعه خانه آب ایران

ایجاد فضا و تعامل با شرکت فناور عضو پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با اهداف زیر انجام می‌گیرد:

تولید محتوای علمی، موثق و همه فهم؛ برای آگاهی افزایی، شفاف‌سازی در خصوص بحران رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی

تلاش جهت جلب مشارکت گروه‌های مختلف ذینفع در منطقه اصفهان و با تمرکز بر رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی

در حوزه اجتماعی نیز گروه انتخاب در حوزه اجتماعی خود را در برابر ایمنی و سلامت کارکنان و همچنین رفاه آنها به عنوان موتور محرک و قلب تپنده گروه پاسخگو می‌داند. انتخاب همچنین، جهت‌گیری اصلی خود را تأثیرگذاری مثبت اجتماعی و توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی قرار داده است. در حوزه اجتماعی، این گروه همانند شهروندی مسئولیت پذیر، در فعالیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای مشارکت می‌کند که بتواند از معضلات اجتماعی بکاهد و کیفیت زندگی آحاد جامعه را بالا ببرد. در این رابطه می‌توان به پرداختن به کارهای عام‌المنفعه اجتماعی اشاره کرد. ما با اتخاذ رویکردهای مختلف در این حوزه تلاش می‌کنیم که به سمت توسعه پایدار حرکت نمائیم.

اقدامات محیط زیستی

گروه انتخاب در بخش محیط زیستی بر تطبیق با قوانین و مقررات، تدوین سیاست‌ها، فرآیندها و راهکارهای محیط زیستی، توسعه فضای سبز، به‌کارگیری فناوری‌های دوستدار محیط زیست، تولید محصولات دوستدار محیط زیست، ارائه راه کارهای مدیریت بهینه مصرف آب در سازمان و در محصولات، تولید محصولات با مصرف انرژی بسیار پایین و به طور کلی تبدیل شدن به یک صنعت سبز متمرکز است.

گروه انتخاب به عنوان اولین تولیدکننده لوازم خانگی، برای اولین بار جایزه واحد صنعتی شایسته تقدیر صنعت سبز را از سوی سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرد. مدیران ارشد گروه انتخاب بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، فعالیت‌ها و رویکرد صنعتی خود را منطبق بر حفاظت از محیط زیست مبنا قرار دادند که تولیداتشان حداقل آثار مخرب زیست محیطی را داشته و بر این اساس با تعریف و به سرانجام رساندن پروژه‌های مختلف طی فرآیند تیمی موفق به دریافت این مهم شدند. از جمله اقدامات گروه انتخاب در راستای حفاظت از محیط زیست، جایگزینی گاز R۶۰۰ با گاز R۱۳۴ در یک سری محصولات برودتی از جمله یخچال است، چراکه گاز R۱۳۴ از نوع گازهای مخرب لایه اوزون شناخته شده است. در حوزه مدیریت پسماند موضوع بازیافت، کاهش پسماندها و تفکیک آنها از سوی این گروه از مبدا تا مقصد مدنظر قرار گرفته است. همچنین، برای مدیریت انرژی هم تعریف پروژه‌های مختلف توانسته عملکرد قابل قبولی از سوی این مجموعه ارائه شود.

مدیریت انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای

به منظور کنترل پارامترهای آلایندگی مانند CO، CO2 ،SO2 ،NO، NO2 و غبار از خروجی دودکش‌ها (اعم از خروجی کوره‌های لعاب، کروه‌های رنگ، خش ککن ها، خطوط جوش، ترموفورمینگ ها و …) به صورت فصلی سنجیده شده و به آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست خود اظهاری انجام می‌گیرد که بر اساس نتایج سال ۱۴۰۱، مقدار آلاینده خروجی تمام دودکش‌های شرکت‌های گروه صنعتی انتخاب الکترونیک زیر حد مجاز است. یکی از دلایل این امر تعویض سیستم مشعل‌ها از سوخت گازوئیل به گازی بوده که موجب شده تمام خروجی‌ها در زیر حد مجاز انتشار آلاینده‌های سازمان محیط زیست قرار گیرد. ما همچنین، اقداماتی مانند استفاده از انرژی‌های پاک سلول خورشیدی، بازیافت حرارتی کوره‌ها به منظور گرمایش آب و استفاده ازمولدهای مقیاس کوچک CHP برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. علاوه بر این، در انتخاب الکترونیک به منظور جابه‌جایی کارکنان برای جلوگیری از آلایندگی تردد با خودروی شخصی، از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود.

مدیریت آب

مدیریت مصرف آب موضوعی است که گروه انتخاب نه تنها در فرآیندها و فعالیت‌های نسبت به آن اهمیت می‌دهد، بلکه نسبت به آن در محصولات تولیدی اش هم حساس است. از این رو، علاوه بر اتخاذ رویکردهای مدیریت مصرف آب در سایت‌های تولیدی، به مدیریت مصرف آب در محصولات نیز توجه شده و در این زمینه معیار مصرف آب و دستورالعمل برچسب آب برای محصولات شوینده خانگی در راستای ارتقای فرهنگ مصرف تهیه شده است.

تعیین معیار مصرف آب و دستورالعمل برچسب آب برای محصولات شوینده خانگی در راستای ارتقای فرهنگ مصرف

طرح بر چسب مصرف آب با هدف ارتقای فناوری و کاهش سرانه مصرف آب در کشور، می‌تواند ضمن اطلاع رسانی به مشتریان هر کالا از میزان مصرف آب و بازدهی آن به عنوان معیاری جهت مقایسه کالاهای مشابه و تصمیم‌گیری استفاده شود. این طرح به طور مشابه نیز در سایر کشورها به دو صورت اجباری و یا اختیاری اجرا شده و استفاده می‌شود. در این راستا گروه انتخاب به عنوان بزرگترین تولید کننده محصولات خانگی کشور از جمله محصولات شوینده شامل لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی به منظور حفاظت از محیط زیست و حفظ و صیانت از منابع آبی کشور، اقدام به تست محصولات از نظر مصرف آب مطابق با استاندارد استاندارد INSO۱۸۶۱۴ و درج برچسب مصرف آب بر روی تمامی محصولات شوینده نموده است تا مشتریان محصولات تولیدی این مجموعه با تکیه بر این اطلاعات جامع و مبتنی بر استاندارد، بتوانند محصولی متناسب با اقلیم منطقه‌ای خود از نظر منابع آبی انتخاب نمایند.

پسماندهای ویژه و مدیریت آنها

به منظور مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک پسماندهای سایت‌های تولیدی شناسایی شده و با توجه به اینکه تخلیه و رهاسازی این مواد در محیط ممنوع بوده با شرکت معتمد سازمان حفاظت از محیط زیست قرارداد منعقد شده و برای امحاء و بی خطر سازی به این شرکت ارسال می‌شود.

پشتیانی از جامعه با راه‌اندازی مکسا

ما خود را نسبت به جامعه‌ای که در آن رشد کرده‌ایم متعهد می‌دانیم و همواره تلاش کرده ایم تا با پشتیبانی از جامعه و انجام اقدامات بشردوستانه دین خود را به آن ادا کنیم. به طور مثال ما در این راستا با راه اندازی مرکز کنترل سرطان انتخاب (مکسا) سعی کرده ایم یاری‌دهنده بیماران سرطانی و سایر بیماران در جامعه باشیم. ما همچنین با انجام فعالیت‌های بشردوستانه سعی می‌کنیم تا جامعه‌ای بهتر برای زیستن داشته باشیم.

گروه انتخاب در چهار دهه گذشته همواره تلاش کرده است ارزش‌های انسانی را همواره در نظر داشته باشد و جهانی بهتر برای همگان بسازد. اصلی‌ ترین فلسفه در گروه انتخاب اجرای متعهدانه مسئولیت‌های اجتماعی است. این مجموعه بر آن است تا در راستای ترویج فرهنگ انسان دوستانه و خیرخواهانه، اقدامات داوطلبانه و شایسته‌ای را انجام دهد که موجب بهره‌ مندی جامعه شود. حمایت از مرکز کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) گامی ارزشمند در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی در گروه انتخاب است. مرکز کنترل سرطان انتخاب (مکسا) از سال ۱۳۸۸ تاکنون مشغول به ارائه خدمات طب تسکینی به بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان بوده است.

اشتغال‌زایی

در این رابطه گروه انتخاب با تأکید بر اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، بر این باور است که مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی این مجموعه اشتغال‌زایی است؛ چراکه با ایجاد اشتغال، رفاه اقتصادی و اجتماعی برای بسیاری از افراد حاصل شده و به رونق اقتصادی در جامعه منجر می‌شود. گروه انتخاب با فراهم ساختن فضای اشتغال برای نزدیک بیش از ۱۷۰۰۰ نفر به طور مستقیم و ۱۵۰۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم سعی بر آن داشته تا بخشی از مسئولیت خود در مقابل جامعه را انجام دهد. گروه انتخاب در راستای مسئولیت اجتماعی خود در حوزه ایجاد شغل برای اقشار مختلف جامعه اقدامات زیر را انجام داده است:

• حمایت از بانوان سرپرست خانوار با استخدام ۴۰۰ نفر از آنها در کارخانه تجهیز یار

• حمایت از نابینایان با استخدام ۱۱ نفر از این افراد در مرکز تماس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =