گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران با اشاره به شعار روز گردشگری گفت: سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری، به توسعه گردشگری با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز جهانی گردشگری (WTD) هر ساله در تاریخ ۲۷ سپتامبر جشن گرفته می‌شود. «سرمایه‌گذاری» به عنوان یکی از اولویت‌های بهبود گردشگری و توسعه آینده این صنعت تاکید شده است؛ روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۳ میلادی فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و اقدام همه‌جانبه جامعه بین‌الملل، دولت‌ها، مؤسسات مالی، توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. از نظر کارشناسان UNWTO، دوران سرمایه‌گذاری‌های سنتی که تنها به منظور رشد اقتصادی و بهره‌وری انجام می‌شد، تمام شده و زمان تدابیر نوآورانه و جدید فرا رسیده است. سازمان جهانی گردشگری، حوزه‌های سرمایه‌گذاری را در سه گروه سرمایه‌گذاری روی افراد (بر آموزش حرفه‌ای نیروی کار گردشگری)، سرمایه‌گذاری روی کره زمین (سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و استارتاپ‌های با تمرکز بر پایداری) و سرمایه‌گذاری در تأمین رفاه (سرمایه‌گذاری در نوآوری و دیجیتالی‌شدن، سرمایه‌گذاری بر زنان کارآفرین) طبقه‌بندی می‌کند.

در همین راستا رضا همتی با اشاره به شعار روز گردشگری اظهار کرد: «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» به معنی خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی است.

وی افزود: با معرفی گردشگری سبز، توجه به مسائل محیط زیستی و اجتماعی در صنعت گردشگری افزایش می‌یابد و تلاش می‌شود تا تعادل بین توسعه گردشگری و حفظ منابع طبیعی و فرهنگ محلی برقرار شود؛ سرمایه‌گذاری سبز در نظام گردشگری، به توسعه گردشگری با رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و حفظ محیط زیست می‌پردازد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران خاطر نشان کرد: این سرمایه‌گذاری، همراه با رشد گردشگری انبوه، به کاهش مضرات محیطی و افزایش رفاه و رضایت گردشگران و جامعه محلی منجر می‌شود.

وی در خصوص نقش گردشگری سبز در مدیریت مصرف انرژی بیان کرد: گردشگری سبز درواقع خدمات گردشگری پایدار، سازگار با محیط زیست و مسئولیت اجتماعی را ارائه می‌دهد و گردشگری سبز به‌عنوان فعالیت‌های گردشگری دوستدار محیط زیست با محورها و معانی مختلف تعریف می‌شود.

همتی با بیان اینکه در یک اصطلاح کلی، گردشگری سبز به معنی یک گردشگر دوستدار محیط زیست است، گفت: مفهوم گردشگری سبز به دلیل تأکید دولت‌ها برای بهبود عملکرد زیست‌محیطی با اتخاذ تکنیک‌های مدیریت زیست‌محیطی مؤثر و در جهت کاهش و مدیریت انرژی است.

وی ادامه داد: ازجمله اقدامات و راهکارهای مناسب در این حوزه‌ی گردشگری، انتخاب انرژی‌های تجدید پذیر در تأسیسات که سازگار با محیط زیست است، همچنین حمایت از جوامع محلی با اشتغال آفرینی و حفظ مناطق طبیعی و فرهنگی همگام با توسعه گردشگری را شامل می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی تهران در ادامه توضیح داد: معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های این اداره کل تسهیلات و مشوق‌هایی برای هتل‌ها و بوم گردی‌ها می‌پردازد تا از این طرح استقبال کنند. بنابراین افراد واجد شرایط می‌توانند درخواست و طرح توجهی خود را جهت بررسی به این معاونت ارسال کنند.

همچنین همتی در خصوص دستاوردهای اقتصادی این طرح اظهار داشت: طرح مذکور به عنوان یک طرح پایه در استان معرفی شده و چه بسا خیلی از پروژه‌های در حال ساخت دارای ماهیت سبز بوده و موضوع به دلیل مزیت‌های زیست محیطی قطعاً سود اقتصادی نیز دارد.

گسترش آن نیازمند فرهنگ سازی و بومی شدن محصول خواهد بود که این موضوع در برنامه‌های اداره کل جهت برگزاری نشست‌ها و جلسات با مشاورین گردشگری سبز بوده که نتایج آن قطعاً در عرصه اجرا و اعلام به بخش خصوصی انجام می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =