کشاورزی

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به نبود آمار دقیق از بخش کشاورزی اعلام کرد، این نقص باعث چالش‌های عمده در کشور شده و بسیاری از کمبودها را دامن زده است.

به گزارش ایراسین، محمد شفیع ملک‌زاده بسیاری از مشکلات موجود در بخش کشاورزی را مربوط به کمبود اطلاعات و آمار دقیق از بخش‌های مختلف کشاورزی دانست و گفت: آمار مهمترین پیش‌نیاز برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف است که این مهم در کشاورزی بسیار تاثیرگذارتر است.

ملک‌زاده در ادامه افزود: امروز که منابع آب و خاک کشورمان در شرایط خاصی دارد باید در حفظ، نگهداری و مدیریت استفاده آن‌ها دقت عمل بیشتری داشته باشیم و نیاز اصلی این مدیریت آمار دقیق است.

این مقام صنفی تصریح کرد: در همین راستا سامانه «سَبَک» توسط نظام صنفی هم اکنون در استان مازندران راه‌اندازی شده و در 5 استان دیگر به صورت پایلوت هم اکنون مشغول به کار است که امیدواریم تا پایان سال در همه استان‌ها راه‌اندازی شود، تا با استفاده از اطلاعات ثبت شده در این سامانه برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کشاورزی داشته باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران اظهار کرد: اطلاعات ثبت شده در این سامانه مربوط به سطح زیر کشت، نوع محصول، مقدار برداشت، میزان مصرف نهاده‌های مربوطه و برخی دیگر از اطلاعات است که همگی می‌تواننددر افزایش راندمان تولید متناسب با منابع موجود تاثیرگذار باشند. درحالی که بسیاری از آمارهای موجود در بخش کشاورزی به دلیل نبود اطلاعات دقیق غیرقابل اتکاء هستند و نمی‌توان براساس آنها برنامه‌ریزی کرد.

بلاتکلیفی کشاورزان

وی در ادامه ضمن اشاره به عدم تعیین نرخ خرید تضمینی سال جاری به خبرنگار ما گفت: اگرچه هنوز مهلت قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم پایان نیافته؛ اما با توجه به مشکلات سه سال گذشته احتمال می‌دهیم سال جاری نیز عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی باعث سردرگمی و بلاتکلیفی گندم‌کاران بشود.

ملک‌زاده معتقد است تکرار این شرایط بدون تردید در تصمیم‌گیری کشاورزان برای کشت گندم تاثیرگذار است و احتمالا تغییر الگوی کشت خواهیم داشت و کشت محصولات آب‌بر مثل صیفی‌جات افزایش خواهد یافت که نتیجه احتمالی آن کاهش قیمت و ضایعات بالاست.

این مقام صنفی تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم طی سه سال گذشته علی‌رغم تاکید قانون مبنی بر متناسب بودن آن با نرخ تورم رسمی رشد بسیار کمی داشته و امسال حداقل نرخ قابل قبول برای کشاورزان کیلویی 1800 تومان است و در صورت تعیین نرخ پایین‌تر کشاورزان قطعا زیان قابل توجهی تجربه می‌کنند.

ملک‌زاده افزود: افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته باعث شده تا قیمت‌ نهاده‌ها روند صعودی قابل توجهی داشته باشند به عنوان مثال قیمت انواع سموم 3 برابر شده و ماشین‌آلات هم رشد قیمتی 40 درصدی را تجربه کرده‌است، به همین دلیل مسئولان باید درنظر داشته باشند امثال دوره‌ای ویژه برای تعیین قیمت نرخ تضمینی خرید گندم است و باید در این زمینه دقت عمل بیشتری داشته باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه دیدگاه اشتباهی برای تعیین قیمت نرخ خرید تضمینی گندم مطرح است که متناسب با قیمت نام این کالا قیمت‌گذاری می‌شود و از آنجا که مسئولان موافق افزایش نرخ نان با توجه به شرایط اقتصادی کشور نیستند، اجازه منطقی شدن نرخ خرید تضمینی گندم را هم درنظر نمی‌گیرند، درحالی که سئوال اینجاست چرا باید کشاورزان متحمل این زیان بشوند و چطور دولت نمی‌تواند با استفاده از راهکارهای منطقی منافع آنها را تضمین کند؟

ملک‌زاده ضمن اشاره به اهمیت گندم به عنوان محصولی استراتژیک به خبرنگار ما گفت: بی‌توجهی به معیشت کشاورزان و همچنین عدم تصمیم‌گیری بموقع مسئولان در این زمینه بدون تردید در زمینه کاهش سطح زیر کشت و چالش امنیت غذایی کشور  تاثیرگذار است که باید مدنظر داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =