معدن

تأثیر ترکیب سمی رکود و تورم که بازار ساخت و ساز را قربانی کرد، بر جان معادن مصالح ساختمانی رخنه کرده و برخی از آنها را به تعطیلی کشاند.

پایگاه خبری ایراسین - مریم سرلک: رکود در صنعت ساخت و ساز یکی از عوامل مهمی است که تأثیر گسترده‌ای بر وضعیت معادن مصالح ساختمانی دارد. این تأثیرات می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر معادن تأثیر بگذارد و منجر به تغییرات جدی در فعالیت‌های آنها شود.

بازار برای مصالح ساختمانی در شرایط کاهش تقاضا به سر می‌برد، اما با این وجود شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی آن هم نه به دلیل رونق بازار، بلکه تحت تأثیر قیمت ارز هستیم. در شرایط کنونی معادن مصالح ساختمانی قادر به تأمین سرمایه‌های لازم برای به‌روزرسانی و گسترش فعالیت‌های خود نیستند.

معادن مصالح ساختمانی با ادامه روند رکود اغلب منحل شده یا به شرکت‌های کوچک‌تر تبدیل می‌شوند که عملکرد تولیدی آنها قابل‌قبول نیست. کاهش تقاضا در بازار مصالح ساختمانی منجر به کاهش سودآوری معادن و کاهش درآمد آنها شده است که می‌تواند به مشکلات مالی و اقتصادی در آینده منجر شود. همچنین، این موضوع می‌تواند به افزایش بدهی‌ها، کاهش سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و دستیابی به فناوری‌های پیشرفته منجر شود که این نکته اندک توانایی معادن برای رقابت با رقبای خارجی را کاهش داده است.

معادن قربانی ترکیب سمی رکود و تورم در بازار مسکن

با احتساب معادن کوچک مصالحی ساختمانی ۸۰ درصد معادن ایران را معادن مصالح ساختمانی تشکیل می‌دهند که طبق آمارهای سال گذشته ۳۲ هزار نفر در معادن سنگ آهن و ۱۶ هزار نفر در معادن شن و ماسه در حال فعالیت هستند و عملاً امرار معاش ۴۲ هزار نفر به طور مستقیم تحت تأثیر بازار ساخت و ساز است.

علی محمد ابویی مهریزی، عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران آذرماه سال جاری از حذف موانع ساخت و ساز که عامل اصلی رکود بازار فولاد است خبر داد و این در حالی است که عملاً تاکنون بازار ساخت و ساز مسکن حرکت قابل توجهی نداشته است.

تعطیلی معادن مصالح ساختمانی با رکود بازار ساخت و ساز

مدیر طرح‌های نظام مهندسی معدن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در خصوص آخرین وضعیت معادن مصالح ساختمانی اظهار داشت: عمده مشتریان معادن مصالح ساختمانی در شهرهای بزرگ، ساخت و سازهای مسکونی، اداری و تجاری و سایر مناطق پروژه‌های عمرانی هستند که با توجه به رکود ساخت ساز، معادن اطراف شهرهای بزرگ رو به تعطیلی هستند.

وی افزود: برخی از این معادن تعطیل شدند و معادنی هم که با پیمانکاران پروژه‌های عمرانی همکاری می‌کنند به علت تهاتر مصالح با زمین یا تراکم، دچار کمبود شدید نقدینگی هستند.

ناصر سهراب مستوفی در بیان وضعیت معادن مصالح ساختمانی در سال آینده تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی رکود برای سال آتی، متأسفانه این معادن وضعیت متفاوتی با امسال نخواهند داشت.

معادن قربانی ترکیب سمی رکود و تورم در بازار مسکن

وی در خصوص پروانه‌های بهره برداری معادن مصالح ساختمانی گفت: مقررات جاری برای معادن سختگیرانه نیست، شرایط اقتصادی دولت، وضعیت معادن را نگران کننده کرده است.

مدیر طرح‌های نظام مهندسی معدن ایران با بیان اینکه چرا معادن مصالح ساختمانی که در دسترس‌ترین معادن و به لحاظ اکتشاف پیچیده نیستند اما بهره برداری قابل توجهی از آنها نمی‌شود، ادامه داد: در معادن مصالح ساختمانی، اکتشاف سهم بزرگی ندارد، این معادن اغلب روباز و توده‌ای هستند و اکتشاف آن‌ها معمولاً دو مرحله‌ای است و در مقایسه با معادن فلزی، زغال و شیمیایی چندان اکتشاف پیچیده‌ای ندارند اما شرایط موجود وضعیت این معادن را نامعلوم کرده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =