• ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
  • کد خبر: 50175
  • readingTime: ۲ دقیقه
سنگ آهن

قیمت سنگ‌ آهن در طول هفته گذشته با کاهش حدود ۹ درصدی به کانال ۱۲۱ دلار سقوط کرد. نبود تقاضا برای محصولات فولادی و تشدید رکود در بخش ساخت و ساز چین اصلی‌ترین دلایل ریزش قیمت سنگ‌آهن مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سنگ‌آهن به پایین‌ترین قیمت در طول ۴ ماه اخیر سقوط کرد. هفته گذشته پس از تعطیلات سال نو چینی انتظار می‌رفت فولادسازان این کشور برای افزایش ذخایر سنگ‌آهن خود اقدام به خرید کنند. پیش از تعطیلات ماه فوریه نشریات مختلف مانند مای‌استیل از احتمال رشد قیمت سنگ‌آهن پس از تعطیلات خبر دادند، زیرا ذخایر فعلی سنگ‌آهن در بنادر چین پایین ارزیابی می‌شود و هم فولادسازان چینی به طور سنتی پس از تعطیلات ذخایر مصرف‌شده سنگ‌آهن را خیلی سریع جایگزین می‌کنند. برخلاف تمام این انتظارات سال نو چینی شروع شد و کاهش شدید تقاضا در بازار با ریزش حدود ۹ درصدی قیمت سنگ‌آهن همراه بود. در آخرین روز تعطیلات قیمت سنگ‌آهن ۱۳۰ دلار به ازای هر تن اعلام شده و این قیمت در طول هفته گذشته به ۱۲۱ دلار سقوط کرد. قیمت سنگ‌آهن وارداتی چین به صورت نمودار زیر است:

سال جدید چینی با حراج تاریخی سنگ‌آهن

گزارش‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی تمایلی برای افزایش موجودی مواد اولیه ندارند زیرا سطح تقاضا برای محصولات فولادی پایین ارزیابی می‌شود و حاشیه سود پایین جذابیت تولید محصولات فولادی را کاهش داده است. دولت چین وعده داده بود با بسته‌های حمایتیT بازار مسکن این کشور را از رکود خارج کند ولی اخبار منتشر شده نشان می‌دهد دولت مرکزی چین از دولت‌های محلی بدهکار خواسته تا برخی از پروژه‌های زیرساختی را تعطیل کنند. نشریات چینی مدعی‌اند با این اقدام به طور حتم تقاضا برای محصولات فولادی کاهش پیدا می‌کند.

آمارهای مختلف از کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی در بازار داخلی چین خبر می‌دهد. پیش از تعطیلات تصور می‌شد تقاضا در بخش مسکن افزایش پیدا کند ولی داده‌های اقتصادی این کشور نشان می‌دهد دست‌کم در طول ماه ژانویه ۲۰۲۴ رکود بازار مسکن چین تشدید شد. قیمت سنگ‌آهن در طول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

چشم‌انداز منفی سنگ‌آهن در بازار چین

سه هفته قبل نشریات چینی نسبت به رشد قیمت سنگ‌آهن خوش‌بین بودند و امروز تحلیل‌ها همگی از چشم‌انداز منفی نسبت به قیمت سنگ‌آهن در هفته‌های پیش‌رو خبر می‌دهد. همین چشم‌انداز ضعیف قیمت قراضه وارداتی ترکیه را تا کانال ۴۱۱ دلار نزولی کرد. اواسط هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن تا کانال ۱۱۹ دلار سقوط کرد ولی امروز تحلیل‌گران اهداف قیمتی سنگ‌آهن را محدوده ۱۱۵ دلار و سپس ۱۰۰ دلار معرفی می‌کنند. البته باید در نظر داشت ذخایر سنگ‌آهن در چین پایین است و دیر یا زود فولادسازان این کشور برای جلوگیری از توقف تولیدات باید خرید کنند، همین مسئله مانع از ریزش سنگین قیمت سنگ‌آهن می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =