تختال

مثلث شمش فولاد، شمش بلوم و تختال C در طول هفته‌های گذشته مورد اقبال خریداران در بورس کالا قرار گرفته‌ است. شمش فولاد هفته گذشته به سقف قیمتی ۵ ماه اخیر رسید، متوسط قیمت شمش بلوم تا کانال ۲۱ هزار تومان پیش‌ رفت و قیمت تختال C در مدت ۴۰ روز بیش از ۱۱ درصد رشد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات انواع شمش در بورس کالا طی بهمن‌ماه پرتقاضاتر از سایر ماه‌های سال انجام می‌شود. هفته گذشته متوسط قیمت شمش فولاد با جهش بیش از ۶.۳ درصدی به کیلویی ۲۰ هزار و ۴۱۹ تومان رسید. این رقم بالاترین قیمت شمش فولاد در طول ماه‌های گذشته است. همین افزایش تقاضا روند قیمت شمش بلوم و تختال C را نیز صعودی کرد.

شمش بلوم پیش از آغاز بهمن‌ماه در کانال قیمتی کمتر از ۲۰ هزار تومان نوسان می‌کرد. اگرچه در معاملات پایانی دی‌ماه شمش بلوم با متوسط قیمت بالاتر از ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد ولی دوم بهمن‌ماه به کانال کیلویی ۱۸ هزار تومان برگشت و در ادامه در سه معامله پیاپی به سقف قیمتی ۲۱ هزار و ۶۲۴ تومان صعود کرد.

قیمت شمش بلوم در سه معامله پایانی بورس کالا بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. متوسط قیمت شمش بلوم در معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

خوش‌اقبالی زمستانی برای مثلث شمش فولاد، شمش بلوم و تختال C

برآیند قیمت شمش بلوم در معاملات زمستان بیش از ۱۳ درصد رشد کرد و به نقل برخی از فعالان، بازار شمش بلوم همچنان پتانسیل رشد قیمت تا کانال‌های قیمتی بالاتر را دارد. اگرچه پیش‌بینی می‌شود با افزایش قیمت شمش بلوم در معاملات سه هفته گذشته، عرضه آن تا پایان سال افزایش پیدا کند. از طرفی افزایش تقاضا در معاملات تختال C نیز هر هفته بیشتر از هفته قبل می‌شود.

تختال C برخلاف شمش بلوم و شمش فولاد با آغاز فصل سرما و ایجاد محدودیت‌های توزیع گاز مورد توجه خریداران قرار گرفت. پیش از این نیز فعالان بازار مدعی بودند تقاضا برای تختال C به محدودیت‌های توزیع گاز حساسیت دارد. به همین دلیل قیمت تختال C با این محدودیت‌ها افزایشی شد. متوسط قیمت تختال C در آخرین معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

خوش‌اقبالی زمستانی برای مثلث شمش فولاد، شمش بلوم و تختال C

تختال C از کانال کیلویی ۱۹ هزار تومان در آخرین معامله آذر ماه، اکنون به کانال کیلویی ۲۲ هزار تومان رسیده است. قیمت این نوع تختال در طول ۴۰ روز بیش از ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد و همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در معاملات زمستانی تختال‌C، تمام حجم عرضه مورد معامله قرار می‌گرفت و به همین دلیل فعالان بازار نسبت به ادامه روند صعودی تختال ابراز امیدواری می‌کنند. البته باید در نظر داشت پایان محدودیت‌های توزیع گاز شاید به معنای پایان روند صعودی قیمت تختال‌C در سال ۱۴۰۲ باشد. ولی با توجه به شرایط آب‌و هوایی روند صعودی تا یک ماه آینده ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =