خانواده

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: طبق لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی، به نفع خانوارهای با فرزند بیشتر است زیرا به تعداد فرزندان، هزینه‌های معیشتی نیز افزایش می‌یابد و این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایسنا، در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم، بر مالیات‌ستانی از پردرآمدها و دانه درشت‌ها تمرکز شده است، زیرا هر نوع درآمدی مشمول مالیات می‌شود و صرف نظر از اینکه افراد چه شغلی دارند، باید برای سودی که کسب کرده‌اند، مالیات بپردازند.

اصلاحیه دولت برای مالیات‌های مستقیم با سیاست‌های جمعیتی کشور نیز همخوانی دارد زیرا هزینه‌های معیشتی در نظر گرفته می‌شود و سود خالص خانوارها منهای این هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه مذکور می‌توان به تغییر روش مالیات‌ستانی از نظام منبع محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست‌های جمعیتی، ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه‌های معیشتی به عنوان هزینه‌های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد.

در لایحه مورد بحث پیشنهاد کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مطرح شده است که به نفع اشتغال آفرینی و تولید در کشور است.

علی نقیب، عضو اتاق بازرگانی تهران درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با اشاره به این موضوع که دولت با توجه به کسری بودجه و تلاش برای دریافت مالیات از بخش‌های کدر اقتصادی جامعه طرح‌هایی را مطرح می‌کند، تصریح کرد: در صورتی که این طرح‌ها با دقت کارشناسی شوند و در اجرا به درستی پیش بروند، می‌توانند مفید باشند در غیر این صورت، اگرچه طرح‌های خوبی مطرح می‌شود، اما در عمل نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت.

وی در خصوص این پیشنهاد لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که هزینه‌های معیشتی افراد قبل از کسر مالیات محاسبه شود، تصریح کرد: این روندی است که الان در کشورهای مختلف دنیا اجرا می‌شود و هزینه‌های معیشتی و معیار در نظر گرفته می‌شود، این روش مناسبی است، حتی در مواردی که هزینه‌های معیشتی افراد بالاست و توان پرداخت مالیات را ندارند، نه تنها مالیات دریافت نمی‌شود، بلکه دولت به مردم پرداختی هم دارد تا بتوانند زندگی معمولی خود را بگذرانند.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، پیشنهاد در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی در مالیات گیری که در لایحه قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم مطرح شده، منطقی است، این موضوع اهمیت دارد که در اجرا بتوانیم این بندهای قانونی را به درستی پیش ببریم و با استفاده از سامانه‌های شفاف به مالیات‌ستانی دقیق بپردازیم.

وی اضافه کرد: باید سازوکارهای لازم را برای اجرای پیشنهاداتی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی کرده‌ایم، تدارک ببینیم. در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی به نفع خانوارهای با فرزند بیشتر است زیرا به تعداد فرزندان هزینه‌های معیشتی نیز افزایش می‌یابد و این موضوع در نظر گرفته می‌شود.

نقیب درباره پیش‌بینی کاهش مالیات بخش تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد و در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه صنایع به عنوان اعتبار مالیاتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت موضوع اشتغال است، حمایت از بخش شفاف اقتصاد کشور که همان حوزه تولید است و اشتغال‌زایی دارد، می‌تواند به نفع جامعه و دولت باشد.

وی ادامه داد: کاهش مالیات تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد و حمایت از صنایع در قالب اعطای هدفمند معافیت‌های مالیاتی نظیر طرح اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه می‌تواند به رفع موانع در حوزه‌های رشد تولید، توسعه صنعتی، رشد صادرات و اشتغال‌آفرینی برای نخبگان، کمک کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: پیشنهادات خوبی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، موضوع مهم این است که در عمل سازوکارهای لازم را برای اجرای این بندهای قانونی پیش بینی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =