• ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
  • کد خبر: 48558
  • readingTime: ۲ دقیقه
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران

قیمت سنگ‌آهن در نخستین روز از هفته گذشته در واکنش به ثابت ماندن نرخ بهره در چین سطح ۱۳۰ دلار را از دست داد ولی در پایان هفته با وعده حمایت دولت چین دوباره به سطح ۱۳۰ دلار بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پلتس در روز پایانی هفته گذشته از صعود قیمت سنگ‌آهن به کانال ۱۳۰ دلار خبر داد. قیمت سنگ‌آهن در نخستین معامله از سال ۲۰۲۴ به سطح ۱۴۳ دلار به ازای هر تن صعود کرد ولی پس از آن در سقوطی کم سابقه در طول مدتی کمتر از ۲ هفته تا کمتر از ۱۳۰ دلار ریخت. اکنون پلتس مدعی‌است سنگ‌آهن پیش از ۱۶ ژانویه دوباره به سطح ۱۳۰ دلار بازگشته است. متوسط قیمت سنگ‌آهن به صورت نمودار زیر است:

بازگشت نرخ سنگ‌آهن به ۱۳۰ دلار

اگرچه قیمت سنگ‌آهن نسبت به دو هفته قبل نزدیک به ۹ درصد کاهش یافت ولی در مقایسه با ۳ ماه گذشته بیش از ۱۳ درصد رشد کرده است. در ۱۶ روز اول سال ۲۰۲۴ قیمت قراضه آهن برخلاف سنگ‌آهن نزولی نشد و گزارش‌ها از افزایش قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه خبر می‌دهد. براساس آخرین قیمت‌ها هر تن قراضه آهن وارداتی ترکیه بین ۴۲۲ تا ۴۲۵ دلار معامله می‌شود.

افزایش قیمت سنگ‌آهن و ثبات قیمت قراضه در روز پایانی هفته با واکنش مثبت قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی همراه بود. محصولات فولادی با آغاز ریزش قیمت سنگ‌آهن در دو هفته گذشته کمی گارد نزولی گرفت ولی برگشت قیمت سنگ‌آهن به کانال ۱۳۰ دلار منجر به رشد قیمت بعضی از محصولات فولادی شد. برای مثال در بورس فلزات شانگهای قیمت میلگرد و ورق گرم به ترتیب ۰.۶ درصد و ۰.۴ درصد افزایش یافت.

افزایش قیمت سنگ‌آهن تا کجا ادامه دارد؟

گزارش‌ها از افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن توسط فولادسازان چینی حکایت می‌کند. فولادسازان این کشور پس از صعود قیمت سنگ‌آهن به سطح ۱۴۰ دلار خرید خود را متوقف کردند و نبود تقاضا در بازار دلیلی شد تا قیمت سنگ‌آهن خیلی سریع ریزشی شود. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد فولادسازان چینی برای افزایش موجودی انبارها پیش از تعطیلات سال نو میلادی به بازار سنگ‌آهن بازگشته‌اند. آنها به صورت سنتی هر سال پیش از ۱۰ فوریه تقاضا برای سنگ‌آهن را افزایش می‌دهند و همین مسئله با صعود قیمت‌ها همراه است با توجه به این مسئله احتمال رشد قیمت سنگ‌آهن طی ۲۰ روز آینده وجود دارد. از طرفی وعده دوباره دولت چین برای حمایت از بخش‌های داخلی چشم‌انداز قیمت سنگ‌آهن را روشن‌تر از همیشه کرد.

بانک مرکزی چین دوشنبه این هفته نرخ بهره را ثابت نگه‌داشت و سنگ‌آهن در واکنش به این اتفاق کانال ۱۳۰ دلار را از دست داد ولی در ادامه هفته دولت چین نسبت به ارائه بسته‌های حمایتی در سال پیش‌رو تاکید کرد. دولت چین در تلاش است با ارائه مشوق‌هایی بخش ساخت و ساز داخلی را از رکود خارج کند و نتیجه آن افزایش مصرف داخلی محصولات فولادی در سال ۲۰۲۴ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =