کمک داور ویدیویی (VAR)

استفاده از VAR برای شهرآورد پایتخت با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صد و دومین شهرآورد فوتبال تهران میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس عصر پنجشنبه ۲۳ آذر از ساعت ۱۶:۱۵ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.

مهم‌ترین وجه تمایز این دربی با رویارویی‌های پیشین سرخابی‌ها استفاده از VAR (کمک داور ویدئویی) است؛ تکنولوژی‌ای که مدت زیادی است در اروپا و لیگ‌های معتبر آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در لیگ برتر ایران به دلیل مشکلات فراوان امکان استفاده از آن وجود ندارد.

این تکنولوژی که به بهانه حضور نمایندگان ایران در مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا بالاخره وارد ایران شد، پیش از این فقط مجوز استفاده در مسابقات آسیایی را داشت اما برای نخستین بار در یک دیدار فوتبال لیگ برتر استفاده خواهد شد.

این تصمیم اما با حواشی فراوانی همراه شده است؛ از اعتراض تراکتوری‌ها گرفته تا موافقت ژوزه مورایس سرمربی سپاهان و البته مسائلی که در خصوص غیرقانونی بودن این تصمیم مطرح می‌شود.

سعید مظفری‌زاده، سرپرست تیم تراکتور تبریز در گفتگویی اعتراض خود را به این شکل توضیح داد: روندی که در حال انجام است، درست نیست چون یکنواختی و یکپارچگی لیگ از دست می‌رود.

وی افزود: شاید تیمی که روز پایان لیگ برتر قهرمان شود، با امتیازی جام بگیرد که با VAR در همین بازی به دست آمده است، همچنین ممکن است یک تیمی سقوط کند و بگوید اگر VAR در فلان بازی ما بود، اشتباه داوری صورت نمی‌گرفت و شکست نمی‌خوردیم.

مظفری‌زاده دیدگاه خود را به این شکل توضیح داد: این علامت سوال تا پایان لیگ هم باقی خواهد ماند. بحث من اصلا تراکتور نیست. من می‌گویم چگونه می‌شود که این تبعیض آشکار به ضرر ۱۴ تیم انجام می‌شود.

داور پیشین فوتبال ایران در پایان راجع به پذیرش این موضوع از سوی فیفا عنوان کرد: من دوست دارم بدانم در نامه‌ای که به فیفا ارسال کردند چه بوده و چرا فیفا این موضوع را قبول کرده است. ما نمی‌گوییم چرا وی ای ار هست، میگوییم چرا در میانه یک فصل فقط برای یک بازی استفاده می‌شود.

ژوزه مورایس سرمربی تیم فوتبال سپاهان در نشست خبری قبل از دیدار فولاد خوزستان واکنش متفاوتی به این موضوع داشت.

سرمربی سپاهان در واکنش به استفاده از VAR در دربی تهران گفت: «نمی‌دانستم بازی قرار است با وی ای آر برگزار شود و به نظرم شروع یک تغییر است. امیدوارم همه ورزشگاه‌ها VAR داشته باشند و از این موضوع استقبال می‌کنم.»

اما قوانین فیفا در این مورد چه می‌گوید؟

هدایت سفیددشتی کارشناس VAR در گفتگویی در رابطه با استفاده از کمک داور ویدئویی در دربی تهران گفت: استفاده از VAR هم در دربی در تناقض صریح با قوانین برگزاری فیفاست، یکپارچگی مسابقات را زیر سوال خواهد برد، مثلا هفته‌های پیش از سپاهان، نساجی، صنعت نفت، تراکتور، ذوب آهن و … حقی ضایع نشد؟ که حالا فقط دربی VAR دارد.

وی افزود: استقلال و پرسپولیس تافته جدا بافته‌اند؟ بازهم مرز کشی بین پایتخت و شهرستان‌ها؟ شخصا این اتفاق را عادی نمی‌بینم و احتمال قصد و منظوری ورای فوتبال در پس آن خوابیده… اتفاق عجیب تر برای من سکوت مدیران عامل باشگاه‌هاست… به چه قیمت از حق سازمان ورزشی خود دفاع نمی‌کنید؟ عجیب تر رفتار خبرنگاران است… مگر رسالت خبرنگاری اشاعه واقعیات نیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =