هوشمندسازی

در نشست تخصصی هوشمندسازی معادن، بر این نکته تاکید شد که هوشمندسازی معادن می‌تواند به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های این بخش کمک کند.

نشست تخصصی هوشمندسازی معادن با حضور فعالان این حوزه در محل خانه معدن ایران برگزار شد. در این نشست، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های حوزه هوشمندسازی معادن در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا نوری، دبیر کمیته نوآوری و فناوری خانه معدن ایران، در ابتدای این نشست، با اشاره به اهمیت هوشمندسازی و بهره گیری از هوش مصنوعی در معادن کشور، استفاده از ابزارهای نوین جهانی را لازمه توسعه بخش معدن کشور دانست.

وی همچنین معادن کوچک را بخش مهمی از اقتصاد معدنی کشور عنوان کرد و افزود: در راستای فعال سازی ظرفیت‌های فراوان این بخش، می‌بایست یک نقشه راه جامع و کامل را تعریف نمود، خانه معدن و کمیته تخصصی آن به عنوان بازوی مشورتی دولت، می‌تواند تهسیل کننده این امر باشد.

زانکو عطایی پور، مدیر شرکت معدن بوم در ادامه این نشست گفت: در سالیان اخیر بارها و بارها عبارت هوشمندسازی معادن توسط متولیان امر و مجموعه‌های مختلف تکرار شده است، اما به نظر می‌رسد هیچ گونه برنامه عملیاتی و استراتژی برای این کار در کشور وجود ندارد. لذا بررسی نقشه راه هوشمندسازی معادن مشخص می‌کنند که اساسا از کجا باید آغاز کرد و به کجا رسید.

وی افزود: بسیاری از معادن کشور ما به خصوص معادن کوچک مقیاس با مسائل و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، این چالش‌ها در حوزه‌های مختلفی هستند اما با توجه به نوسانات دائمی قیمت مواد معدنی، حاشیه سود این معادن در حال تغییر است که در برخی موارد منجر به غیرفعال شدن و توقف فعالیت‌های معدنی می‌گردد. اما اساسا در معادن دنیا به کمک روش‌های مختلفی از جمله هوشمندسازی عملیات و...، بهره‌وری فعالیت‌ها بالا رفته و هزینه‌های اجرایی کاهش یافته و در نتیجه سود فعالیت معدنکاری افزایش پیدا می‌کند.

عطایی پور تصریح کرد: هوشمندسازی معادن شامل چهار مرحله اجرایی از جمله تصویرسازی، مدل‌سازی، شبیه‌سازی و در نهایت افزونه‌سازی است.

مدیر شرکت معدن بوم ادامه داد: امروزه شاهد آن هستیم که شرکت‌های بزرگ معدنی جهان مانند ریوتینتو، به لایه آخر هوشمندسازی معادن خود یعنی بخش افزونه‌سازی رسیده‌اند. به طور مثال این شرکت با توسعه نرم‌افزارهای تخصصی خود مانند RTVI تمامی داده‌های تولید شده در بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و بازرگانی را ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. اساسا این شرکت معدنی در حال حاضر به جای مصرف‌کننده فناوری تولید کننده فناوری نام گرفته است که نشان‌دهنده نقش و جایگاه شرکت‌های معدنی در توسعه فناوری‌های نوین در جهان است.

وی سپس بیان کرد: داشبوردهای هوشمند یکی از افزونه‌های انتهایی زنجیره هوشمندسازی معادن است. به طور کلی هوشمندسازی معدن شامل ثبت داده‌ها، تجزیه و تحلیل و در نهایت تفسیر داده‌ها است. به طور مثال داده‌های بخش استخراج یک معدن توسط فناوری‌های مانند اینترنت اشیا، تگ‌های RFID و... ثبت و به مرکز داده ارسال می‌شوند، پس از آن به کمک نرم‌افزارهای تحلیل مورد پردازش قرار می‌گیرد و در نهایتا گزارش‌هایی از وضعیت معدن مانند مقایسه عملکرد سوخت، میزان مصرف انرژی و... تولید می‌شوند. این گزارش‌ها به مدیران معدن اجازه تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر می‌دهد.

عطایی پور تکمیل کرد: شاید تصور بر آن است که هوشمندسازی بیشتر برای توسعه فعالیت‌های معادن بزرگ کاربرد دارد، در حالی که روش‌های متنوع آن در تمامی معادن کوچک و بزرگ قابلیت اجرایی‌سازی دارد و بدون توجه به سایر مشکلات و ضعف‌ها، می‌تواند بخشی از فعالیت‌های معدن را بهینه‌تر و بهره‌ورتر کند.

مدیر شرکت معدن بوم اظهار داشت: شرکت دانش بنیان معدن بوم به عنوان یکی یکی از مجموعه‌های پیشرو در زمینه هوشمندسازی معادن، سعی داشته تا با شناسایی عارضه‌ها و گلوگاه‌های اصلی این حوزه، راهکارهای متنوع و کاربردی را در زمینه هوشمندسازی معادن ارائه کند و در این راه، از توان دیگر شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان نیز در کنار خود بهره گیرد و پروژه‌های موفقی را در این زمینه اجرا کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =