• ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
  • کد خبر: 47156
  • readingTime: ۳ دقیقه
معدن

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با تاکید بر اینکه محیط و فعالیت معدنی این استان باید از وجود متخلفان پاکسازی شود گفت: معادن غیرمجاز باید شناسایی و با متخلفان حوزه معدن که حقوق عامه را رعایت نمی‌کنند، به شدت برخورد شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، سلمان اسماعیلی روز سه شنبه در جلسه شورای معادن شهرستان ملایر اظهار داشت: حداقل در پنج محدوده از کانسارهای این شهرستان فعالیت‌های معدنی غیرقانونی از جمله برداشت، حمل و دپوی مواد معدنی غیرمجاز صورت می‌گیرد که باید پوشش و نظارت جدی تری در برخورد با متخلفان انجام شود.

وی افزود: حوزه معادن این شهرستان باید مورد نظارت و کنترل بیشتری قرار گیرد و در سه حوزه برداشت غیرمجاز، حمل و دپوی غیرمجاز موادمعدنی و مقصد این مواد باید محیط برای متخلفان ناامن شود.

فرماندار ویژه ملایر بر لزوم نظارت بر فعالیت معادن مجاز نیز تاکید کرد و ادامه داد: واحدهای سیلیس کوبی که بدون مجوز هستند، باید از طریق راهکارهای قانونی با آنها برخورد شود و اقدامات بازدارنده باید مستمر باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دپوی غیرمجاز مواد معدنی هرگز پذیرفته شده نیست و غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: در مهلت تعیین شده باید تمام زمین‌هایی که دپوی غیرمجاز مواد معدنی انجام شده، شناسایی و برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حوزه معادن نباید موازی‌کاری شود و متولی این حوزه باید مسایل را به نحو مطلوب پیگیری کند، یادآور شد: انتظار به حق مردم این است که با بهره‌برداران غیرمجاز و قاچاق مواد معدنی به شدت برخورد شود.

ملایر تنها دارنده ذخیره معدنی سلیمانیت در جهان

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت همدان نیز اظهار داشت: این شهرستان دارای ۶۰ فقره پروانه بهره‌برداری معدن فعال است و از نظر ذخایر قطعی، ۳۰ درصد معادن استان را به خود اختصاص داده است.

«محمدهادی احمدی» با بیان اینکه معادن غیر فعال مشمول ابطال و برگزاری مزایده هستند، افزود: میزان اشتغالی که در معادن ایجاد شده، بیشتر در بخش صنایع معدنی است و در این حوزه باید بیشتر کار شود.

وی ادامه داد: نوعی ماده معدنی در ملایر به نام «سلیمانیت» وجود دارد که در هیچ جای دنیا گزارش نشده و محدوده آن از طریق مزایده عمومی انجام شده و در حال پیگیری برای فعالیت این معدن با ایجاد اشتغال ۲۰۰ هستیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان گفت: ماده معدنی آندالوزیت نیز به عنوان یک ماده معدنی کمیاب، در این شهرستان در حال فرآوری است که در آینده نزدیک طرح توسعه کیهان پایش برای فرآوری آندالوزیت اجرا می‌شود.

احمدی یادآور شد: برای استحصال شمش منیزیم و دولومیت در دهلق نیز تقاضا داریم که با واگذاری زمین و مشخص شدن سینه کار، سرمایه‌گذار آماده شروع کار است.

وی با اشاره به بازدید از معادن علی‌آباد دمق، عشاق و بابارود و فعالیت افراد به صورت غیرمجاز در این منطقه گفت: برخورد قضایی باید با افراد خاطی در این مناطق صورت گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان همدان بیان کرد: در واحدهای سیلیس‌کوبان ازندریان ۱۵ فقره بدون مجوز سیلیس‌کوبی شناسایی شده و برخی از فروسیلیس‌ها وارد فاز خرید و فروش غیرمجاز مواد معدنی شده‌اند که باید مورد پیگیری و برخورد قرار گیرد.

احمدی با تاکید بر اینکه برای دپوی غیرمجاز مواد معدنی و سنگ‌ها نیز اخطار داده شده است، افزود: برای اضافه برداشت معادن اهرم‌هایی وجود دارد و تلاش کردیم حتی‌الامکان ظرفیت اسمی استخراج معادن را افزایش دهیم تا از استخراج غیرمجاز پیشگیری شود.

استخراج سالانه ۲ میلیون و ۴۷۲ تُن ماده معدنی در ملایر

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر نیز گفت: تاکنون برای ۶۰ فقره مجوز معدنی صادر شده که از این تعداد ۱۶ مورد در بخش جوکار، ۱۷ مورد در بخش مرکزی، ۲۰ مورد و ۶ مورد در بخش زند است که عمده مواد معدنی این شهرستان شامل لاشه آهکی، ساختمانی، تزئینی، سنگ چینی، خاک، سلیس، هماتیت و فلدسپات، آندلوزیت و سنگ آهن است.

وحید فارسی با بیان اینکه ذخیره قطعی این ۶۰ معدن ۷۴۵ میلیون تُن برآورد شده، بیان کرد: سالانه ۲ میلیون و ۴۷۲ تُن موادمعدنی از معادن این شهرستان برداشت می‌شود.

وی یادآور شد: بیش از پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش معادن این شهرستان سرمایه‌گذاری شده و باید برای درآمد بیشتر در این حوزه، معادن غیرفعال، فعال شوند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ملایر با بیان اینکه شهرستان ملایر از نظر واحدهای صنعتی رتبه برتر استان را دارد گفت: در حال حاضر ۲۷۸ واحد صنعتی در ملایر فعال است.

وی تصریح کرد: عمده تولیدات این واحدهای صنعتی کشمش، درب و پنجره، فولاد، کاغذ کرافت، فروسیلیس، منسوج نبافته، کاغذ کرافت، انواع مبل و محصولات چوبی و پوشاک است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های معادن ملایر، مهمترین مواد معدنی شهرستان را شامل سیلیس، آندالوزیت، گرانیت، سنگ آهک، خاک صنعتی، فلدسپات، سرب و آهن برشمرد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت ملایر ظرفیت تولید سالانه معادن ملایر را یک میلیون و ۹۳۲ هزار تن برشمرد و افزود: در سال جاری نیز ۴۴ درصد از صادرات استان مربوط به شهرستان ملایر بوده است.

شهرستان ملایر با داشتن ۴۲ معدن فعال بیش از ۵۵ درصد ذخایر معدنی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =