لوله بدون درز

لوله‌های بدون درز (مانیسمان) از لحاظ کیفیت بهترین نوع لوله فلزی جامد است که هیچ درز جوشکاری ندارد و اکنون کارخانه تولید آنها به همت فولاد مبارکه در کوهپایه احداث شده تا در مسیر بی‌نیازی صنایع از واردات و خودکفایی در تولید و اقتصاد همچنان پیشتاز باشد.

پایگاه خبری ایراسین، ریحانه شهبازی: قطار بومی‌سازی و خودکفایی فولاد مبارکه این بار به ایستگاه راه‌اندازی خط تولید کارخانه لوله‌های بدون درز در راستای رفع نیاز صنایع کشور رسیده و اکنون با پیشرفت ۳۵ تا ۴۰ درصدی زیرساخت‌ها و اسکلت این کارخانه، آغاز به کار کرده است.

ایده و طرح اولیه راه‌اندازی این خط تولید به همت نیروهای توانمند و نخبه شرکت صنایع آتیه لوله پارتاک مطرح شد تا با چشم‌انداز نائل شدن به بزرگترین تولید کننده لوله‌های بدون درز در ایران با قابلیت‌های کلاس جهانی در مسیر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور قدم بردارند.

شرکت صنایع آتیه لوله پارتاک در سال ۱۳۹۹ تاسیس و فعالیت‌های خود را از سال ۱۴۰۰ در زمینه تولید لوله‌های بدون درز مورد نیاز صنایع نفت و گاز حفاری، پتروشیمی و سایر صنایع وابسته، تولید و فروش انواع محصولات فلزی (به غیر از طلا و نقره( معدنی) به جز اکتشاف, استخراج و بهره برداری از معادن نفت و گاز و پتروشیمی)، تامین نیروی انسانی به صورت موقت و آموزش کوتاه مدت نیروهای مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی آغاز کرده و محل کارخانه در شهرک صنعتی کوهپایه به مساحت حدود ۹ هکتار قرار دارد.

چرا لوله‌های بدون درز؟

لوله مانیسمان لوله‌ای است که هیچ درز جوشکاری ندارد و از لحاظ کیفیت بهترین نوع لوله فلزی جامد است. با توجه به اینکه وجود درز باعث ایجاد عیب و ضعف در کارایی لوله می‌شود، بهترین نوع لوله بدون درز است که در بازار ایران با نام تجاری «لوله مانیسمان » شناخته می‌شود. این نوع لوله دارای استحکام و مقاومت به کشش بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار است. همچنین مقاومت و استحکام بیشتر در برابر خورندگی و دمای بالا از ویژگی‌های بارز این محصول است.

کاربرد انواع لوله مانیسمان

لوله‌های بدون درز قادر به مقاومت در برابر فشارهای بالا هستند و به همین دلیل در مکان‌های فشار بالا از جمله پالایشگاه‌ها، سیلندرهای هیدرولیک، صنایع هیدروکربن همچنین در زیرساخت‌های نفت و گاز به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین انواع لوله بدون درز استیل در خطوط صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود. در مواردی که ماده در حال انتقال، ارزش بالایی داشته باشد و یا نشت آن بسیار خطرآفرین باشد (مانند مواد سمی) از لوله مانیسمان استفاده می‌شود.

مو لایِ درز این لوله‌ها نمی‌رود/ خودکفایی فولاد در تولید لوله‌های «مانیسمان»

کارخانه تولید لوله‌های بدون درز در شهرک صنعتی کوهپایه

این کارخانه ظرفیت تولید اسمی ۱۵۰ هزار تن در سال دارد که این ظرفیت تا ۴۰۰ هزار تن در سال قابل افزایش است. محصولات این کارخانه دارای تنوع تولید در سری سایزهای متنوع ‎۸٩ سری سایز تیوب است که با برخی تغییرات در تجهیزات قابلیت تنوع سایز بیشتری نیز دارد و دارای استانداردهای متنوعی است.

مواد اولیه تولید لوله‌ها، شمش گرد فولادی است و برآورد اولیه هزینه راه‌اندازی این خط تولید ۷۵ میلیون دلار بوده و نزدیک ۲۰ میلیون دلار آن تامین و هزینه شده و ۵۵ میلیون دیگر تا تکمیل این خط تولید نیاز است.

تولید محصول، ایجاد بازار

هامون یوسفیان، مدیر عامل شرکت صنایع آتیه لوله پارتاک در این راستا با اشاره به اینکه این کارخانه با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن لوله در سال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: امکان افزایش ظرفیت تولید تا ۴۰۰ هزار تن وجود دارد و لوله‌های ۱.۲ تا ۶ اینچ با ضخامت حداکثر ۲۵ میلیمتر در این کارخانه تولید می‌شود.

به گفته یوسفیان بخش زیرساخت ساختمانی پروژه توسط شرکت صفا فولاد و نصب اسکلت فلزی در حال انجام است و پیشرفت عملیات اسکلت فلزی و فونداسیون این مجموعه تا پایان سال به اتمام می‌رسد. همچنین به ۳۱۲ کانتینراز تجهیزات و وسایل راه اندازی این خط تولید نیاز است که بخشی از آن وارد کشور شد.»

وی در خصوص میزان مصرف صنایع و شناخت بازار برای تولید این محصول و همچنین ملزومات صادرات، تصریح کرد: مطالعات و بررسی اولیه برای برآورد نیاز بازار و صنایع انجام شده و طبق تجربه، محصولی که تولید می‌شود بازار آن نیز ایجاد می‌شود؛ به عبارتی مصرف فولاد مبارکه در زمان راه‌اندازی حدود یک میلیون تن بود اکنون مصرف داخلی خود کارخانه حدود ۱۰ میلیون تن شده است که این نشان می‌دهد با تولید یک محصول بازار آن هم فراهم خواهد شد و طبیعتا با کم شدن تحریم‌ها و سرمایه‌گذاری در نفت و گاز میزان مصرف این نوع لوله‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مو لایِ درز این لوله‌ها نمی‌رود/ خودکفایی فولاد در تولید لوله‌های «مانیسمان»

استانداردهای قابل تولید در کارخانه لوله‌های بدون درز

API-۵L : مخصوص لوله‌های انتقال نفت و گاز

API ۵CT : مخصوص لوله‌های با فشار و دمای بالا در صنعت پتروشیمی ASTM A۱۰۶ : مخصوص لوله‌های پالایشگاههای نفت و گاز و واحدهای بهره برداری

ASTM A۵۳ : مخصوص لوله‌های معمولی آب، گاز هوا

ASTM A۳۳۳ : کاربرد برای لوله‌های با دماهای پایین سیال

Boiled tubes SA۱۷۹, A۱۷۹ کاربرد برای لوله‌های کندانسور و مبدل‌های حرارتی و لوله های بویلر curenty

شایان ذکر است که شرکت صنایع آتیه لوله پارتاک زیر مجموعه هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان در ارائه خدمات مشاور فنی به واحدهای صنعتی و تولیدی در حوزه خرید و فروش کلیه آهن آلات، لوله‌های فولادی و محصولات فلزی و معدنی به غیر از طلا و نقره، واردات و صادرات کلیه محصولات فلزی و معدنی به غیر از طلا و نقره، ایجاد و تأسیس شعب در داخل و خارج از کشور پس از اخذ مجوزهای قانونی، اعطای نمایندگی به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با اجرای موضوع فعالیت شرکت نیز ورود کرده و اقدامات ارزشمندی به ثبت رسانده است.

فعالیت‌ها و عملکرد شرکت آتیه لوله‌ پارتاک

این شرکت تاکنون توانسته در مزایده خرید خط لوله و برنده شدن در مزایده، عقد قرارداد خرید خط با شرکت ۱۳۵ لهستان، نقشه برداری و تهیه توپوگرافی از سایت پروژه، انعقاد قرارداد با شرکت نوتازان کیمیای جاوید جهت طراحی و مهندسی مشاوره پروژه، شرکت در مزایده خرید پساب شهرستان کوهپایه، استقرار نماینده شرکت در لهستان جهت نظارت، خرید ۱۰۰۰ تن میلگرد جهت پروژه و پیگیری اخذ مجوز جهت ۲۵ مگاوات برق و ۱۵۰۰ متر مکعب در ساعت گاز و سایر اقدامات مرتبط را انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =