• ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
  • کد خبر: 46727
  • readingTime: ۲ دقیقه
شمش فولاد

قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات فولادی طی هفته‌های گذشته با سرعت زیادی صعودی بوده است ولی قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه رکود در بازارهای صادراتی ایران باعث شد تا قیمت این محصولات نزولی و در ثبات باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات فولادی در طول هفته‌های گذشته با سرعت بسیاری صعودی بود. قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به مرز ۵۰۰ دلار رسید، قیمت ورق‌گرم آمریکا و چین نیز بیش از ۱۰ درصد رشد کرد و قیمت میلگرد در بازار آتی بندر شانگهای به شدت صعودی شد ولی قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران در طول این هفته‌ها نه تنها افزایش پیدا نکرد بلکه با شدت زیادی نزولی بود.

در بازار شمش فولادی گزارش‌های متال اکسپرت‌ و پلتس نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی در طول هفته‌ گذشته موفق به فروش شمش فولاد با قیمت ۴۷۰ و ۴۷۲ دلار در هر تن شدند. با توجه به حجم معاملات متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در این هفته ۴۷۰ دلار بود. با این حساب شمش فولاد صادراتی ایران نه تنها افزایش قیمتی نداشته بلکه قیمت نسبت به هفته‌های گذشته اندکی کاهش یافته‌ است. افزایش قیمت قراضه و رشد ارزش روبل باعث شد تا قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه به مرز ۵۰۰ دلار برسد ولی شمش فولاد صادراتی ایران از اوایل شهریور ماه در کانال ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار نوسان می‌کند.

متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

ثبات قیمت در بازار فولاد صادراتی ایران

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در سال جاری به شدت ریزشی بود و با وجود توقف ریزش قیمت‌ها از اول مردادماه ولی قیمت هر تن شمش فولاد صادراتی ایران نسبت به اول سال ۹۰ دلار کاهش یافته‌ است. شرایط در بازار میلگرد به مراتب بدتر از شمش فولاد است زیرا میلگرد صادراتی ایران هر هفته کف قیمتی هفته قبل را می‌شکند.

در نخستین معاملات سال ۱۴۰۲ قیمت هر تن میلگرد صادراتی ایران بالاتر از ۵۴۰ دلار بود ولی به گزارش فعالان بازار قیمت میلگرد ایران در معاملات هفته‌ گذشته به ۴۴۵ دلار رسید. رکود در بازار صادراتی ایران به خصوص کشور عراق و ریسک‌های جدید پس از موج جدید تنش‌ها در منطقه باعث شد قیمت میلگرد صادراتی ایران در یک رالی نزولی قرار بگیرد. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران به قرار نمودار زیر است:

ثبات قیمت در بازار فولاد صادراتی ایران

گزارش‌ پلتس نشان می‌دهد اکنون میلگرد صادراتی ایران یکی از ارزان‌ترین میلگردها در سطح جهان است و حتی در کشورهای منطقه نیز قیمت میلگرد به مراتب از این بالاتر است. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به بالاتر از ۵۸۰ دلار رسیده است. با این وجود صادرکنندگان با توجه به حجم عرضه زیاد و تقاضای کم چشم‌انداز مثبتی نسبت به رشد قیمت میلگرد ندارند. هفته گذشته قیمت میلگرد در بازار داخلی نیز کف مهمی را از دست داد و به کانال کیلویی ۲۲ هزار تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =