طیب نیا

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و فناورانه در کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه مورد بررسی قرار گرفته و تاکنون این شرکت بر روی ۲۸ شرکت در حوزه های آب، انرژی و اقتصاد چرخشی، صنعت ۴، معادن کم عیار و توسعه محصول و تامین قطعات سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، پیش از ظهر امروز شنبه در آئین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در خانه فناوری و نوآوری ایران اظهار کرد: حضور مسئولان در این مراسم نشان دهنده اهتمام به موضوع فناوری و نوآوری و لزوم ایجاد جهش در این حوزه در کشور است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه صنعت و تکنولوژی مسیر ادامه‌داری را آغاز کرده‌ایم، گفت: باید توجه داشت که فولاد مبارکه دهه ۶۰ پایه‌گذاری و در دهه ۷۰ بهره برداری شد، دهه ۸۰ توسعه را در دستور کار قرار داد و به دانش بهره برداری توسعه دست یافت و امروز به نهادینه شدن دانش بهره برداری رسیده‌ است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه فولاد مبارکه در دهه ۹۰ با مشکل تحریم‌ها رو به رو شد، افزود: فولادمبارکه در این دهه با توجه به تحریم‌ها و چالش‌های آن به دهه بومی‌سازی رسید و دانش بهره برداری را نهادینه کرد که نتیجه آن دستیابی به تولید ۹۰ درصد از قطعات، تجهیزات و مواد اولیه بود، به صورتی‌که دانش مهندسی، مراحل ساخت، نقشه‌ها و ... نهادینه شده است.

وی با بیان اینکه در صنعت فولاد و در فولادمبارکه برای همه تجهیزات نقشه مشخص داریم، اضافه کرد: ما در دهه ۹۰ مشتری خطرپذیر شدیم تا شرکت‌های دانش بنیان تجربه تولید داخل را داشته باشند.

طیب نیا ادامه داد: امروز در دهه ۱۴۰۰ به این رسیده‌ایم که ابزار بومی‌سازی تجهیزات نمی‌تواند ارزش افزوده مورد نظر را تامین کند چرا که بومی‌سازی نگاه به گذشته دارد و ما به دنبال نگاه رو به آینده هستیم.

طیب‌نیا با بیان اینکه ما در فولاد مبارکه علی‌رغن همه مشکلات کمبود انرژی و برق و گاز ۱۰۰ درصد بهره وری را داریم، گفت: ما ۳۵ درصد تولید کشور را داریم و رمز موفقیت ما در این زمینه استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت‌ها است اما باید توجه داشت ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی را نداریم، توانایی خلق ارزش افزوده از طریق فناوری ونوآوری را نداریم و از این رو به دنبال دستیابی به دانش بهره برداری با استفاده از فناوری و نوآوری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید از تولیدکننده صرف خارج شویم، گفت: باید به شرکتی چندمنظوره تبدیل شویم همانند شرکت پوسکو (POSCO) که در نهضت بهره‌برداری، از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کند و به هلدینگی چند منظوره تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما ایجاد زیرساخت برای نهادسازی و فرایندسازی برای شروع راه پرخطر را یکی از گام‌های در دستور کار برای رسیدن به اهداف نوآوری و فناوری قرار داده‌ایم، افزود: در این زمینه در خارج از مجموعه و در قالب نوآوری باز از همه ظرفیت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد، تاکنون از خدمات شرکت‌ها به صورت موردی استفاده کرده‌ایم و در ادامه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را محقق ساخته‌ایم.

وی گفت: فولاد مبارکه پس از انجام سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، امروز در مرحله دوم درصدد طبقه‌بندی، یکپارچه‌سازی و مجموعه‌سازی شرکت‌های فناور است. در این مرحله باید کنسرسیوم‌های متشکل و هدفمندی شکل دهیم و زیرساخت‌های حوزه نوآوری و فناوری را ایجاد کنیم که این حرکت راهبردی و مبتنی بر مطالعات و تجربیات دهه‌های اخیر است.

طیب‌نیا ادامه داد: از بین ۲۰۰ شرکت بررسی شده در کمیته سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تاکنون در ۲۸ شرکت در حوزه های آب، انرژی و اقتصاد چرخشی، صنعت ۴، معادن کم عیار و توسعه محصول و تامین قطعات سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =