شمش فولادی

متوسط قیمت شمش فولاد در معاملات این هفته بورس کالا با کاهش ۱.۶ درصدی به کیلویی ۱۸ هزار و ۶۱۷ تومان رسید. با این وجود با محاسبه دلار به قیمت ۵۰ هزار یا ۴۲ هزار تومان نیز اکنون قیمت شمش فولاد در بورس کالا به مراتب کمتر از بازارهای جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، متوسط قیمت شمش فولاد در معاملات این هفته بورس کالا با کاهش ۱.۶ درصدی به کیلویی ۱۸ هزار و ۶۱۷ تومان رسید. روند قیمتی شمش فولاد در بورس کالا از نیمه شهریورماه نزولی شد. ۱۳ شهریورماه معامله شمش فولاد با قیمت کیلویی ۲۰ هزار و ۴۵۲ تومان انجام شد ولی پس از آن روند قیمتی شمش نزولی شد و تا این هفته نیز ادامه داشت. از ۱۳ شهریور تا ۸ آبان متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا حدود ۱۰ درصد کاهش یافته‌است.

متوسط قیمت شمش فولاد در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

شمش فولاد بورس کالا ارزان‌تر از بازارهای جهانی

این هفته تنها ۵۲ درصد از شمش فولاد عرضه شده در بورس کالا معامله شد با این حال قیمت شمش فولاد به پایین‌ترین حد در طول ۶ ماه گذشته سقوط کرد. پایین‌ترین قیمت شمش فولاد در سال جاری مربوط به معامله ۲۱ فروردین با قیمت کیلویی ۱۷ هزار و ۸۶۰ تومان بود. البته سقوط قیمت این هفته شمش فولاد با ریزش بازارهای جهانی همزمان شد. این هفته پلتس گزارش داد شمش فولاد فوب دریای سیاه به ۴۶۵ دلار به ازای هر تن رسید. متال اکسپرت قیمت شمش فوب دریای سیاه را ۴۶۰ دلار اعلام کرد. اطلاعات هر دو گزارش از کاهش بیش از ۱ درصدی قیمت شمش فوب دریای سیاه خبر می‌دهد. در این میان شمش فولاد صادراتی ایران نیز با کاهش قیمت مواجه شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات شمش فولاد در طول هفته‌ گذشته کم بود و معاملات در حد چانه‌زنی باقی ماند به دنبال آن قیمت‌های پیشنهادی کاهش یافته‌ است. همزمان با این اتفاق قیمت شمش فولاد در بورس کالا نیز به روند نزولی خود ادامه‌ داد البته باید در نظر داشت ماه قبل وقتی قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی صعودی بود، در بورس کالا گارد نزولی گرفته‌ بود. با این وجود با محاسبه دلار به قیمت ۵۰ هزار یا ۴۲ هزار تومان نیز اکنون قیمت شمش فولاد بورس کالا به مراتب کمتر از بازارهای جهانی است.

چشم‌انداز شمش فولاد

افزایش سنگ آهن در طول هفته‌های گذشته به خصوص پس از تصویب بسته حمایتی جدید در دولت چین چشم‌انداز قیمتی شمش فولاد را مثبت کرده‌ است. نشریه متال بولتن در آخرین گزارش خود مدعی شد فعالان بنادر چین به رشد قیمت شمش تا پایان سال میلادی امیدوارند. اگرچه شمش فولاد تا قیمت ابتدای سال ۲۰۲۳ فاصله زیادی دارد ولی احتمال رشد قیمت تا بالاتر از ۵۰۰ دلار وجود دارد. باید در نظر داشت طی هفته‌های گذشته نوسانات بازارهای جهانی همبستگی خاصی با بورس کالا نداشت پس شاید با افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی تغییری در روند قیمت بورس کالا صورت نگیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =