دادگاه

معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۵۰ نفر از محکومان قصاص از چوبه دار رهایی یافتند.

به گزارش ایراسین، غلامرضا مهدوی درباره آزادی زندانیان و رضایت محکومان به قصاص و آمار و عملکرد شعب مستقر در دادسراها افزود: دریافت رضایت برای محکومان به قصاص نفس توسط شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها و موسسه طلوع بی‌نام ‌نشان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: شوراهای ویژه صلح و سازش در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ برای ۱۳۸۰ نفر از زندانیان مالی و غیرعمد رضایت گرفتند و موجب آزادی این زندانیان شده است

مهدوی اضافه کرد: در پی استقرار شعب ویژه صلح و سازش در دادسراهای شهر تهران، دادسراهای تابعه، محاکم و مجتمع‌ها در مجموع ۵۷ درصد پرونده‌هایی که دارای ماهیت سازشی بوده و به شوراهای حل اختلاف تهران ارجاع شده با سازش مختومه شده است.

وی درباره تاثیر اقدامات شورای حل اختلاف در حجم ورودی پرونده‌ها در حوزه دادسراها و محاکم گفت: بنا به اذعان مقامات قضایی دادسراهای استان تهران بالاخص دادسرای شهر تهران، شورای حل اختلاف با ۵۸ شعبه ویژه صلح و سازش در ۲۰ ناحیه دادسرای شهر تهران و به تبع آن در دادسراهای تابعه مستقر شده است که در هر دادسرا به تناسب تعداد ورودی و ارجاع پرونده در ۲ یا ۳ شعبه که مستقر شده‌ و ماهانه حدود ۱۵ هزار فقره پرونده ارجاع می شود.

مهدوی اظهار داشت: حدود نیمی از این پرونده‌ها در بدو ورود با صلح و سازش مختومه می‌شود و میانگین ورودی پرونده‌ها به شعب دادسرا کمتر از ۹۰ فقره پرونده است. یعنی بیش از یک دهم پرونده های ورودی دادسراها در شعب صلح و سازش توسط اعضای شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه می‌شود و جالب‌تر اینکه در بدو ورود توسط مقام ارجاع که با ترازی طرفین پرونده و شعبات سازشی مستقر در دادسراها است بدون اینکه پرونده به بازپرسی یا دادیاری ارجاع داده شود در اجرای ماده ۸ قانون شوراها به این شعب ویژه سازشی ارجاع داده می‌شود و همانجا هم مورد رسیدگی و حل و فصل دعوا توسط اعضا قرار می‌گیرد که بیش از ۵۰ درصد پرونده های وارده با صلح و سازش مختومه می‌شود.

معاون رئیس کل دادگستری درباره سند تحول قوه قضاییه و استفاده از ظرفیت موسسات مردم نهاد و اقدامات شورای حل اختلافگفت: اکنون حدود ۶۹ شعبه تخصصی در نهادهای مختلف مردم نهاد، موسسات خیریه، نهادهای غیردولتی، اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌های گردشگری و حمل و نقل و سایر اتحادیه‌ها مستقر شده‌اند ‌و پرونده هایی بدون آنکه به مراجع ارجاع شود، در اتحادیه‌ها حل و فصل می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون ۱۶ شعبه در شهرک های صنعتی استان تهران و سایر نهادها مستقر هستند به طور مثال ۸۰ درصد پرونده‌های ارجاعی در شهرک صنعتی شمس‌آباد با صلح و سازش مختومه می‌شود همچنین بیش از ۶۰ درصد پرونده های وارده به مجتمع ویژه صلح و سازش در حرم مطهر امامزادگان عینعلی و زینعلی با صلح و سازش مختومه می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =