گندله سازی فولادمبارکه

مدیر گندله‌سازی فولادمبارکه گفت: تلاش همه کارکنان این واحد بر تولید و تحویل کمّی و کیفی محصول با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری در فولادمبارکه است.

به گزارش ایراسین، رضا اسماعیل‌پور مدیر گندله‌سازی فولادمبارکه، به تشریح دستاوردها و عملکرد این بخش پرداخت. در ادامه مطلب، ماحصل گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

در واحد گندله‌سازی چند نفر از همکاران مشغول به کارند و در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

چارت سازمانی این واحد ۲۹۰ نفر است و در حوزه‌های تولید، تعمیرات و نظافت صنعتی فعالیت می‌کنند.

از مردادماه که ماشین انباشت جدید در ناحیه آهن‌سازی به بهره‌برداری رسید، مواد از پارک صفر به‌صورت مکانیزه به واحد شما می‌آید. این فرایند مکانیزاسیون چقدر در بهبود روند تولید اثر داشته است؟

واحد بالادست واحد گندله‌سازی که نقش بسیار مؤثری در فرایندهای این واحد و کیفیت گندله اکسیدی دارد واحد مواد خام است. این تجهیزات به ارسال بار یکنواخت به واحد گندله‌سازی و بهبود کیفیت تولید گندله کمک می‌کنند.

امسال نیز شاهد رشد ۳.۸ درصدی که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد خواهیم بود؟

این روند رشد از قبل شروع شده و به ابتدای راه‌اندازی واحد گندله‌سازی و زحمات تمامی کسانی که این واحد را به تولید رساندند بازمی‌گردد. اقدامات زیادی توسط نیروی انسانی و با کمک واحدهای خدمات فنی و پشتیبانی و واحدهای توسعه و مهندسی کارخانه انجام شده که به حفظ و بهبود این روند کمک کرده است. گندله‌سازی سنگان که یکی از شرکت‌های هلدینگ فولاد مبارکه است در روند تأمین گندله موردنیاز شرکت فولاد مبارکه نقش مؤثری ایفا کرد. با انجام توقفات برنامه‌ریزی ‌شده و اجرای پروژه‌های توسعه، افزایش تولید ۳.۸ درصد در کنار تلاش کارکنان فولاد محقق شده است.

در شش‌ماهه نخست سال جاری چه میزان گندله تولید شده است؟

با تلاش همکاران در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ واحد گندله‌سازی توانست ۳ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۶۶۹ تن گندله اکسیدی تولید کند که در صورت تأمین گندله بیشتر و باکیفیت‌تر، این عدد می‌توانست طبق برنامه باشد.

به نظر شما، دلایل ثبت رکوردها در واحد گندله‌سازی چیست؟

همکاران در این واحد همواره برای ارتقای کیفی و کمّی محصول تلاش مضاعفی کرده‌اند و ارتقای دانش فنی کارکنان در این خصوص همیشه در اولویت بوده است. همچنین در قالب نظام‌های مشارکتی شرکت و نهادینه شدن پروژه‌های تحول و سیستم نظام پیشنهادها، اقدامات کوچک و بعضاً بزرگ باعث تحول تدریجی در واحد گندله‌سازی شده است. پروژه‌های سرمایه‌گذاری که با کمک واحدهای مهندسی کارخانه و توسعه انجام شده به حفظ و ارتقای روند تولید به‌خوبی کمک کرده و یکی از واحدهایی که اخیراً به واحد گندله‌سازی اضافه شده واحد رولرپرس است که به بهبود کیفیت مواد اولیه ورودی به کوره پخت یاری رسانده است. این پروژه طی دو سال اخیر به حفظ کمیت و کیفیت تولید کمک کرده است. توقفات برنامه‌ریزی واحد گندله‌سازی در طول تاریخ سی‌ساله بهره‌برداری به‌مرور کم شده و آخرین اقداماتی که انجام شده مربوط به توقفات برنامه‌ریزی‌شده کوره پخت در حالت گرم است که باعث کاهش زمان آماده‌سازی و افزایش قابلیت دسترسی تجهیزات شده است.

از دیگر دلایل افزایش تولید این واحد می‌توان به افزایش سرعت حرکت نوار پخت اشاره کرد. واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه سال ۱۳۷۲ راه‌اندازی شده است. در سال اول حدود ۱۰۰ هزار تن گندله تولید شده و علی‌رغم حضور کارشناسان خارجی، مشکلات بسیار زیاد باعث شده موضوع دمونتاژ واحد گندله‌سازی مطرح شود؛ ولی با غیرت و همت مدیران و کارکنان، بدون دمونتاژ خط، به‌مرور با حل مشکلات و ارتقای دانش فنی کارکنان، در سال ۱۳۸۱ از ظرفیت اسمی که ۴.۵ میلیون تن بوده عبور کردیم و به تولید ۵ میلیون تن رسیدیم. سال ۱۳۹۴ رکورد بسیار خوبی با تناژ ۷,۴۶۹,۰۰۰ تن ثبت شده و این روند کماکان علی‌رغم مشکلاتی که در تأمین کنسانتره وجود دارد ادامه دارد. شاید نتوانیم به علت کمبود مواد اولیه رکوردها را تکرار کنیم، ولی گندله با کیفیت بسیار خوب برای کمک به تحقق برنامه تولید فولاد مبارکه در حال تولید است. با افزایش سرعت نوار پخت، میزان گندله بیشتری در زمان یکسان تولید می‌شود.

در حال حاضر واحد گندله‌سازی چه سهمی از نیاز شرکت را تأمین می‌کند؟ برای اطمینان از پایداری تولید چه اتفاقی باید رخ دهد؟

فولاد مبارکه حدود ۱۲ میلیون تن گندله مصرف می‌کند که حدود ۷ میلیون تن آن در واحد گندله‌سازی فولاد مبارکه با کیفیت بسیار خوب در مقایسه با گندله خریداری‌شده تولید می‌شود. برای تولید گندله اکسیدی نیاز به تأمین کنستانتره باکیفیت داریم.

چه اقداماتی برای افزایش کمّی و کیفی گندله انجام شده یا در دست انجام است؟

روند تعویض تجهیزات فرسوده در واحد گندله‌سازی سال‌هاست آغاز شده است. تعویض دیسک ۹ در سال ۱۴۰۰ صورت گرفت. نکته مثبت این پروژه بازسازی تجهیز دیسک دمونتاژشده از موقعیت دیسک ۹، بازسازی آن و نصب در موقعیت دیسک ۱۳ بود. تعویض به‌موقع دیسک‌ها باعث حفظ آماده‌به‌کاری این بخش شده است.

راهبرد بومی‌سازی در فرایندهای واحد گندله‌سازی چگونه پیگیری می‌شود؟

بومی‌سازی یکی از ارکان اساسی تولید، به‌خصوص در سال‌های اخیر و با وجود تحریم‌های ظالمانه بوده است. اگر بومی‌سازی نبود، واقعاً امکان تولید وجود نداشت. بسیاری از تجهیزات ازجمله دیسک، با کمک واحد بومی‌سازی ساخته و جایگزین دیسک‌های قدیمی شده است. در فرایند نوسازی و بازسازی تجهیزات از توان متخصصان داخلی استفاده شده و نصب و راه‌اندازی تجهیزات هم توسط نیروهای واحد گندله‌سازی و یا کمک نیروهای خدمات فنی پشتیبانی انجام می‌شود. پروژه‌های بسیار خوبی انجام شده و درصد زیادی از تجهیزات فرسوده بازسازی شده و در مدار تولید حفظ شده است.

پروژه‌های در دست اقدام این واحد کدام‌اند؟

علاوه بر پروژه‌هایی که به‌منظور بهبود فرایندهای زیست‌محیطی و ارتقای سیستم کنترل مشعل کوره واحد گندله‌سازی انجام شده، پروژه‌های دیگری ازجمله نصب و راه‌اندازی ۴ عدد دیسک جدید، تیکنر دوم، آسیاب سوم، خرید دیزل ژنراتور جدید، نوسازی کلید قدرت، نصب سرند غلتکی زیر ۴ دیسک، اصلاح سیکل آسیاب‌ها و هوشمندسازی فرایند کوره پخت در دست انجام است که به تثبیت روند کمّی و کیفی تولید کمک خواهد کرد.

آیا گندله تولیدی فولاد مبارکه نسبت به سایر تولیدکنندگان برتری ویژه‌ای دارد؟

گندله تولیدی از نظر خواص فیزیکی، شیمیایی و دانه‌بندی، تقسیم‌بندی خاص خود را دارد. خواص فیزیکی، استحکام و خردشوندگی ضمن احیا در فولاد مبارکه از شرایط خوبی برخوردار است. از نظر دانه‌بندی، گندله اکسیدی باید دانه‌بندی ۹ تا ۱۶ میلی‌متر داشته باشد که در بیشتر مواقع در این بازه هستیم. در زمینه خواص شیمیایی، دو پارامتر مهم وجود دارد به نام FeO که اکسیدآهن دوظرفیتی است و اگر زیاد باشد باعث خردشوندگی محصول ضمن احیا می‌شود. خوشبختانه این پارامتر در گندله تولیدی فولاد مبارکه کنترل شده است. پارامتر بعدی گوگرد است که به‌صورت مستقیم بر کاتالیست‌های واحد احیا تأثیر می‌گذارد و در این مورد هم گندله تولیدی فولاد مبارکه در بازه مناسب قرار دارد.

سخن پایانی؟

ضمن قدردانی از همکاری سایر واحدهای شرکت و به‌ویژه کارکنان زحمت‌کش واحد گندله‌سازی، خاطرنشان می‌سازد که تلاش همه کارکنان این واحد بر تولید و تحویل کمّی و کیفی محصول با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =