گردوغبار

«رس بنتونیت»، مالچ زیست محیطی برای مقابله با گرد و غبار است که حاصل تلاش سال‌ها تحقیق و پژوهش اساتید و دانشجویان  دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برای تحقق مسئولیت اجتماعی در برابر آلاینده های جوی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آغاز فصل پاییز و به دنبال آن وزش بادهای شدید شاهد افزایش میزان گرد و غبار در هوای کشور خواهیم بود، چالشی که سال‌هاست مردمان‌ استان‌های مختلف با آن درگیر بوده و آسیب‌های زیادی را نیز متحمل شده‌اند.

درگیری ۱۴ استان کشور با پدیده گرد و غبار

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بیش از ۱۴ استان کشور در وضعیت بحرانی گرد و غبار قرار دارند و استان‌های شرقی و مرکز کشور در این زمینه تاثیر پذیری بیشتری دارند.

در راستای کاهش معضلات زیست محیطی از جمله گرد و غبار که منشا اصلی آن خشکسالی‌های اخیر در کشور و توسعه کانون‌های گرد و غبار است، اقدامات مسکِن گونه انجام شده که بعضا تاثیرگذاری کوتاه مدت داشته و باید طرح‌هایی در دستور کار قرار گیرد که ضمن تثبیت وضعیت زیست محیطی هر منطقه نسبت به کاهش میزان گرد و غبار در هوا بکاهد.

کاشت نهال از جمله اقداماتی است که بازدهی بلندت داشته و برای کاهش گرد و غبار تاثیر بسزایی دارد اما حجم گرد و غبار در برخی از مناطق کشور به گونه‌ای است که باید تا تحقق و به ثمر رسیدن اقداماتی مانند کاشت نهال، طرح‌هایی با سرعت اجرا شود و بازدهی کوتاه مدت داشته باشد.

تثبیت خاک در بادهایی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

در این زمینه محققان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نوعی مالچ رسی دوستدار محیط زیست تولید کردند که قادر به تثبیت خاک در بادهایی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است ضمن اینکه این مالچ موجب تقویت گیاهان بومی منطقه خواهد شد.

احمد جلالیان، استاد و عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری پروژه تولید مالچ‌های رسی بنتونیت است، او در خصوص تولید این نوع مالچ زیست محیطی به خبرنگار ایراسین می‌گوید: ما برای تولید این نوع مالچ در ابتدا انواع خاک‌هایی که گرد و غبار از آنها حاصل می‌شود را در نقاط مختلف کشور بررسی کرده‌ایم.

شناسایی سه نوع بافت خاکی تولید کننده گرد و غبار

مجری پروژه تولید مالچ‌های رسی بنتونیت ادامه داد: عمده گرد و غبارهای کشور از سه نوع بافت خاک "لومی شنی"، "لومی" و "سیلتی لومی" تولید می‌شود.

او با بیان اینکه پس از بررسی بافت‌های خاک مالچ تولید و برا روی هر سه بافت شناسایی شده تست شد، افزود: پس از انجام تست‌ها این نوع مالچ پاشی به صورت پایلوت در هکتار از منطقه سجزی اصفهان به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و. غبار کشور اجرایی شد که نتایج قابل توجهی داشت.

جلالیان تصریح کرد: در بررسی‌های صورت گرفته پس از مالچ پاشی مشخص شد که استفاده از این مالچ‌ها در این منطقه باعث کاهش فوق العاده فرسایش بادی شد به گونه‌ای که بعد از اجرای طرح علی‌رغم وزش بادهای تند، گرد و غباری در محدوده طرح مشاهده نشد.

مالچ زیست محیطی جذب رطوبت بالایی دارد

او با بیان اینکه برای تولید این مالچ زیست محیطی از «رس بنتونیت کلسیم دار» استفاده شده است، افزود: میزان آهک و سدیم در این رس با فناوری جدید تنظیم و پایداری شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مالچ‌های رسی جذب رطوبت بالایی دارند و هیچ گونه آسیبی برای محیط زیست ندارند، اضافه کرد: همچنین نفوذ آب از آنها به خوبی انجام می‌شود از این رو ایجاد روان آب نمی‌کنند. اما مالچ‌های نفتی نفوذپذیری ندارند ضمن آنکه باعث انتقال آلاینده‌ها به آب زیر زمینی می‌شوند.

او با بیان اینکه ما در انواع قالب‌های خاکی و در استان‌های مختلف مالچ زیست محیطی را تست کرده‌ایم، اضافه کرد: تجاری سازی این مالچ چند سالی است که در حال پیگیری است و به زودی محقق خواهد شد.

گفتنی است چالش زیست محیطی گرد و غبار در هوای بسیاری از استان های کشور روز به روز تشدید می شود و باید بیش از گذشته برای حل این چالش برنامه ریزی شود چرا که در غیر این صورت شاهد تخلیه شهرها و روستاها خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =