بنیاد نخبگان استان اصفهان

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت: رسیدن به گسترش فعالیت‌های هوش مصنوعی مستلزم سیاست‌گذاری ویژه است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حسین ربانی رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان امروز شنبه در رویداد سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی اظهار داشت: توسعه چشم‌گیر فناوری‌های هوش مصنوعی و به تبع آن رشد درآمدهای اقتصادی این حوزه که از یک دهه پیش آغاز شده، موازنه قدرت را در سال‌های آتی تغییر خواهد داد. به جرعت می‌توان گفت اگر سرمایه کشورها روزگاری طلای سیاه یا همان نفت بود، امروز می‌توان گفت طلای بی‌رنگ یا همه‌رنگ و داده‌های انبوه است و کشورهایی که هنر و فناوری فراوری این داده‌ها یعنی هوش مصنوعی را بیشتر داشته باشند، قدرتمندتر خواهند بود.

وی افزود: هوش مصنوعی فناوری قدرت‌آفرین سال‌های پیش‌رو است و این مهم به مدد آمارهای جهانی و کلان‌داده‌ها قابل تصدیق است بنابراین حصول سهم ۲۰درصد ناشی از هوش مصنوعی در درآمدهای ناخالص ملی که در اسناد چشم‌انداز بسیاری از کشورها مطرح شده، نه یک کار خوب که یک الزام است. ۲۰درصد درآمد ناخالص ملی در کشور ما درحال حاضر حدود ۲۰۰میلیارد ریال است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان تصریح کرد: آینده بازار کسب و کارهای هوش مصنوعی با فرض رشد اقتصادی ناچیز در کشور، حدود ۲۰۰میلیارد دلار است. این عدد که بیش از دو برابر درآمدهای نفتی کشور است، بسیار جذاب و چشم‌گیر است. لکن نه‌تنها دور از واقعیت نیست بلکه سهم اندکی از واقعیت اقتصاد است. اگر اندکی دقیق‌تر اقتصاد ایران را واکاوی کرده و درآمد ناخالص بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را ارزیابی نماییم، متوجه می‌شویم که سهم ۱۲ درصد کشاورزی و ۳۸درصد صنعت درمقابل سهم ۴۷درصد خدمات در چند سال گذشته درحال کاهش است.

ربانی بیان کرد: خدمات یا همان افزایش بهره‌وری درحال بزرگ شدن در اقتصاد ایران است. اگر سهم خدمات یا افزایش بهره‌وری در سایر اقتصادهای درحال توسعه دنیا نیز ارزیابی گردد، این سهم در این کشورها هم درحال افزایش است. سهم بالای خدمات در اقتصاد ایران و جهان، نقش ویژه هوش مصنوعی بعنوان فناوری اصلی افزایش بهره‌وری و توسعه خدمات را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به فضای کسب و کار گسترده در حوزه هوش مصنوعی گفت: همه این نکات نشان‌دهنده فضای کسب و کار گسترده برای کارآفرینان، دانشگاهیان، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک است. رسیدن به گسترش فعالیت‌های هوش مصنوعی مستلزم سیاست‌گذاری ویژه است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان ادامه داد: توسعه حکمرانی داده مبنا، گسترش پلتفرم‌های داده‌های باز، حمایت ویژه از پژوهش‌های هوش مصنوعی و اهدای گرنت‌های اختصاصی، سرمایه‌گذاری ویژه دستگاه‌ها و واحدهای اقتصادی در کسب و کارهای حوزه هوش مصنوعی، ایجاد زیرساخت‌ها بصورت نرم‌افزاری و برنامه‌های ویژه بخش‌های اقتصادی در راستای صادرات فناوری‌های هوش مصنوعی حداقل برنامه‌هایی هستند که هر یک از مجموعه‌ها و دستگاه‌های دولتی به حد خود می‌توانند متولی اجرای آن‌ها باشند.

ربانی ابراز کرد: در بنیاد نخبگان استان اصفهان، برخی فعالیت‌ها در راستای دستیابی به اهداف گفته شده، از دو سال گذشته در حوزه آموزشی و پژوهشی آغاز شده است اما در حوزه اقتصادی فرصت خوبی وجود دارد و این رویداد در همین راستا برگزار شده است.

وی عنوان کرد: از سال گذشته نمونه‌های کوچک این رویداد در سطح استانی برگزار شد و شرکت‌های فولاد مبارکه و گروه انتخاب نیازهای خود را اعلام کرده و بودجه‌هایی به برخی پروپزال‌ها اختصاص یافت و موضوعات رفع نیاز هوش مصنوعی این دو صنعت انجام شد. ۱۴ تیم دانشگاهی و شرکت‌های توانمند در این حوزه با شرکت فولاد مبارکه همکاری کردند.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان یادآور شد: بنیاد نخبگان در این رویداد نیز درصورتی که نیاز به اقدامات پیش از عقد قرارداد و ساخت مسئله اصلی باشد، نقش‌آفرینی و حمایت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =