کریم بنزما - انگولو کانته - فابینیو

تیم الاتحاد عربستان جدی‌ترین رقیب سپاهان در گروه C لیگ قهرمانان آسیاست و این هفته با ستاره‌های مطرحی که سابقه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را داشته‌اند راهی اصفهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، از زمانی که ستاره‌های دنیای فوتبال سوار بر موج فوتبال عربستان سعودی شدند، انتظار می‌رفت که در آینده نزدیک شاهد حضور برترین بازیکنان فوتبال دنیا در ایران و در اصفهان باشیم.

حالا چیزی به حضور چند ستاره مطرح مثل کریم بنزما، انگولو کانته، فابینیو و ... در ورزشگاه باشکوه نقش‌جهان اصفهان نمانده. دوشنبه دهم مهر ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹:۳۰ طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود به مصاف تیم پرستاره الاتحاد عربستان خواهند رفت که قهرمان فصل قبل لیگ حرفه‌ای سعودی‌ها هم به شمار می‌رود.

به همین بهانه نگاهی به عملکرد و سابقه بازیکنان خارجی «ببرهای عربستان» خواهیم انداخت.

کریم بنزما

معدود ستاره‌هایی هستند که وقتی مسن‌تر می‌شود، بیش از دوران جوانی‌شان می‌درخشند. کریم بنزما ستاره فرانسوی الاتحاد هم در اوج از رئال‌مادرید جدا شد تا به عربستان برود. او در تابستان اولین ستاره‌ای بود که راه کریستیانو رونالدو را در پیش گرفت و با حضور در خاورمیانه، پیراهن الاتحاد را برتن کرد. ملی‌پوش پیشین فرانسه که سال‌ها به دلیل حواشی عجیب و غریب از ترکیب خروس‌ها دور بود، ۳۵۴ گل با پیراهن رئال‌مادرید در ۶۴۸ بازی زد. حاصل عملکردش در ۱۴ سالی که بازیکن رئال بود، کسب ۵ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۴ قهرمانی در لالیگای اسپانیا، ۳ قهرمانی در کوپادل‌ری اسپانیا، ۳ قهرمانی در سوپرجام اسپانیا، ۴ قهرمانی در سوپرجام اروپا و ۵ قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها بود.

کریم بنزما که اصلیتی الجزایری دارد، در ۹۷ بازی با پیراهن فرانسه هم ۳۷ گل به ثمر رساند. او که پرورش‌یافته آکادمی لیون است، با پیراهن تیم بزرگسالان لیون در ۱۴۸ بازی موفق به ثبت ۶۶ گل شد.

بنزما در ۱۰ بازی ابتدایی با پیراهن الاتحاد موفق شده ۶ گل بزند و امیدوار است به ویترین افتخاراتش قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را هم اضافه کند. البته احتمال دارد کریم در دومین دیدار الاتحاد در لیگ قهرمانان هم به دلیل مصدومیت غایب باشد و او را در میدان نقش جهان نبینیم.

کریم بنزما

انگولو کانته

پسر سربه‌زیر با اصالتی از کشور مالی و سابقه قهرمانی همراه تیم ملی فرانسه در جام‌جهانی ۲۰۱۸. انگولو کانته که پس از افت در چلسی تصمیم گرفت به فوتبال عربستان برود، در تیم بولونیه کارش را شروع کرد و سپس با حضور در کن تیمی که زین‌الدین زیدان هم در آن به فوتبال فرانسه معرفی شد، مورد توجه لسترسیتی قرار گرفت. اوج کار کانته زمانی بود که با لسترسیتی شگفتی‌ساز شد و در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ قهرمان لیگ برتر انگلیس شدند. کانته بعد از یک فصل با ۴۰ بازی و یک گل زده لستر را ترک کرد تا راهی چلسی شود. فصل بعد هم با چلسی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد و جایزه بهترین بازیکن فصل را کسب کرد. کانته ۴ مرتبه همراه چلسی به قهرمانی جام‌حذفی رسید، یک قهرمانی در جام اتحادیه داشت و در لیگ قهرمانان اروپای ۲ سال قبل هم جام قهرمانی را بالای سر برد. یک قهرمانی در لیگ اروپا، یک قهرمانی در سوپرجام اروپا و یک قهرمانی در جام‌جهانی باشگاه‌ها دیگر افتخارات این ستاره مسلمان هستند. در واقع کانته در تمامی تورنمنت‌هایی که در دوران حضورش در انگلیس شرکت کرده، جام گرفته است.

حاصل کار انگولو کانته در تیم ملی فرانسه علاوه بر آن قهرمانی در جام‌جهانی، یک قهرمانی در لیگ ملت‌های اروپا هم هست و در ۵۳ بازی ملی ۲ گل به ثمر رسانده.

سرانجام این بازیکن تابستان سال ۲۰۲۳ بعد از ۷ سال استمفوردبریج را ترک کرد تا با ۲۶۹ بازی و ۱۳ گل زده، به جمع ستاره‌های فوتبال عربستان بپیوندد. حالا کانته در ۳۲ سالگی امید بزرگ الاتحاد برای کسب موفقیت فراتر از مرزهای عربستان است.

انگولو کانته

فابینیو

خیلی زودتر از حد تصور بزرگ‌ترین لیگ دنیا را ترک کرد تا به لیگ حرفه‌ای عربستان ملحق شود. فابینیوی ۲۹ ساله که در فلومیننزه کارش را شروع کرد، سال ۲۰۱۲ به ریوآوه پیوست. در تیم پرتغالی فرصت چندانی برای بازی پیدا نکرد و برای مدت کوتاهی به رئال‌مادرید قرض داده شد. یک بازی برای تیم بزرگسالان رئال انجام داد و بیشتر بازیکن تیم دوم باشگاه بود. اما وقتی هافبک برزیلی چهره شد که در موناکو با تیم شگفتی‌ساز لئوناردو ژاردیم درخشید. فابینیو بعد از ۲ فصل حضور قرضی، قراردادش را قطعی کرد و قهرمانی لیگ فرانسه را در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ با موناکو در حالی جشن گرفت که پی‌اس‌جی قدرتمند را کنار زدند. همان فصل به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و پیشنهادهای بزرگ برای فابینیو به سوی باشگاه موناکو سرازیر شد.

در نهایت بعد از ۲۳۳ بازی و ۳۱ گل موناکو را ترک کرد تا پیشنهاد یورگن کلوپ را قبول کند. حضور در لیورپول برای فابینیو با افتخارات جدیدی همراه شد. طلسم قهرمان نشدن در لیگ برتر انگلیس را قرمزهای مرسی‌ساید با این بازیکن شکستند. قبل زا آن در سال ۲۰۱۹ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. قهرمانی‌هایی هم در جام‌های حذفی و اتحادیه انگلیس کسب کرد. با خانه‌تکانی کلوپ در مرکز میدان، کار فابینیو با ۲۱۹ بازی و ۱۱ گل زده، در آنفیلد به پایان رسید.

فابینیو سال ۲۰۱۵ برای اولین مرتبه پیراهن تیم ملی برزیل را برتن کرد و تا امروز به اندازه سن خودش یعنی ۲۹ بازی ملی دارد.

فابینیو

دیگر ستاره‌های خارجی

اما تیم الاتحاد به جز ۳ بازیکن مطرح‌تر، چند ستاره خارجی دارد که در سطح آسیا بازیکنان خوب و باسابقه‌ای به شمار می‌روند. به‌خصوص عبدالرزاق حمدالله که زمانی با پیراهن النصر شناخته شد. او که سابقه بازی در گوانگژو چین و الجیش و الریان قطر را هم دارد، زوج کریم بنزما در خط حمله الاتحاد بوده. ستاره مراکشی که ۲۴ بازی ملی و ۶ گل زده در کارنامه‌اش داشته، در ۵۵ بازی برای الاتحاد ۴۴ گل به ثمر رسانده که آمار چشمگیری است. در مجموع حمدالله همیشه در تیم‌هایی که حضور داشته بازیکنی گلزن بوده است.

از رومارینیوی ۳۲ ساله نباید غافلگیر شد. بازیکن اهل سائوپائولو که سابقه در کورینتیانس و الجزیره امارات را هم داشته. این بازیکن که هیچ‌وقت پیراهن تیم ملی برزیل را برتن نکرد، از سال ۲۰۱۸ در ترکیب الاتحاد حضور دارد و کاپیتان اول تیم به شمار می‌رود. رومارینیو ۷۴ گل برای ببرها به ثمر رسانده است.

ایگور کورونادو هافبک تهاجمی برزیلی که به طرز عجیبی با وجود این که مهاجم نبوده با ۴۱ گل زده در ترکیب شارجه امارات نامش را بر سر زبان‌ها انداخت و حالا شماره ۱۰ الاتحاد را می‌پوشد. او هم ۱۴ گل برای تیم الاتحاد از ابتدای حضورش در این تیم زده است.

ژوتا ستاره جوان و ۲۴ ساله پرتغالی که سابقه بازی در بنفیکا و سلتیک را هم داشته از دیگر خریدهای تابستانی الاتحاد بود. وقتی ژوتا راهی الاتحاد شد، همه متعجب شدند چرا که تصور می‌کردند در این سن و سال انتخاب او فوتبال عربستان سعودی نباشد. در هر صورت ژوتا خیلی زود وسوسه پول شد و فعلاً تصمیم گرفته در خاورمیانه به فوتبالش ادامه دهد.

لوئیس فلیپه مدافع پیشین لاتزیو و بتیس هم همین تابستان به جمع ببرها اضافه شد. فلیپه ۲۶ ساله به‌خصوص در لاتزیو عملکرد بسیار خوبی داشت و حتی تصمیم گرفت در رده بزرگسالان پیراهن آتزوری را برتن کند، اما فعلاً فقط یک بازی ملی برای ایتالیا انجام داده است. او در ۱۴۴ بازی پیراهن لاتزیو را پوشید و ۲ گل زد.

مارسلو گروهه هم از خارجی‌های قدیمی الاتحاد است. این دروازه‌بان برزیلی که در گرمیو بازیکن ثابت بود، پس از ۱۴ سال پیراهن تیم محبوبش که از بچگی درون دروازه آن حضور داشت را درآورد و سال ۲۰۱۹ به الاتحاد رفت. گروهه ۳۶ ساله با وجود خرید ستاره‌ها، قربانی نشد و هنوز هم به او اعتماد دارند تا درون دروازه تیم‌شان بایستد. گروهه بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ پیراهن برزیل را هم پوشید و افتخار ۲ مرتبه حضور در ترکیب سلسائو را داشت.

عبدالرزاق حمدالله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =