• ۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
  • کد خبر: 43234
  • readingTime: ۴ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

سرمایه‌گذاران اغلب بازارها در شش ماه اول سال نقره‌داغ شدند
بازارها

سود سپرده‌ بانکی، بورس و بیت‌کوین تنها بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ بودند زیرا قیمت‌ها در بسیاری از بازارها ریزشی بود. بازار خودرو در این مدت یکی از تاریخی‌ترین ریزش‌ها را ثبت کرد، در مقابل قیمت دلار کمتر از ۵ درصد کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، طلا، ارز، خودرو و مسکن همگی با بازدهی منفی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ سرمایه‌گذاران را نقره داغ کردند و تنها سودسپرده‌های بانکی، بورس و بیت‌کوین بازدهی مثبت داشتند. بازار خودرو در ۶ ماه ابتدایی سال یکی از تاریخی‌ترین ریزش‌های قیمت را به ثبت رساند و پس از آن بازار مسکن و طلا قرار می‌گیرد.

بازدهی بازارهای مختلف در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

بسیاری از فعالان در حوزه سرمایه‌گذاری ریزش قیمت دلار را دلیل اصلی بازدهی منفی در بازارهای مختلف عنوان می‌کنند ولی دلار در ۶ ماه اول سال کمتر از ۵ درصد کاهش پیدا کرد ولی بازارها با ریزش قیمت شدیدی مواجه شدند.

بورس و اخبار منفی خوراک پتروشیمی

بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۶.۱ درصد بود. با این حال ریزش شاخص کل پس از تغییر در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و افزایش قیمت گاز صنایع باعث شد تا قیمت سهام بسیاری تا بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. عملکرد ماهانه شاخص کل بورس بازه زمانی به قرار نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

شریط بورس در نیمه دوم شهریورماه بهتر شد و شاخص کل نیمه اول سال را بالاتر از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به اتمام رساند.

سکه طرح جدید و خداحافظی با کانال ۳۰ میلیون

سکه طرح جدید در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با قیمتی بالاتر از ۳۰ میلیون تومان معامله می‌شد ولی در خرداد کانال ۳۰ میلیون تومان را از دست داد و تا ۲۶ میلیون تومان نیز کاهش یافت. با این حال عمده‌ترین نوسانات سکه تمام در فصل تابستان بین دو کانال ۲۷ و ۲۸ میلیون تومان بود.

نوسانات قیمت سکه به قرار نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

بازدهی سکه امامی طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ منفی ۱۲.۲ درصد بود. سکه بهارآزادی، نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند.

قیمت طلای آبشده، آب‌رفت

بازدهی طلای آبشده در نیمه اول امسال منفی۹.۷۷ درصد بود یعنی سرمایه‌گذاران در بازار طلا ضرر کمتری نسبت به سرمایه‌گذاران در بازار سکه متحمل شده‌اند. قیمت طلای آبشده در طول ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

طلای آبشده پس از ریزش شدید قیمتی در خرداد ماه، طی ۳ ماه فصل تابستان نوسانات محدودی داشت با این حال نیمه اول سال را با قیمتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان به پایان رساند. طلای آبشده در قیمت‌های پایین‌تر از ۱۰ میلیون تومان به شدت پرتقاضا بود.

دلار و ریزش کمتر از ۵ درصدی

دلار، متهم ردیف اول در ریزش بازارهاست با این حال قیمت دلار نیمه اول سال ۱۴۰۲ کمتر از ۵ درصد کاهشی پیدا کرد. دلار در بهمن و اسفند سال گذشته ریزش شدیدی به ثبت رساند ولی روند افزایشی قیمت‌ها تا اردیبهشت در بسیاری از بازارها ادامه‌ داشت. روند قیمتی دلار به صورت نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

دلار در خرداد ماه با کانال ۵۰ هزار تومان خداحافظی کرد با این حال در فصل تابستان روند صعودی کم‌جانی داشت. بازدهی دلار در فصل تابستان مثبت بود ولی در مجموع برای فصل بهار و تابستان بازدهی منفی به ثبت رساند.

بیت‌کوین و صعود کم جان

بازار رمزارزها متاثر از داده‌های ضعیف اقتصادی کشورهای توسعه یافته، ۶ ماه گذشته را منفی پشت سر گذاشت ولی بازدهی بیت‌کوین ۰.۷۹ درصد بود. قیمت بیت‌کوین درخرداد ماه به کانال ۳۰ هزار دلار رسید و پس از آن تا کانال ۲۵ هزار دلار ریزش کرد. روند قیمتی بیت‌کوین به قرار نمودار زیر است:بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

شاخص‌ها در بازار رمزارزها بیانگر ادامه روند نزولی هستند ولی بیت‌کوین بارها همه چیز را یک‌شبه تغییر داده‌ است. برای مثال بازدهی بیت‌کوین در طول ۳ ماه اول سال جاری تا شب ۳۰ خرداد منفی بود ولی بیت‌کوین ۳۱ خردادماه رشد قیمت بالایی ثبت کرد تا بازدهی فصل بهار مثبت به پایان برسد.

خریداران خودرو نقره‌داغ شدند

قیمت بازار خودرو برای ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ به صورت تاریخی ریخت. شاید هیچ فردی تصور نمی‌کرد تیگو۸ پرومکس با قیمتی بالاتر از ۴ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان در اردیبهشت‌ماه، اکنون در کانال ۲ میلیارد تومان نیز روی دست فروشنده‌ها باد کند! در نمودار زیر روند قیمتی پژو ۲۰۷ اتومات به عنوان نماینده خودروهای داخلی، دیگنیتی به عنوان نماینده خودروهای چینی و مزدا۳ آخرین مدل به عنوان نماینده خودروهای وارداتی در نظر گرفته‌شده‌اند.

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

اگرچه قیمت‌ها بیانگر ریزش بیش از ۴۰ درصدی در این بازار است ولی اکنون حتی با قیمت‌های فعلی نیز مشتری خاصی در بازار وجود ندارد و تقریبا معامله‌ای انجام نمی‌شود.

قیمت مسکن صعود نکرده فروریخت

مسکن از قافله ریزش قیمت‌ها طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ جا نماند و در مناطق مختلف شهر ریزش‌های سنگینی را به ثبت رساند. در بازار مسکن حجم عمده معاملات مربوط به فصل تابستان است. سال جاری با آغاز فصل بهار قیمت‌های پیشنهادی بازار در بازار مسکن افزایش پیدا کرد ولی معامله چندانی انجام نشد. سپس با آغاز ریزش‌ها در خردادماه قیمت‌های پیشنهادی نیز کاهشی شد و همین روند تا پایان شهریور ادامه‌داشت. این ریزش فقط مربوط به قیمت‌های پیشنهادی است زیرا به گفته بسیاری از فعالان بازار مسکن ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ یکی از کم‌معامله‌ترین بازه‌های زمانی طی ۵ سال گذشته بود.

متوسط قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان در ۳ محله متوسط شهر اصفهان به قرار نمودار زیر است:

بازدهی منفی بازارها در نیمه اول سال ۱۴۰۲

بسیاری از مشاوران املاک سطح شهر مدعی‌اند تعداد معاملات آنها برای نیمه اول سال حتی دو رقمی نشد! در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی پتانسیل ریزش بیشتر را هم دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =