سید رضا شهرستانی

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه دولت نباید بر قیمت گذاری فولاد دخالت داشته باشد، گفت: عرضه و تقاضا باید تعیین کننده قیمت فولاد در بورس کالا و همچنین صادرات باشد.

به گزاری ایراسین، این روزها که تحریم‌ها و ایجاد شرایط جدید برای اقتصاد کشور نقل قول محافل شده است و هر کس بنا به نظر و شرایط حرفه و کار خویش مواردی را پیش بینی می‌کند، به سراغ کارشناس حوزه فولاد رفتیم.  

سید رضا شهرستانی به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین پیرامون اتفاقاتی که با توجه به تحریم‌ها ممکن است در حوزه محصولات فولادی اتفاق بیفتد؛ مباحثی را مطرح کرد که ماحصل آن در زیر آورده شده است:

نظرتان در مورد صنعت فولاد کشور چیست؟ با توجه به تحریمی که نفت ما تا 2-3 ماه آینده می‌شود صنعت فولاد چگونه می‌تواند بخشی از این خلاء را پر کرده و در اقتصاد ما نقش آفرینی کند؟

شهرستانی: امسال و سال گذشته 22 میلیون تن تولید فولاد داشتیم که  8.5 میلیون تن آن صادر شده برنامه فعلی این است که تولیدمان به 26 میلیون تن برسد و حدود 13 میلیون تن آن را صادر کنیم. اگر از این 13 میلیون تن معدل بگیریم برای هر تن حدود 600 دلار می‌تواند ارزش ارزی داشته باشد که این رقم حدود 9 میلیون دلار در کل می‌شود.

خوب در مورد تحریم‌هایی که در حوره خرید کالاهای فولادی هست نیز بفرمایید، چون با توجه به این روند تحریم‌ها برای فروش محصولات فولادی نیز مشکل خواهیم داشت، نظر شما در این مورد چیست؟                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            شهرستانی: لذا اگر تحریم ها روی خود نفت اعمال شود خیلی خلائی را پر نخواهد کرد چون این برنامه ریزی‌ها از قبل بوده است و نگرانی ما هم این است که جلوی همین صادرات فلزات هم گرفته شود چون در لیست تحریم‌ها هست و خود واردکنندگان فولاد آنها عقب کشیده و خرید نکنند.

گمان می‌کنیم این شرایط نیاز به چه حمایت‌های داخلی از بازار فولاد خواهد داشت؟

شهرستانی: مشکل دیگری که داریم و داخلی هم هست به ما اعلام شده که صادرات را باید با قیمت 4200 تومان برگردانید که انشاءالله بعد از اعمال تغییرات به گونه‌ای شود که اجازه دهند بازار عرضه و تقاضا، قیمت مناسبی را پیدا کند هم برای صادرات و عرضه کردن در بورس. مشکل دیگری که ما داریم بابت خود گرافیت هست که اکثر تولید ما یعنی 20 میلیون تن از این 26 میلیون تن با کوره‌های قوسی هست که این‌ها احتیاج به الکترودهای گرافیتی دارند که این ها هم جزء لیست تحریم‌ها هست و ما باید برنامه‌ای بریزیم برای تامین و وارد کردن 50هزار تن نیاز کشور.

آیا مانند پتروشیمی و صنایع دیگر شرایط خاصی نداریم که مشتری‌ها خواهان آن باشند و تحریم‌ها را دور بزنند و از طریق دیگری فولاد ما را دریافت کنند؟

شهرستانی: هر چه که هست مشکلات خودش را دارد، مثلا می‌توانند جنس را بفرستند عراق و از طرف عراق صادر شود و اینکه تحریم‌های ما الان بخاطر آمریکا است و ما باید دنبال مشتری‌هایی باشیم که خیلی با آمریکا کار ندارند و لذا برایشان مهم نیست که آمریکا می‌خواهد تحریم کند یا نه.

قیمت‌های جدیدی که ریاست جمهوری آمریکا برای مقابله با بازار چین و کانادا تعیین کرده آیا روی بازار ما هم می‌تواند تاثیر بگذارد؟

شهرستانی: بالاخره هرجایی که قیمت بگذارند و مصرف فولادشان هم بالا باشد و واردات بالا داشته باشند مسلما بر کشورهای دیگر هم منعکس می‌شود، الان خود آمریکا حدود 60 میلیون تن واردات فولاد دارد لذا این تعرفه‌هایی که گذاشته‌اند بیشتر بر کشورهایی که مستقیما با او کار می‌کنند موثر است و آن کشورها هم احتمال دارد که بخواهند دنبال بازارهای جدید بگردند ولی با وضعیت اقتصادی کشور ما و بحث تحریم‌ها همین الان ما ارزان‌ترین فولاد دنیا را داریم لذا از بابت اینک آنها بخواهد وارد مملکت ما شود به مشکل بر نمی‌خوریم ولی مسلما برای صادراتمان به کشورهای دیگر ایجاد رقابت می‌کند، از طرف دیگر خوشبختانه چین سیاستش را بابت گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت فولادش تغییر داده و باعث شده این‌ها بخواهند که در 2 سال آینده 150 میلیون تن کاهش تولید داشته باشند، یعنی شرکت‌هایی که کیفیت خوب نداشتند را تعطیل کنند که حدود 50 میلیون تن محقق شده و هنوز 100 میلیون تن دیگر را هم می‌خواهند کاهش دهند. لذا همین الان خود چین از یک صادرکننده تبدیل به یک واردکننده شده است و فعلا به نظر من تعرفه‌ای که آمریکا گذاشته است مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند.

آیا ما مشتری سنتی هم داریم؟ کشورهای خاصی که از قدیم مشتری فولاد ما بوده‌اند و کمتر به سایر کشورها برای تامین فولادشان مراجعه می‌کنند؟

شهرستانی: کلا کشورهای مجاورمان مثل عراق و افغانستان به علت اینکه خیلی نظارت روی معاملاتشان وجود ندارد و خیلی هم برایشان موثر نیست که آمریکا تحریم بگذارد یا نه و چون ملاک آنها بیشتر قیمت هست و حتی کیفیت هم در رده دوم برایشان اهمیت دارد لذا ما یک بازاری داشته‌ایم ولی متاسفانه مشکلاتی هم در این بین است مثلا فشاری که برای تولیدکنندگان داخلی از نظر قیمت برای صادرات وجود دارد و رقابتی که بینشان است باعث شده که قیمت‌ها خیلی پایین آمده و متاسفانه با وجود اینکه جنس ایرانی کیفیت جهانی را دارد ولی حدود 20 درصد قیمتش از بازار جهانی پایین‌تر است.

برای تقویت صنعت فولاد و توسعه بیشتر راهکارهایتان چیست؟

شهرستانی: تحریم مشکل بزرگی است که اگر بخواهیم آینده ایران را ببینیم نمی‌تواند تا ابد تحت فشار تحریم‌ها باشد. به نظر ما باید یک تعامل بیشتری با دنیا داشته باشیم و در ضمن ما باید صنایعمان را بازسازی کنیم، نسل چهارم تکنولوژی در بیشتر جاهای دنیا دارد استفاده می‌شود و ما متاسفانه نسل دوم هستیم و خیلی کم نسل سوم وجود دارد و چهار که دیگر هیچ.

از طرفی به نظر ما دولت به هیچ عنوان بر قیمت گذاری نباید دخالت کند و اجازه دهد عرضه و تقاضا اهمیت پیدا کند، هم در بازار داخلی و صادرات. خود بورس هم کاملا باید آزاد باشد که قیمت در بازار خودش را پیدا کند و از این لحاظ که برای مصرف کنندگان نهایی راحت تر شود که وارد بورس شوند و این واسطه گرها حذف شوند و محموله‌های کوچک‌تری فروخته شود. قانون‌های دست و پاگیر تغییر پیدا کند که سودی که واسطه‌ها می‌برند تقسیم شود بین تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی. از طرف دیگر به نظر من باید هرچه سریع تر کل این صنایعی که دولتی‌اند و یا نیمه دولتی به طور کامل و واقعی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت برود به سمت اخذ مالیات و کنترل و سیاست کلی کشور و اجازه دهند سرمایه گذارها و بخش خصوصی خودشان تصمیم گیری کنند برای تولید و بهبود کیفیت و پیداکردن بازارها و این به نظرم در طولانی مدت به نفع مملکت است چون کشور ما به لحاظ نعمت‌های خدادادی در زمینه معادن و انرژی و نیروی بسیار بسیار خوب و جوانی که دارد می‌تواند در زمینه تولید فولاد موفق باشد و در مراحل بعد ما باید اجازه دهیم سرمایه گذاران خارجی بیایند و صنایع را در دستشان بگیرند تا ارتقا تکنولوژی داده شود و ارتقا بهره‌وری پیش بیاید و خود آنها بخاطر سرمایه گذاری‌هایی که می‌کنند حمایت کنند از خود دولت برای حفظ منافعشان، این به نظر من خیلی بهتر است تا یک جنگ تمام ناشدنی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =