واکنش سبحانی به خبر خرید سهام ذوب آهن اصفهان توسط فولاد مبارکه

مدیرعامل فولادمبارکه گفت: دلیل سقف قیمت مشخص برای فولاد در بورس، راهکار مسئولان برای جلوگیری از التهابات بازار است.

بهرام سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین پیرامون اینکه به تازگی مقرر شده سقفی برای بورس و قیمت ثابتی مشخص شود که این برخلاف روال قبلی است و گمان می‌کنید این مسئله بازار فولاد را به چه سمت و سویی می برد، اظهار کرد: تصمیماتی که گرفته میشود برای این است که جلوی التهاب بازار گرفته شود هر چند با اصل آن موافقیم ولی نباید به صورتی باشد که برای کالا قیمت کاذب ایجاد شود.

وی ادامه داد: قیمت کاذب فولاد سبب رانت می‌شود و هر کالایی اگر قیمت واقعی نداشته و همچنین در بازار به یک قیمت تعادلی نرسد با هر مکانیسم زیر قیمت واقعی بازار، سبب رانت برای عده‌ای می‌شود.

مدیرعامل فولادمبارکه نصریح کرد: بلاخره مسئولین در راستای جلوگیری از التهاب بازار این دستورعمل‌ها را صادر می‌کنند هر چند ایرادات آن به جناب وزیر نیز گفته و مقرر شد بررسی و اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود در مورد اینکه حضرتعالی با وجود این مسئله موافقید، بیان کرد: با بی‌بند و باری هم نمی‌شود اما بلاخره یک مکانیسم قانونی به نام بورس وجود دارد که البته بورس هم تعاریف خود را دارد و باید در همان چهارچوب عمل کرد.

سبحانی با اشاره به اینکه بلاخره نباید بازار رها شود و هر کس به هر قیمتی که خواست محصولش را بفروشد، اضافه کرد:  کالا تولید می‌شود و باید در بورس به میزان کافی عرضه شود و خریداران هم رقابت کنند و قیمت واقعی بازار کشف و تولیدکنندگان براساس قیمت واقعی کالا را بفروشند.

وی در پاسخ به این سوال که پس شما فکر می‌کنید این روند به دلیل این است که دست برخی دلالان و کسانی که به دنبال رانت هستند، کوتاه شود، افزود: اصلا باید شرایط به نحوی باشد که دلالان (که البته دلال هم تعریف دارد) اگر شبکه توزیع است خوب شبکه‌ها باید باشند و یک سود منطقی نیز داشته باشند ولی نباید کالایی که در یک کارخانه تولید می‌شود و باید به صنعت پایین دستی برسد ده دست بچرخد و یا احتکار شود و بعد با قیمت بالایی به مصرف کننده نهایی عرضه شود که این روال درستی نیست و باید جلوی آن گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =