• ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
  • کد خبر: 41961
  • readingTime: ۱ دقیقه

ایراسین بررسی می‌کند:

پسته در ایران گران‌تر از بازار جهانی

پسته مصرفی در داخل کشور بزرگتر از پسته‌های صادراتی است
پسته

قیمت پسته در بازارهای جهانی به ۸ تا ۱۰ دلار در هر کیلوگرم می‌رسد ولی در بازارهای داخلی امروز حتی با قیمتی بالاتر از ۱ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد. به گفته محمدحسن شمس‌فرد، رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان، خشکبار پسته صادراتی با پسته مصرفی در داخل تفاوت زیادی دارد؛ به همین دلیل اختلاف قیمت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی‌اند قیمت پسته ایران در بازارهای داخلی دست‌کم ۲ برابر بیشتر از بازارهای جهانی است. قیمت جهانی پسته بین کیلویی ۸ تا ۱۰ دلار است. با توجه به نرخ ۴۱ هزار تومانی دلار در سامانه متشکل ارزی قیمت هر کیلوگرم پسته در بازارهای جهانی ۳۲۸ تا ۴۱۰ هزار تومان است. البته پسته صادراتی ایران در بعضی از کشورها با قیمتی بیشتر به فروش می‌رسد ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در بیشتر کشورهای جهانی پسته در بسته‌بندی‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ گرمی و با قیمتی بین ۲۰ تا ۴۰ دلار به عرضه می‌شود. برای مثال در سایت آمازون یک بسته پسته ۵۰۰ گرمی حدود ۲۱ دلار قیمت خورده‌ است.

در مقابل متوسط قیمت پسته در فروشگاه‌های آجیل و خشکبار داخلی به کیلویی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. پسته بسته به نوع کیفیت با قیمت کیلویی ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. پسته در بسته‌بندی‌های ۱۰۰ تا ۸۰۰ گرمی نیز در بازار عرضه می‌شود. قیمت بسته‌بندی ۱۰۰ گرمی پسته با برند آنید حدود ۱۰۰ هزار تومان است و پسته ۲۲۰ گرمی آحمد آقایی نیز با قیمتی حدود ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت بسته‌بندی‌های پسته گاهی کمتر از پسته فله‌ای است و گاهی با قیمت چند برابر بیشتر از پسته‌ فله‌ای به فروش می‌رسد. در مجموع قیمت پسته‌های بسته‌بندی داخلی نسبت به نمونه‌ خارجی کمتر است ولی از نظر فله‌ای قیمت‌ پسته در بازارهای داخلی گران ارزیابی می‌شود. محمدحسن شمس‌فرد، رییس سابقه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با تایید این اختلاف قیمت به خبرنگار ایراسین گفت: پسته‌ای که در داخل کشور مصرف می‌شود با نمونه صادراتی‌ متفاوت است به همین دلیل اختلاف قیمت وجود دارد.

شمس‌فرد مدعی‌است: اندازه انس پسته قیمت آن را تعیین می‌کند و با توجه به اینکه پسته‌های بزرگ در بازار داخلی پرتقاضا هستند قیمت آنها بیشتر است. شمس‌فرد در این‌باره افزود: انس پسته مصرفی در داخل کشور ۱۸ و ۲۰ است یعنی به اندازه یک بند انگشت می‌رسد در مقابل انس پسته صادراتی ۳۰ و ۳۲ است و از نصف بند انگشت هم کوچکتر است. شمس‌فرد عقیده دارد اندازه پسته بیانگر کیفیت آن نیست ولی مقایسه قیمت پسته داخلی و پسته صادراتی درست نیست زیرا با هم تفاوت دارند. در بازارهای جهانی تقاضا برای پسته‌های ریز به مراتب بیشتر از پسته‌های درشت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =