برگزاری جلسه شورای اداری مشترک استان اصفهان در مجتمع فولاد سبا

استاندار اصفهان گفت: میزان آبی که رهاسازی می‌شود برای کشاورزی و فرونشست اصفهان کافی نیست از این رو به دنبال اجرای پروژه‌های انتقال آب به استان هستیم.

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان درباره مسئله آب استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: در راستای تصمیماتی که در دو سال اخیر برای مسئله آب گرفته شده است؛ در حال پیشرفت هستیم و این مسئله از دستورکار خارج نشده اما سرعت انجام کار متفاوت است.
وی با اشاره به تأمین آب استان از دریای جنوب، افزود: در جلسات ابتدایی وعده تأمین آب برای استان از دریای جنوب را ۹ تا ۱۱ سال پیش بینی می‌کردند اما اگر با همین شتاب پیش برویم در دو تا سه سال آینده از آبگیر اختصاصی اصفهان، بتوانیم برداشت آب داشته باشیم.
استاندار اصفهان تصریح کرد: سایر پروژه‌های استان نیز با سرعت قابل توجهی پیش می‌روند و برای خدمت به مردم و انجام پروژه‌های اساسی عقب نشینی نمی‌کنیم.

حجم یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد زاینده‌رود
مرتضوی در خصوص خشک بودن زاینده‌رود علیرغم بارش‌های اخیر در بالادست، بیان کرد: حجم ظرفیت سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است، البته بازگشایی سد زاینده‌رود به صورت مقطعی بر این موضوع اثر می‌گذارد.
وی با بیان اینکه استانداری به‌عنوان نهاد حاکمیت رصد می‌کند تا اطلاعات غلط در خصوص حجم سد مخابره نشود، عنوان کرد: سیاست‌گذار و مدیر تأمین و توزیع آب در کشور وزارت نیرو است، از این رو با استناد بر جدول منابع و مصارف توزیع آب را انجام می‌دهد و عدم بازگشایی زاینده‌رود به برنامه‌ متولیان آن باز می‌گردد.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: در جدول منابع و مصارفی که برای استان از سالهای گذشته تدوین شده بازگشایی آب به صورت مرحله‌ای در نظر گرفته شده که برای ما نیز مطلوب نیست و تمام تلاش ما جاری شدن دائمی آب در زاینده‌رود است تا بخشی از مشکلات استان مانند فرونشست و … مهار شود.

مهار فرونشست با جریان دائمی زاینده‌رود
مرتضوی با اشاره به معضلات خشکی زاینده‌رود در اصفهان، یادآور شد: همه مردم ایران می‌دانند که جریان دائم زاینده‌رود فرونشست را مهار و یک تمدن را ایمن می‌کند.
وی با بیان اینکه در چندین سال گذشته وزارت نیرو نتوانست آب مورد نیاز کشاورزان شرق اصفهان را در فصل پاییز تأمین کند، مطرح کرد: به گفته آب منطقه‌ای اگر اکنون نیز زاینده‌رود بازگشایی شود برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان شرق در پاییز دچار مشکل می‌شوند.
استاندار اصفهان با اشاره به دلیل بازگشایی زاینده‌رود برای باغات غرب، این است که سهمی که باید در زمستان می‌گرفتند را دریافت کنند، تاکید کرد: بازگشایی زاینده‌رود حسب توافقات آب منطقه‌ای با کشاورزان شرق و غرب اصفهان است البته بایستی این موضوعات به صورت جزئی و دقیق به خبرنگاران منعکس شود.
مرتضوی با بیان اینکه پس از آب شرب دومین ضرورت ما در استان اصفهان، تأمین آب برای محیط زیست است تا فرونشست در اصفهان مهار شود، ادامه داد: میزان آبی که رهاسازی می‌شود برای کشاورزی و فرونشست اصفهان کافی نیست از این رو به دنبال اجرای پروژه‌های انتقال آب به استان هستیم.

آبرسانی ۳۸۰ روستا در استان با تانکر
وی با اشاره به اینکه ۳۸۰ روستا در استان با تانکر آب‌رسانی می‌شده و در برخی مناطق شهری ۵۴ شهر در استان نیز این وضعیت وجود دارد،ابراز کرد:امید است با پروژه‌های تعریف شده این آمار کاهش پیدا کند، در یک‌سال گذشته ۹۷ روستا به شبکه پایدار وصل شده و دیگر موارد نیز در دست پیگیری است اما بازهم این آمار مطلوب ما نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =