همایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی

محسن پروان، سرپرست معاونت مالی و اداری شرکت تاصیکو گفت: اولین شرط تحقق رشد اقتصادی ۳۰ درصدی، برقراری ارتباط بین المللی و تامین مالی خارجی است. امیدواریم طی بازدیدهای رئیس جمهور کشورهای عربی و... ارتباطات بین المللی مجددا برقرار شود و اتفاقات مثبتی را در این عرصه رقم بزند.  

به گزارش ایراسین، محسن پروان، سرپرست معاونت مالی و اداری شرکت تاصیکو در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: علم اقتصاد و مدیریت علوم گذشته نگر هستند؛ در نتیجه برای بررسی برنامه هفتم توسعه باید ۶ برنامه گذشته را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس آمار رسمی میانگین تحقق برنامه‌های توسعه‌ای گذشته به میزان ۳۰ درصد بوده است که به باور من آنچه محقق شده از این میزان نیز کمتر است. از سوی دیگر نیز در حالی رشد ۸ درصدی GDP در برنامه ششم توسعه تعیین شده بود که رشد این شاخص در کشور در طی ۱۰ سال گذشته ۰.۷ درصد بوده است.

وی افزود: نرخ تشکیل سرمایه ثابت نیز در حال حاضر منفی ۵ درصد است. یعنی متاسفانه حتی نتوانستیم به میزان استهلاک سرمایه خود، جذب سرمایه داشته باشیم. این در حالی است که در برنامه هفتم توسعه قصد داریم این عدد را با رشد ۲۷ درصدی به ۲۲ درصد برسانیم. فارغ از اینکه این هدف گذاری تا چه اندازه دست نیافتنی است، باید شرایط تامین مالی در کشور تسهیل شود.

سرپرست معاونت مالی و اداری شرکت تاصیکو تصریح کرد: شرایط تامین مالی در کشور وجود ندارد؛ برای مثال ظرفیت بازار سرمایه بسیار محدود بوده و ظرفیت بانک‌ها تقریباً پر است. به بیان دیگر امروز با اتکا به بانک‌ها عدد منفی ۵ تشکیل سرمایه به وجود آمده است. از سوی دیگر نیز عدم آشنایی مدیران در سطح وسیع با بورس از معضلات تامین مالی محسوب می‌شود. با توجه به این مهم که در کشور فقط رشد نقدینگی داریم که این شرایط امکان تبدیل به سرمایه را ندارد. لذا می‌توان گفت اولین شرط تحقق رشد اقتصادی ۳۰ درصدی، برقراری ارتباط بین المللی و تامین مالی خارجی است. امیدواریم طی بازدیدهای رئیس جمهور کشورهای عربی و... ارتباطات بین المللی مجددا برقرار شود و اتفاقات مثبتی را در این عرصه رقم بزند.

محسن پروان تکمیل کرد: سرمایه به هیچ عنوان به معنای پول نیست؛ سرمایه و پول دو موضوع متفاوت هستند، اما قطعاً پول یکی از اجزای مهم سرمایه است و شما بدون تامین مالی نمی‌توانید سرمایه‌گذاری را محقق کنید. از سوی دیگر نیز تامین مالی به تنهایی کافی نخواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =