• ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
  • کد خبر: 40186
  • readingTime: ۱ دقیقه
شکر

با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت شکر در بازارهای جهانی قیمت مصوب آن در بازار داخلی نیز از کیلویی ۱۵ هزار به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. مشداهدات میدانی نشان می‌دهد اکنون شکر با قیمتی بالاتر از کیلویی ۳۲ هزار تومان عرضه می‌شود البته این پایان ماجرا نیست زیرا هند دومین صادرکننده شکر دوباره از کاهش تولید خبر داده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هند، دومین صادرکننده بزرگ شکر، برای بار چندم طی ماه‌های گذشته از کاهش تولید شکر خبر داد. چند ماه قبل وقتی بازار جهانی شکر شرایط عادی داشت هر تن شکر کمتر از ۳۵۰ دلار معامله می‌شد ولی سیاست‌های هند برای کاهش تولید این محصول کلیدی باعث شد تا قیمت جهانی شکر به مرز ۷۰۰ دلار برسد. بحران شکر خیلی زود به ایران رسید و کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها شد. براساس آمارها ۵۰ درصد از شکر مصرفی در کشور تولید می‌شود و ۵۰ درصد مابقی وارداتی است.

افزایش دوبرابری قیمت شکر در بازارهای جهانی نرخ مصوب شکر را در بازارهای داخلی افزایش داد البته بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد عرضه شکر همچنان با مشکلات زیادی روبه رو است. قیمت مصوب شکر در هفته آخر اردیبهشت ماه از کیلویی ۱۵ هزار تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت نهایی شکر برای مصرف کننده در بازار بین کیلویی ۳۲ تا ۳۷ هزار تومان است. اکنون در اواسط سال ۲۰۲۳ که قیمت شکر از ۷۰۰ دلار به ازای تن به ۶۷۵ دلار رسیده‌ بود هند دوباره از تشدید سیاست‌های کاهش تولید شکر خبر داد.

چرا هند شکر تولید نمی‌کند؟

تولید نیشکر در هند افزایش یافته‌ است ولی هند به عنوان دومین صادرکننده شکر در جهان ترجیح می‌دهد از نیشکر برای تولید اتانول استفاده کند تا با اتانول و تولید بنزین وابستگی خود به واردات محصولات نفتی را کاهش دهد. وزارت جهاد کشاورزی ایالات متحده مدعی است ترکیب اتانول هند به ۱۱.۵ درصد رسیده است درحالی که هند در تلاش است این میزان را برای سال ۲۰۲۵ به ۲۰ درصد برساند. از طرفی کشورهای دیگری مانند اندونزی نیز برای افزایش تولید اتانول تا سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده‌اند. اندونزی صادرکننده شکر نیست ولی تلاش برای تولید اتانول توسط این کشورها احتمالا منجر به افزایش تقاضا برای واردات شکر خواهد شد.

پیش‌ از این بلومبرگ در گزارشی مدعی شد انگلیسی برای تامین شکر برای نخستین بار در تاریخ با تایلند همکاری می‌کنند. نقش کلیدی شکر در مواد غذایی و تورم کشورهای اروپایی پس از جنگ روسیه و اوکراین باعث شده‌ تا اروپایی‌ها نسبت به افزایش قیمت شکر نگران باشند.

شکر تا کجا پیش می‌رود؟

قیمت هر تن شکر پس از صعود به بالاتر از ۷۰۰ دلار، دوباره به کانال ۶۰۰ دلار برگشت ولی استمرار کاهش تولید شکر در کشورهای تولید کننده احتمالا منجر به ادامه روند صعودی قیمت شکر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =