لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی

ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، نیت دیگری در سر دارد. هدف او این است که با بزرگ‌تر کردن لیگ عربستان و تشکیل اقتصاد ترکیبی، اقتصاد کشور را متکی به نفت نکند و از طرف دیگر عربستان را به مقصد گردشگری و تجاری مدرنی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، عربستان سعودی اهداف بلندپروازانه‌ای در سر دارد ولی عده‌ای بر این باورند که این کشور اشتباه چین را تکرار می‌کند و در نهایت به جایی نخواهد رسید.

به عقیده خیلی‌ها عربستان سعودی راه چین را در پیش گرفته و آینده موفقی در انتظارش نخواهد نبود. اما استراتژی عربستان بسیار عمیق‌تر است. الکساندر چفرین، مدیر اجرایی یوفا، گفت: «سیستم خرید بازیکنانی که تقریباً به پایان دوران حرفه‌ای خود رسیده‌اند، سیستمی نیست که فوتبال را توسعه دهد. این یک اشتباه مشابه در چین بود.»

دیدیه دروگبا، کارلوس توس و نیکولاس آنلکا از ستاره‌هایی بودند که به چین رفتند اما در نهایت همه چیز با ورشکستگی، رسوایی‌های فساد و عدم بهبود استانداردها به پایان رسید. حالا انگار نوبت عربستان است. آنها موفق به امضای قرارداد با کریستیانو رونالدو شدند. الاتحاد هم کریم بنزما و انگولو کانته را اضافه کرد. الهلال هم به تازگی روبن نوس از وولوز و کالیدو کولیبالی از چلسی را به خدمت گرفته است. الاهلی از ورود ادوارد مندی، آن هم از باشگاه غرب لندن خبر داد و انتقال روبرتو فیرمینو از لیورپول را هم نهایی کرد. همچنان تعداد بازیکنانی که راهی عربستان می‌شوند رو به افزایش است.

مقایسه ولخرجی عربستانی‌ها با چینی‌ها/ سرنوشت سوپرلیگ چین در انتظار سعودی‌ها؟

شاید همه چیز در ظاهر مشابه با عملکرد چین باشد اما استراتژی عربستان عمیق‌تر است. در چین توسعه دهنگان املاک که به دنبال منافع سیاسی بودند باشگاه‌ها را خریدند و پول زیادی به آنها تزریق کردند. دولت چین از میزان پول نقدی که از کشور خارج می‌شد تا جیب باشگاه‌ها، ایجنت‌ها و بازیکنان خارجی را پر کنند نگران شد. آنها به ترتیب ۱۰ و ۴ برابر بیشتر از همتایان کره‌ای و ژاپنی خود هزینه کردند اما عملکرد آنها بسیار ضعیف‌تر بود. اندکی پس از پنجره نقل و انتقالات ۲۰۱۶-۲۰۱۷، مقامات تصمیم گرفتند «مالیات نقل و انتقالات» را اعمال کنند؛ مالیاتی بر خریدهای خارجی گران‌قیمت و همچنین یک سری محدودیت‌های حقوقی.

رکود اقتصادی باعث شد تا دیگر پولی به باشگاه‌ها تزریق نشود و در این میان کووید ۱۹ اوضاع را بدتر کرد. چند باشگاه چینی از جمله جیانگ‌سو، چونگ‌کینگ، هبی و گوانگژوسیتی منحل شدند. باشگاه گوانگژو اورگرانده با بدهی ۲۵۰ میلیارد پوندی به اجبار سقوط کرد.

اما ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن سلمان، نیت دیگری در سر دارد. هدف او این است که با بزرگ‌تر کردن لیگ عربستان و تشکیل اقتصاد ترکیبی، اقتصاد کشور را متکی به نفت نکند و از طرف دیگر عربستان را به مقصد گردشگری و تجاری مدرنی تبدیل کند.

عربستان نسبت به چین موقعیت بهتری دارد. آنها از گذشته بهترین بازیکنان خارجی را در آسیا داشتند و موفقیت بیشتری نسبت به چین در زمین مسابقه کسب کرده‌اند. از طرفی کسانی که به عربستان می‌آیند در شبکه‌های اجتماعی هم فعال هستند، همانند رونالدو که همواره دنبال‌کنندگانش را از روزهای حضورش در این کشور مطلع می‌کند.

مدیریت در عربستان ضعیف است و باشگاه‌های النصر و الاتحاد در سال ۲۰۱۸ تا حدی بدهی داشتند که اجازه حضور در لیگ قهرمانان را به دست نیاوردند. اما فقط زمان می‌تواند ثابت کند که آیا عربستان راه چین را در پیش گرفته و با بحران روبرو خواهد شد یا اینکه به اهدافش خواهد رسید و یکی از برترین لیگ‌های فوتبال جهان را خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =