• ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
  • کد خبر: 39855
  • readingTime: ۴ دقیقه
سنگ آهن

مقاطع طویل فولادی در چین گران و سنگ‌آهن ارزان شد. دولت محلی تانگشان، فولادسازان این کشور را موظف به کاهش اجباری تولید فولاد کرد؛ کاهش اجباری تولید فولاد در قطب اصلی فولادسازی چین زمینه‌ساز افت تقاضا و در نتیجه کاهش بهای سنگ‌آهن شده و همزمانی کاهش عرضه و رشد احتمالی تقاضا محرک رشد بهای مقاطع طویل فولادی بوده است.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، مقاطع طویل فولادی در چین گران و سنگ‌آهن ارزان شد. در حالی که بانک خلق چین ظرف هفته‌های اخیر به شکل مستمر به اعمال محرک‌های دولتی به‌منظور حمایت از بخش صنعت و بازار املاک روی آورده است؛ دولت محلی تانگشان، فولادسازان این کشور را موظف به کاهش اجباری تولید فولاد کرد. در حالی که کاهش اجباری تولید فولاد در قطب اصلی فولادسازی چین زمینه‌ساز افت تقاضا و در نتیجه کاهش بهای سنگ‌آهن شده، همزمانی کاهش عرضه و رشد احتمالی تقاضا محرک رشد بهای مقاطع طویل فولادی بوده است.

ورق در رینگ سنگ‌آهن برگشت

روند رشد نرخ سنگ‌آهن در ماه ژوئیه معکوس شد و این محصول پس از آنکه ظرف ماه ژوئن به مسیر رشد نرخ بازگشت و زیان خود در ماه مه را جبران کرد، ظرف روزهای ابتدایی ژوئیه وارد سراشیبی افت نرخ شد. به این ترتیب وب‌سایت تردینگ اکونومیک، بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۶۳/۵ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را برای روز ابتدایی بازگشایی بازار در هفته جاری یعنی دوشنبه سوم ژوئیه با ثبت کاهش روزانه ۲ دلاری برابر ۱۱۱ دلار و ۵۰ سنت ارزیابی کرد که این رقم کمترین نرخ فروش این محصول پس از دوازدهم ژوئن بود. در حالی که امیدواری نسبت به اعمال محرک‌های جدید از سوی دولت پکن، زمینه‌ساز رشد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین شده بود، دستور کاهش فولادسازی در تانگشان با ایجاد احتمال کاهش تقاضا برای مواد اولیه مصرفی در این صنعت، زمینه بازگشت سنگ‌آهن به مسیر افت نرخ را فراهم کرد.

وضعیت نامطلوب بازار املاک و بخش صنعت چین در ماه مه و همچنین تضعیف داده‌های تولید صنعتی و تجاری این کشور باعث شد تا بانک خلق چین در اواسط ماه ژوئن، تصمیم به اعمال محرک‌های جدید دولتی بگیرد. ظرف نیمه‌دوم ماه ژوئیه بانک‌مرکزی چین از تزریق ۲میلیارد یوآن نقدینگی، کاهش ۱۰ واحدی نرخ بهره کوتاه‌مدت و تسهیل شرایط اعتباردهی خبر داد و به این ترتیب به کمک بخش تولید و صنعت در چین آمد. این تصمیمات با ایجاد ذهنیت رشد تقاضا برای محصولات فولادی در میان‌مدت و در نتیجه امیدواری به رشد تقاضا برای سنگ‌آهن زمینه رشد بهای این محصول وارداتی به بنادر چین را فراهم کرد، به نحوی که بهای هر تن سنگ‌آهن عیار ۵/ ۶۳‌درصد وارداتی به بنادر شمالی چین تا روز ۲۸ ژوئن به ۱۱۷دلار و ۵۰ سنت رسید که این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از نیمه ماه آوریل بود. در حالی که امیدواری نسبت به اعمال محرک‌های جدید دولتی، زمینه‌ساز رشد بهای سنگ‌آهن وارداتی به چین شده بود، دستور کاهش تولید فولاد در منطقه تانگشان از سوی دولت محلی این کشور زمینه افت بهای این محصول را فراهم کرد. تانگشان قطب اصلی فولادسازان چین است.

دولت محلی تانگشان ظرف روزهای گذشته به کارخانه‌های فولادی این منطقه دستور داد تا با هدف بهبود کیفیت هوا، از میزان تولید فولاد خود بکاهند. اخبار حاکی از آن است که دولت محلی تانگشان از برخی فولادسازان این منطقه خواست تولید محصول خود را به میزان ۳۰‌درصد کاهش دهند و برخی دیگر را بسته به نوع محصول تولیدی موظف به کاهش ۵۰ درصدی تولید کرد. این در حالی است که فولادسازان این منطقه، به میزان قابل‌توجهی محصول خریداری کرده‌اند و به این ترتیب در شرایط کنونی برای حداقل ۲۰روز کاری موجودی سنگ‌آهن ذخیره دارند. این موضوع می‌تواند تقاضای سنگ‌آهن این منطقه را به‌شدت کاهش دهد و به این ترتیب زمینه‌ساز افت بهای این محصول شده است.

چین بیش از ۷۰‌ درصد حجم کل سنگ‌آهن دریایی جهان را خریداری می‌کند و سهم این کشور از تولید فولاد دنیا بیش از ۵۰‌درصد است. به این ترتیب، وضعیت اقتصادی این کشور و مسیر توسعه آن به شکل مستقیم بر چشم‌انداز بازار آهن و فولاد در دنیا اثرگذار است.

کسری عرضه داخلی در کمین

بخش قابل‌توجهی از سنگ‌آهن موردنیاز فولادسازان چینی از طریق واردات تامین می‌شود؛ اما معادن سنگ‌آهن این کشور نیز سهم بسزایی در تامین خوراک فولادسازان این کشور دارند. ظرف سال‌های اخیر دولت چین سعی کرده است بر سهم آنها از تامین خوراک فولادسازان بیفزاید. در این شرایط ظرف روزهای گذشته، اخباری مبنی بر بروز حادثه در یک‌معدن سنگ‌آهن در شمال چین منتشر شد. انتشار این خبر گمانه‌زنی‌هایی را در خصوص افزایش نظارت بر معادن این کشور مطرح کرد. درصورتی که دولت چین به سراغ اعمال نظارت‌های ایمنی بیشتر بر معادن خود برود، عرضه سنگ‌آهن داخلی به این کشور مختل خواهد شد که این موضوع سیگنالی افزایشی برای این بازار است.

سنگ‌آهن در حال نوسان میان داده‌های متناقض است؛ در حالی که محرک‌های دولتی حامی رشد تقاضا برای این محصول با تحریک تقاضا برای محصولات فولادی است، تضعیف رشد اقتصادی دومین اقتصاد جهانی غیرقابل انکار است. کاهش شتاب رشد اقتصادی چین با ایجاد امیدواری نسبت به اعمال محرک‌های جدید دولتی زمینه‌ساز رشد بهای سنگ‌آهن در کوتاه و میان‌مدت می‌شود؛ اما این تاثیر لزوما ادامه‌دار نخواهد بود. درصورتی که این محرک‌ها به بهبود تقاضای مصرفی منجر شوند، می‌توان به رشد نرخ در بلندمدت امیدوار شد. اما درصورتی که این محرک‌ها به افزایش تولید و مصرف منجر نشوند، نمی‌توان چشم‌انداز روشن قیمتی برای این محصولات متصور بود.

کاهش اجباری تولید به سود فولادی‌ها شد

در حالی که خبر کاهش اجباری تولید فولاد در منطقه تانگشان زمینه‌ساز افت نرخ سنگ‌آهن ظرف روزهای ابتدایی ماه ژوئیه شد، بر نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی چین افزوده شد. به این ترتیب هر کیلوگرم میلگرد فولادی ظرف روز سه‌شنبه چهارم ژوئیه رشد ۰/۶ درصدی را به ثبت رساند و با نرخ ۳۷۴۶ یوآن به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم بیشترین بهای فروش آن پس از ۲۴ آوریل امسال بود. کاهش اجباری تولید فولاد در چین همزمان با اعمال محرک‌های دولتی که به تقویت بازار ساخت مسکن و در نتیجه رشد تقاضا برای محصولات فولادی در این کشور منجر می‌شود، باعث شد بر نرخ این محصول در بازار این کشور افزوده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =