• ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
  • کد خبر: 39667
  • readingTime: ۲ دقیقه
محصولات فولادی

اسلب، شمش فولادی و میلگرد صادراتی ایران پس از ریزش قیمت سنگین در دو ماه ابتدایی سال از اوایل خردادماه به ثبات قیمت رسیدند و در محدوده کم‌نوسانی معامله می‌شوند. با آغاز تیرماه نیز قیمت‌ محصولات صادراتی فولادی ایران نسبت به خردادماه تغییر نکرد تا روزهای باثباتی را پشت سر بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون از نظر قیمتی دو فاز ریزش و ثبات را پشت سر گذاشتند. از اول فروردین‌ماه همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی قیمت محصولات فولادی ایران نیز به شدت ریزشی شد ولی با آغاز خردادماه بازار قیمت محصولات فولادی ایران رو به ثبات رفت و در محدوده قیمتی کوچکی نوسان کرد.

نمودار زیر روند قیمتی اسلب، میلگرد و شمش صادراتی ایران از ابتدای سال تاکنون را نمایش می‌دهد.

ثبات قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران

قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خردادماه در بازارهای جهانی به ثبات رسید و در بعضی از موارد مانند اسلب روی یک خط صاف حرکت می‌کند درحالی‌که این ثبات قیمتی در محصولات فولادی سایر کشورها دیده نمی‌شود و نوسانات ۲ ماه ابتدایی سال جاری نیز نشان می‌دهد قیمت محصولات فولادی ایران در بازارهای جهانی پر نوسان است.

قیمت شمش فولادی و اسلب صادراتی ایران در بازارهای جهانی طی ۲ ماه اول سال نزدیک به ۱۷ درصد کاهش پیدا کردند و در همین محدوده به ثبات رسیدند. شمش فولادی پس از ریزش اندکی صعودی شد ولی قیمت اسلب در این بازه زمانی از ۵۶۵ دلار تا ۴۷۰ دلار ریخت و ۴۰ روز گذشته نیز دقیقا با قیمت ۴۷۰ دلار در هر تن معامله می‌شود. در مقابل نوسانات قیمتی شمش فولادی به‌مراتب بیشتر است.

قیمت شمش فولادی از ۵۷۴ دلار به ازای هر تن ریزشی شد تا به ۴۷۲ دلار رسید و سپس به کانال ۴۸۰ دلار برگشت و ۴۰ روز پایانی را با نوسانات کمتر از ۵ دلار به پایان رساند. ازاین‌رو نوسانات شمش فولادی طی ماه گذشته بیشتر از اسلب صادراتی ایران بود ولی نسبت به میلگرد صادراتی ایران کمتر است.

میلگرد صادراتی ایران برخلاف محصولات صادراتی و حتی بازار میلگرد در بورس فلزات لندن یا بازار آتی شانگهای، پس از آغاز ریزش در ماه‌های ابتدایی سال، خیلی سریع صعودی شد. قیمت میلگرد صادراتی ایران در فاز ریزشی بازار فلزات تنها ۸ درصد کاهش پیدا کرد و خیلی زود به نزدیکی قیمت قبل از ریزش بازگشت. اول فروردین‌ماه هر تن میلگرد صادراتی ایران ۵۴۲ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری می‌شد، سپس تا ۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و اواسط خردادماه به ۵۴۰ دلار بازگشت. قیمت میلگرد صادراتی ایران پس از افزایش تا کانال ۵۴۰ دلار از اواسط خردادماه ثابت ماند و نوسانات محدودی داشت.

فعالان بازار ثبات قیمت محصولات فولادی ایران را مقدمه‌ای برای آغاز یک موج نزولی یا صعودی جدید دربازار فلزات در طول فصل تابستان می‌دانند ولی اینکه به کدام جهت حرکت کند به شرایط بازار جهانی بستگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =