محمد کشتی آرای- عضو هیات مدیره اتحادیه

محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر بیان می‌دارد: معمولا مناسبت‌ها دیگر تاثیری بر بازار طلا و سکه ندارد و فرارسیدن این اعیاد هم نه سبب تغییر تقاضا و نه نوسان قیمت‌ها می‌شود. در شرایط حال حاضر قیمت طلا و سکه بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز و بازارهای جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار طلا و سکه تابستان را با افزایش قیمت شروع کرد تا بهای سکه امامی به کانال ۲۹ میلیون تومان نزدیک شود. شماری از فعالان بازار طلا انتشار اخبار منفی سیاسی را سبب افزایشی شدن نرخ ارز و به دنبال آن رشد قیمت طلا و سکه می‌دانند. اکنون قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به حوالی دو میلیون و ۳۵۳ هزار تومان رسیده است و اونس طلا با بهای حدود ۱۹۲۱ دلار معامله می‌شود. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. در انتها سکه گرمی بدون افزایش قیمت حوالی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی مانده است. مشاهدات میدانی از کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه خبر می‌دهد و به گفته بعضی از فعالان بازار در شرایط کنونی باوجود کاهش قیمت طلا نسبت به اسفند ۱۴۰۱، خریداران قدرت زیادی ندارند. محمد کشتی آرای، نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت فعلی بازار طلا به خبرنگار ایراسین توضیح می‌دهد: اگرچه از قیمت طلا درمقایسه با قبل کاسته شده ولی میزان تقاضا زیاد نیست و فاز بازار طلا و سکه از ابتدای سال رکودیست. درواقع سیر نزولی قیمت طلا در بازار سبب افت تقاضا شد.

هرساله تقاضا برای خرید طلا و سکه در آستانه اعیاد قربان و غدیر افزایش می‌یافت ولی درسال جاری فرارسیدن این اعیاد تاثیری بر میزان تقاضا نداشت. طبق گفته شماری از طلا فروشان دید مردم به طلا تغییر کرده است و اکنون به جای زیورآلات تزئینی، مردم طلا را به قصد سرمایه‌گذاری می‌خرند. نایب رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز توضیح می‌دهد: معمولا مناسبت‌ها دیگر تاثیری بر بازار طلا و سکه ندارد و فرارسیدن این اعیاد هم نه سبب تغییر تقاضا و نه نوسان قیمت‌ها می‌شود. در شرایط حال حاضر قیمت طلا و سکه بیشتر تحت تاثیر نرخ ارز و بازارهای جهانی است.

از سوی دیگر فعالان بازار معتقدند نزدیک شدن به ماه‌های محرم و صفر نیز کاهش معاملات در بازار فلز زرد را به همراه دارد و نمی‌توان دورنمایی از قیمت‌ها ارائه داد زیرا طلا و سکه این روزها بیشتر از همیشه دنباله‌رو نرخ ارز، اخبار و قیمت جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =