• ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر: 38573
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

وعده عربستان برای کاهش تولید روزانه ۱ میلیون بشکه نفت باعث شد تا تحلیلگران از احتمال صعود قیمت نفت به قله ۱۰۰ دلاری بگویند ولی ترس از رکود اقتصادی و داده‌های اقتصادی ضعیف چین در صبح چهارشنبه رویای نفت ۱۰۰ دلاری را بر باد داد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، وزیر انرژی عربستان هفته ‌گذشته از کاهش تولید روزانه ۱ میلیون بشکه نفت از ماه ژوئیه خبر داد و همین مسئله باعث شد تا کارشناسان از احتمال رشد قیمت نفت تا کانال ۱۰۰ دلار خبر بدهند. رویترز در گزارشی مدعی شد بدبین‌ترین کارشناسان از احتمال ۸۵ دلاری شدن نفت تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌گویند ولی قیمت جهانی نفت پس از اعلام خبر کاهش تولید عربستان بی‌توجه به این پیش‌بینی‌ها حرکت خاصی نکرد. دو ماه قبل وقتی عربستان از کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خبر داد قیمت نفت برنت به یک باره از ۷۹ دلار تا ۸۶ دلار افزایش پیدا کرد ولی این بار با وجود کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه، قیمت نفت برنت حدود ۳ درصد رشد کرد و با انتشار داده‌های منفی اقتصاد چین در صبح چهارشنبه نفت رشد سه درصدی را پس گرفت. هیرویوکی کیکوکاوا، رئیس NS Trading، یکی از واحدهای نیسان در این‌باره می‌گوید: بازار اخبار کاهش تولید عربستان را هضم کرده است و سرمایه‌گذاران اکنون تمایلی به اتخاذ موضع بزرگ به دلیل پیش‌بینی‌ها و شاخص‌های اقتصادی متفاوت در ایالات متحده و چین ندارند.

داده‌های اقتصادی چین از کاهش صادرات این کشور حکایت می‌کند. تقاضا برای کالای چینی کاهش یافته‌است و رشد اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا روند صعودی کندی دارد. رشد اقتصادی کندتر در چین به معنای تضعیف بخش تقاضای نفت از سوی چین خواهد بود. از طرفی کارشناسان از احتمال آغاز رکود در اقتصاد جهانی می‌گویند. پریانکا ساچدوا، تحلیلگر فیلیپ نوا در این‌باره می‌گوید: ترس از رکود اقتصادی، در حالی که داده‌های اقتصادی غم‌انگیزتر هستند باعث شده تا تمام تلاش های اوپک پلاس برای حفظ قیمت نفت بی نتیجه باقی بماند.

ترس از رکود و داده‌های ضعیف اقتصاد چین نه تنها اثر مثبت کاهش تولید عربستان را بر قیمت نفت خنثی کرد بلکه رویای نفت ۱۰۰ دلاری را برباد داد تا اکنون همه چشم‌ انتظار جلسه جدید فدرال رزرو و تعیین نرخ بهره باشند زیرا در صورت افزایش نرخ بهره و انتظار فعالان بازار برای چرخه رکود قیمت‌ نفت به نزول خود ادامه‌ خواهد داد. رویترز در گزارشی در این‌باره نوشت: انتظار برای رکود باعث شده تا رشد قیمت نفت کنترل شود و به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت شدیدی در کار باشد.

جاخوش کردن نفت در کانال ۷۰ دلار در حالی اتفاق می‌افتد که در لایحه ۱۴۰۲ بودجه قیمت هر بشکه نفت ۸۵ دلار پیش‌بینی شد و حالا با توجه به اینکه نفت دیگر به اخبار مثبت بازارهای جهانی مانند کاهش عرضه واکنش نشان نمی‌دهد شاید این خبر خوبی برای دولت‌مردان نباشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =