فائو

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از کاهش قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه پیاپی‌ خبر داد. براساس این گزارش گندم و ذرت از جمله مواد غذایی ارزان شده در ماه گذشته هستند ولی شکر و گوشت قرمز با افزایش تقاضا گران‌ شدند.

به گزارش ایراسین، سال گذشته پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت مواد غذایی با شیب تندی صعودی شد ولی با توافق انجام شده برای صادرات محصولات اوکراین، حالا براساس گزارش سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه پشت سر هم نزولی بود. اگرچه هنوز قیمت موادغذایی به پیش از جنگ اوکراین بازنگشته‌ است. ماکسیمو توررو، اقتصاددان ارشد فائو در این باره می‌گوید: در حالی که قیمت‌ها در سطح جهانی کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالا هستند و در بازارهای داخلی به افزایش خود ادامه می‌دهند و چالش‌های بیشتری برای امنیت غذایی ایجاد می‌کنند.

در این گزارش قیمت گندم، ذرت و برنج در ماه مارس نزولی اعلام شد، در مقابل قیمت شکر و گوشت قرمز صعودی بود و در مجموع شاخص قیمت مواد غذایی در ماه مارس ۵.۶% کاهش داشت.

گندم حرکت به سمت پیش از جنگ

ریزش قیمت ۷.۱% گندم یکی از دلایل کاهش شاخص قیمت مواد غذایی در ماه مارس بود.

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه پیاپی‌

براساس نمودار بالا، قیمت گندم پس از ثبت رکورد تاریخی با شروع جنگ اوکراین، به شدت نزولی شد و در صورت ادامه‌دار بودن روند نزولی احتمال کاهش ۴۰% تا ۵۰% قیمت گندم نیز وجود دارد. فائو پیش‌بینی کرد تولید گندم افزایش پیدا می‌کند و ابراز امیدواری کرد با افزایش تولیدات قیمت گندم تعدیل خواهد شد. در بازارهای داخلی قیمت خرید تضمینی گندم کمتر از ۲۰ هزار تومان است درحالی که نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته پیشنهاد داده‌اند خرید تضمینی گندم در قیمت ۲۰ هزار تومان و بالاتر صورت بگیرد.

ذرت بر مدار کاهش

فائو مدعی است قیمت ذرت در طول ماه مارس ۴.۶% کاهش یافته است. اگرچه در بازارهای داخلی خریداران ذرت، مدعی افزایش قیمت آن هستند ولی در بازارهای جهانی ذرت پس از افزایش قیمت یک سال قبل، اکنون تقریبا ثابت است. نمودارهای قیمتی نشان می‌دهد ریزش قیمت ذرت به اندازه گندم نبود و روند کلی قیمت ذرت همچنان صعودی است. پیش‌بینی می‌شود تولید ذرت در آینده نزدیک کاهش پیدا کند در نتیجه احتمال رشد قیمت ذرت تا سقف ۱۰ ماه قبل وجود دارد.

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه پیاپی‌

طلای سفید همچنان صعودی

افزایش قیمت شکر طی هفته‌های گذشته باعث شده تا نشریات لقب" طلای سفید" را به آن نسبت دهند. قیمت طلای سفید به بالاترین حد در طول ۱۰ سال گذشته رسیده است و اگر روند صعودی ادامه داشته باشد احتمال رشد ۵۰% قیمت شکر در سال ۲۰۲۳ نسبت به قیمت امروز نیز وجود دارد. فائو نیز در گزارش خود از افزایش قیمت شکر در ماه مارس گفت. طی روزهای گذشته افزایش قیمت شکر با رشد تقاضا برای سهام شرکت‌های تولیدکننده این حوزه در بازار سرمایه همراه بود.

کاهش قیمت جهانی مواد غذایی برای دوازدهمین ماه پیاپی‌

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =