وقف چی

عضو کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر عدم صرفه برداشت محصولات از سوی کشاورزان اعلام کرد: این شرایط ناشی از نبود آمار دقیق در اختیار مسئولان و سیاست‌گذاران این بخش است و حاصلی جز ورشکستگی بخش کشاورزی ندارد.

به گزارش ایراسین، علی وقف‌چی در این زمینه تاکید کرد: آمار میزان تولید و مصرف داخلی می‌تواند فرصتی در اختیار سیاست‌گذاران این بخش قرار دهد تا برای مازاد احتمالی و مدیریت بازار برنامه‌ریزی کنند اما طی سنوات اخیر متاسفانه این آمار استخراج نشده است.

وقف‌چی در ادامه افزود: کشاورزی یکی از بخش‌های پرپتانسیل اقتصاد کشورمان است که با درنظر گرفتن بازار مصرف داخلی و همچنین کشورهای اطراف می‌تواند ارزش افزوده بالایی در اختیار اقتصاد کشور قرار دهد درصورتی که بتوانیم از فرصت‌ها استفاده بهینه داشته باشیم.

وی معتقد است تکمیل نبودن زنجیره تولید در این بخش نیز از دیگر عوامل بروز چنین رویدادهایی در بخش کشاورزی است و امروز فرصت تولید محصولات کشاورزی را به تهدید اقتصادی داخل کشور تبدیل کرده است.

به گفته وقف‌چی بی‌توجهی به تبعات این اتفاقات در بخش کشاورزی یکی از عوامل مهاجرت و خالی شدن روستاها و وابستگی کشور به واردات محصولات کشاورزی در آینده نزدیک است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به خبرنگار ما گفت: طی سنوات اخیر هنگام بروز چالش کاهش قیمت خرید محصولات کشاورزی برخی مسئولان اعلام می‌کنند واسطه‌ها عامل اصلی چنین شرایطی هستند، درحالی که این اتفاق ناشی از سوء مدیریت و بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی است.

به گفته وی واسطه یا دلال در بخش‌های مختلف اقتصادی اصولا پدیده‌ای منفی نیست اگر بتوانیم برای آن تعریف منطقی و صحیح داشته باشیم به این دلیل که اصولا تولیدکنندگان در هر بخشی از اقتصاد نمی‌توانند همزمان در بخش‌های مختلف فعالیت داشته باشند که این شرایط برای کشاورزان مشهود تر است.

وقف‌چی تصریح کرد: در بخش کشاورزی واسطه‌ها اگر در جایگاه اصولی و منطقی خود قرار داشته باشند می‌توانند بازار را در راستای منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده مدیریت کنند نه اینکه به بلای جان اقتصاد تبدیل شوند، این درحالی است که اکنون چون تعریف درستی از این فعالان نداریم می‌بینیم بعضا عامل بروز مشکلات شناخته می‌شوند.

وی درباره مخالفت برخی افراد با صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: این مخالفت در واقع پاک کردن صورت مسئله است، چون برنامه‌ریزی برای صادرات محصولاتی که بازار داخلی ندارند ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و بجای فساد یا امحاء‌محصولات می‌توان از آنها دلارهای غیرنفتی به دست آورد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی اکنون به عنوان دو متولی اصلی در تکمیل زنجیره تولید متاسفانه عملکرد خوبی در بخش کشاورزی نداشتند درحالی که اگر زنجیره تولید در این بخش تکمیل شود و صنایع تکمیلی فعالیت دقیقی داشته باشند خبری از افزایش ناگهانی قیمت‌ها یا زیان کشاورزان به دلیل نزولی شدن قیمت نیست.

وقف‌چی در پایان تصریح کرد: اتفاقات اخیر در بخش کشاورزی و امحاء محصولات تولیدی از سوی کشاورزان به دلیل قیمت‌های نازل دلیل است برای مطرح شدن طرح استیضاح وزیر جهاد از سوی نمایندگان که دوباره به جریان افتاده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =