حسین سلاح ورزی

نایب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به کاهش نرخ ارز در بازار گفت: اگرچه روند صعودی نرخ ارز طی چند ماه اخیر کنترل شده و به نوعی ثبات قیمتی در این زمینه داریم اما چسبندگی قیمت‌ها اصلی‌ترین عاملی است که نمی‌توانیم به سرعت تبعات آن را در قیمت کالا و خدمات متصور باشیم.

حسین سلاح‌ورزی در گفتگو با ایراسین اظهار کرد: اثرگذاری نرخ دلار در قیمت کالا و خدمات بگونه‌ای است که اگر نرخ ارز صعودی باشد کالا و خدمات هم به سرعت با این نوسان همسو خواهد شد اما در جهت عکس مقاومت حداکثری خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: بطور کلی اثرچسبندگی در این زمینه مشهود است و اینکه مطرح کنیم چون دلار ارزان شده باید همه قیمت‌ها هم با این روند همسو باشند در کوتاه مدت اشتباه است، به همین دلیل اکنون انتظار نزولی شدن اقلام تقریبا منطقی نیست و باید منتظر باشیم.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران فروشندگان و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند تاجای ممکن نسبت به افت قیمت‌ها مقاومت کنند و مبنای فروش کالا یا خدماتشان را نرخ‌ دلار گران درنظر داشته باشند اما اگر سیر نزولی دلار ادامه دار باشد قطعا این گروه هم مجبور به پذیرش واقعیت بازار خواهند شد.

وی معتقد است امروز اقلام وارداتی سریعتر از سایر اقلام به کاهش نرخ ارز واکنش نشان داده‌اند و سیرنزولی به خود گرفته‌اند اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد اثر چسبندگی باعث شده تا این روند با سرعت کاهش نرخ ارز در بازار همسو نباشد. به عنوان مثال اگر نرخ ارز طی شش ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته اقلام وارداتی ۱۰ درصد نزول قیمت را تجربه کرده‌اند.

سلاح‌ورزی درباره دلایل کاهش نرخ ارز نیز اظهار کرد: این اتفاق را می‌توان از چند منظر مورد بحث و بررسی قرار داد که یکی از آنها موضوع افزایش عرضه و بازگشت ارز حاصل از صادرات با سیاست‌های بانک مرکزی بوده است.

به گفته وی البته  نکته دیگری که می‌تواند در این زمینه اثرگذاری بالایی داشته باشد بحث کاهش تقاضا و خروج تقاضای کاذب از بازار ارز بوده که اثرگذاری بالایی هم طی چندماه اخیر در این زمینه ایجاد کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی همچنین تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد ایران و درنظرگرفتن کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا تبعات روانی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در نرخ ارز داشته باشد و شاید بیشتر از دلایل منطقی باعث فراز و فرود قیمتی باشد.

وی معتقد است شاهد مثال اثرات روانی در بازار ارز ایران را می‌توان در کاهش یا افزایش قیمت به مجرد انتشار اخبار مربوط به تحریم‌ها مرتبط کرد به عنوان مثال هفته گذشته با سفر وزیر خارجه ایران به اتحادیه اروپا دیدیم سیر نزولی قیمت ارز در بازار شدت قابل توجهی گرفت.

سلاح‌ورزی در پایان به خبرنگار ما گفت: در بررسی‌های اخیر و همچین ثابت درنظر گرفتن شرایط منطقه احتمال ورود نرخ ارز به کانال ده هزار تومان وجود دارد اما درصورتی که مناسبات سیاسی ایران با کشورهای دیگر دستخوش تغییرات شود شاهد بازگشت نرخ ارز به کانال ۱۲ هزارتومان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =