گز

سید حسن حجازی، نائب رئیس اول اتحادیه گز و شیرینی اصفهان با اشاره به اینکه خریدار در بازار گز کم است گفت: «همه کسبه امیدوارند تا شرایط بازار تغییر کند و رونق به بازار بازگردد.»

به گزارش ایراسین، هر سال با نزدیک شدن به سال جدید تقاضا برای خرید گز و شیرینی افزایش می‌یافت اما بررسی‌های میدانی حاکی از این است شیرینی‌فروشان این روزها هنوز پذیرای خریداران زیادی نشده‌اند. سید حسن حجازی، نائب رئیس اول اتحادیه گز و شیرینی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایراسین، در خصوص میزان تقاضا در بازار گز و شیرینی در آستانه نوروز، بیان داشت: «تقاضا برای گز در آستانه سال جدید نزدیک به صفر است. قیمت‌ گز در بازار بالاست و سفارشی چندانی برای این اقلام وجود ندارد.» حجازی در ادامه افزود: «سال‌های گذشته در این ایام تقاضا برای گز به قدری افزایش می‌یافت که تولیدکنندگان باید یک شیفت اضافه در ساعات شب را به تولید گز اختصاص می‌دادند تا انواع گز و شیرینی تولید کنند. ولی این روزها خریداران کم‌تر به این بازار مراجعه می‌کنند.» درحال حاضر بسته های ۴۵۰ گرمی گز لقمه بادام، مخلوط و پسته ۱۸ درصد به ترتیب حدود ۱۰۰ هزار، ۱۴۰ هزار و ۱۷۰ هزار تومان، گز لقمه بادام، مخلوط و پسته ۲۸ درصد نزدیک به ۱۲۵هزار، ۱۷۰ هزار و ۲۲۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت گزهای با درصد مغزیجات بالاتر یعنی ۳۰ تا ۴۲ درصد در بسته‌بندی ساده ۴۵۰ گرمی نیز از حوالی ۱۵۰ هزار تومان شروع و تا ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. گزهایی با درصد مغزیجات صفر تا ۱۰ درصد ارزان‌ترین محصولات بازار به شمار می‌روند که حداقل قیمت یک بسته صد گرمی آن ها حدود ۲۰ هزار تومان است. در این میان شماری از فروشندگان به عرضه گز به صورت عددی به جای بسته‌بندی روی آورده‌اند که یک عدد گز ۱۸ درصد مخلوط دست کم سه هزار تومان قیمت دارد.

نائب رئیس اول اتحادیه گز و شیرینی اصفهان درباره میزان تقاضا برای گزهایی با درصد مغزیجات مختلف توضیح داد: «فرقی ندارد درصد مغزیجات و کیفیت گز به چه میزانی باشد، تعداد خریدار در بازار کم است.» حجازی در مورد علت افزایش قیمت گز و شیرینی نیز گفت: «درحال حاضر هر کیلوگرم مغز پسته با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. باتوجه به نرخ فعلی دلار خرید اقلامی مانند مغزیجات، کاکائو، پودر نارگیل و... دشوار است. باتوجه با قیمت مواد اولیه فروش گز توجیه اقتصادی ندارد. فروشندگان نمی‌دانند گز را با چه قیمتی عرضه کنند. از طرفی مشکلات دیگری مانند دستمزد کارگران، مالیات و... نیز در این عرصه وجود دارد.» نائب رئیس اول اتحادیه گز و شیرینی اصفهان معتقد است همه کسبه امیدوارند تا شرایط بازار تغییر کند و رونق به بازار بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =