ابوالفضل رضایی

نوسان‌های اخیر در اقتصاد کشورمان و صدور دستورالعمل‌های متعدد از سوی برخی نهادها مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک‌ باعث شده تا بسیاری از صنایع که در بازارهای صادراتی برای خود موقعیتی ایجاد کرده بودند با چالش جدی روبرو شده و به نوعی بازار را به رقبای سنتی خود واگذار کنند.

به گزارش ایراسین، نوسان‌های اخیر در اقتصاد کشورمان و صدور دستورالعمل‌های متعدد از سوی برخی نهادها مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک‌ باعث شده تا بسیاری از صنایع که در بازارهای صادراتی برای خود موقعیتی ایجاد کرده بودند با چالش جدی روبرو شده و به نوعی بازار را به رقبای سنتی خود واگذار کنند.

یکی از صنایعی که دراین زمینه گرفتار همین روند و بروکراسی اداری شده است تولیدکنندگان آلومینیوم و صنایع وابسته به آنها بوده و در همین زمینه گفت‌وگویی با ابوالفضل رضایی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان آلومینیوم داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

  • قیمت تعیین شده با شیوه فعلی را برای آلومینیوم  منطقی است؟

پاسخ بنده خیر است، و اعتقاد دارم هرجایی که دولت دربازار دخالت داشته باشد نتیجه معکوس خواهد بود. ببینید امروز قیمت بازارهای بین المللی شمش حداکثر ۴۵ دلار است درحالی که دربازار ایران شمش آلومینیوم با نزدیک به سه برابر قیمت یعنی در محدوده ۱۱۰ تا ۱۵۰ دلار تحویل متقاضیان می‌شود.

  • نقش بورس در ایجاد تعادل قیمتی چیست؟

ببینید اصولا بورس کالا قرار است شفافیت به بازار هدیه دهد اما درست زمانی که کمبود تولید و عرضه در بازار ایجاد می‌شود همه قیمت‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهند داشت که این امتیاز بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته مدیریت این اتفاق با توجه به دخالت‌های دولت غیرممکن است و همواره زیان به تولیدکنندگان و بازارهای صادراتی ایران وارد خواهد شد.

  • اثرگذاری این سیاست در بازارهای صادراتی ما چیست؟

اصولا نتیجه دخالت‌های دولت منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی برای محصولات پایین دستی آلومینیوم خواهد بود به این دلیل که وقتی قیمت شمش در بازارهای بین المللی ۴۵ دلار است تولید محصولات پایین دستی هم برهمین اساس می‌شود اما در ایران از همان ابتدا که تولید کننده قصد تامین ماده اولیه خود یعنی شمش آلومینیوم دارد بازار را واگذار کرده است چون ماده اولیه را سه برابر قیمت بازار جهانی خریداری می‌کند. من از شما سئوال می‌کنیم چطور یک تولید کننده با خرید شمش ۱۱۰ دلاری می‌تواند در بازارهای خارجی با تولیدکنندگان کشورهای دیگر که انواع امتیازات را از دولت خود دریافت می‌کنند رقابت داشته باشد؟

ایران در کدام بازارها فعال بوده و این روند بازارش را تحت تاثیر قرار داده است؟

اصلی‌ترین بازار ایران کشورهای همسایه هستند و بازهم در میان آنها عراق جایگاه ویژه‌ای برای تولیدکنندگان داخلی ما دارد اما محصولاتی هم داریم که به دوردست‌ها ارسال شده و حتی در اروپا هم خریدار دارند. اجازه دهید برای شما مثالی بزنم که این سیاست‌ها چه اثرگذاری نگران کننده‌ای در صنعت و تولیدکنندگان پایین دستی ایجادکرده است. اکنون بازار ایران که یکی از قابل توجه‌ترین بازارهای ایران بوده به دلیل سیاست‌های مقطعی و همچنین غیراصولی یا همان دخالت‌های دولتی تقریبا از دست رفته و ترکیه رقیب اصلی ایران توانسته سهم بازار کشور را به خود اختصاص دهد.

آیا می‌توانیم نیاز شمش بازار داخلی را تامین کنیم؟

به جرات می‌گویم اگر اجازه دهند بخش خصوصی واقعا مدیریت کند بله می‌توانیم تمام نیاز بازار را تامین کنیم و در برخی موارد حتی صادرات هم داشته باشیم. من تاکید می‌کنم اگر قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم واقعی باشد قطعا ارزش افزوده بالاتری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. چون رانت، فساد و دور زدن قوانین از میان خواهد رفت. در این شرایط است که هم تولید کنندگان آلومینیوم و هم صنایع پایین دستی می‌توانند کاملا دقیق و هدفمند به تولید ادامه دهند و برای صادرات محصولاتشان هم برنامه منطقی ارایه کنند.

بطور کلی نیاز آلومینیوم بازار ایران و توان تولیدی ما چقدر است؟

آنطور که ما برآورد کردیم نزدیک به ۲۶۰ هزار تن تولید آلومینیوم داریم و برهمین اساس چیزی حدود ۳۵۰ هزار تن هم مصرف بازار است.

چطور تاکید دارید می‌توان نیاز داخلی را تامین کنید درحالی که فاصله ۱۰۰ هزار تنی با نیاز بازار داریم؟

اجازه دهید بازگردم به دخالت‌های بی دلیل دولت. اگر قیمت‌گذاری‌های غیر اصولی و همچنین دخالت‌های مقطعی و صدور بخش‌نامه‌های مختلف را حذف کنیم سرمایه‌گذاران مشتاق به سرمایه‌گذاری هستند و به اینگونه می‌توانیم شاهد افزایش تولید برای تامین بازار باشیم اما در شرایط فعلی همه درگیر حاشیه شده‌اند چه تولید کنندگان آلومینیوم و چه صنایع پایین دستی که تقاضای خرید دارند. امروز واقعا هیچ یک از طرفین معادله نمی‌توانند برای خود برنامه‌ریزی کنند.

برخی کارشناسان براین باورند رقابت منفی در بازار شکل گرفته است، شما این مورد را تایید می‌کنید؟

بله؛ اما اجازه دهید روند را توضیح دهم که حاشیه نرفته باشم. ببینید ایرالکو و آلومینیوم المهدی اصلی‌ترین تولیدکنندگان این محصول در بازار ایران هستند. در این مجموعه‌ها اکنون ایرالکو تولید شمش بالایی دارد اما مشکلاتی هم داشته که بلیت تولید نمی‌کند. از سوی دیگر هم المهدی به دلیل ضعف مدیریت اکنون درگیر شده و همواره تولیداتش کاهش یافته پس بلیت مورد نیاز بازار در ابعاد قابل توجهی طی یکسال اخیر کاهش یافته که اتفاقا این محصول مورد نیاز صنایع پایین دستی است. خوب حالا این کمبود باعث شده برخی تشویق به تولید بلیت شوند که در نهایت مازاد تولید در بازار ایجاد کرد.

رقابت منفی از این نقطه آغاز شد که همه تولیدکننده بلیت شدند درحالی که تقاضای شمش درحال افزایش بود. به این ترتیب مازاد تولید با توجه به قوانین مقطعی در بازار ماند و شرکت‌ها برای جلوگیری از زیاد شروع به رقابت منفی با یکدیگر شدند تا محصولاتشان را نقد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =