پژوهش

هفته پژوهش با وجود اینکه به شکل رسمی ۲۵ آذرماه پایان یافت، دانشگاه‌ها و برخی مراکز آموزش عالی در هفته گذشته با تقدیر از پژوهشگران برگزیده و فناوران منتخب این هفته را گرامی داشتند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، نخستین هفته از اولین ماه زمستان نیز با وجود یک روز تعطیلی بین‌ هفته به مناسبت ایام فاطمیه (س)، با اخبار متفاوتی در حوزه آموزش عالی همراه بود. صدور حکم ریاست چهار دانشگاه و یک پژوهشگاه کشور برای مدت چهار سال، تاسیس اندیشکده «بانوان و تحکیم خانواده»، اعطای مجوز تاسیس پارک علم و فناوری به سه دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه کاشان و دانشگاه علم و صنعت ایران، تجلیل از استادان و پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف و افتتاح سامانه مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران به مناسبت هفته پژوهش و تجلیل از دانشمندان برتر ارتباط با جامعه و صنعت سال ۱۴۰۱ از مهم‌ترین اخبار این هفته بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبه پنجاهمین جلسه کمیته تعیین روسای دانشگاه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، احکام ریاست چهار دانشگاه و یک پژوهشگاه کشور را برای مدت چهار سال صادر کرد.

محمدعلی زلفی‌گل در احکام جداگانه‌ای احد ضابط را به عنوان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، اسماعیل فاتحی‌فر را به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی سهند تبریز، جمال فیاضی را به عنوان رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اسماعیل چمنی را به عنوان رئیس دانشگاه محقق اردبیلی و حسن تاجیک را به عنوان رئیس پژوهشگاه رنگ منصوب کرد.

تجلیل از پژوهشگران برتر در دانشگاه شریف/ تقدیر از دهقانی فیروزآبادی

دانشگاه صنعتی شریف هم یکشنبه گذشته (چهارم دی ماه) به مناسبت هفته پژوهش، با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور از پژوهشگران و فناوران برتر سال ۱۴۰۱ تقدیر کرد.

رئیس این دانشگاه در این مراسم اظهار داشت: ما باید در دانشگاه به دو مقطع دکتری و پسادکتری توجه ویژه داشته باشیم و با کسب درآمد از طریق خدمات فناورانه و صنعتی در شان دانشگاه، بتوانیم بخشی از هزینه این عزیزان را تامین کنیم.

رسول جلیلی در این آیین در خصوص دوره پسادکتری گفت: تکلیف این دوره در دانشگاه روشن نیست و نمی‌دانیم پسادکتری را کارمند بدانیم یا دانشجو. عنوان پسادکتری عنوان سازمانی جاافتاده‌ای نیست. در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس باید تلاش کنیم سهم ما از سفره آموزش عالی، متناسب با خروجی‌ها و نیازمندی‌ها بیشتر شود.

در این مراسم از شماری از استادان دانشگاه صنعتی شریف و روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصادی دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به عنوان پژوهشگر نمونه سال تقدیر شد.

افتتاح سامانه مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران

تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز یکشنبه گذشته میزبان مراسم افتتاح سامانه مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران با حضور عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای مراکز پژوهشی و صاحبنظران و پژوهشگران برتر بود.

داده های پیمایشی مرتبط با جامعه هدف آموزش عالی یعنی دانشجویان و اعضای هیات علمی، مدیران، کارکنان و دانش آموختگان در این سامانه تجمیع و در قالبی منحصر به فرد برای استفاده در پژوهش های مطالعات آموزش عالی ایران در اختیار پژوهشگران آن حوزه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با رقم‌های بسیار ناچیز مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی که با بودجه‌های حتی روابط عمومی بسیاری از وزارتخانه‌ها برابری نمی‌کند نباید انتظار اقدامات بزرگ داشت.

عبدالحسین کلانتری یکشنبه شب در مراسم افتتاح سامانه رصد فرهنگی اجتماعی آموزش عالی ایران افزود: صادقانه بگویم در حوزه رصد و پایش شاخص های فرهنگی و اجتماعی به صورت خاص در دانشگاه وضعیت بسیار نامناسبی داریم.

وی با بیان اینکه به صورت اساسی برای شناخت وضع موجود در حوزه فرهنگی و اجتماعی جامعه چاره ای جز استفاده سازوکارهای رصد و پایش نداریم، افزود: این موضوعی است که متاسفانه در دوره جدید و با وجود شتاب تحولات در جامعه و سلایق مخاطب به تعویق افتاده و نیازمند برنامه ریزی است.

در این مراسم همچنین ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی از پنج عنوان کتاب جدید این موسسه رونمایی شد.

تاسیس اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده/ اعطای مجوز به سه دانشگاه برای تاسیس پارک علم و فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شنبه گذشته، سوم دی) در اولین جلسه تشکیل اندیشکده بانوان و تحکیم خانواده در دفتر این معاونت با تاکید بر ضرورت بازنگری برخی از آیین نامه ها و قوانین برای پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی کشور گفت: به منظور بهره گیری از نظرات و ایده های خبرگان و صاحب نظران در راستای تحقق اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون ۱۷ اندیشکده تشکیل شده است.

علی خیرالدین افزود: مسائل هر حوزه در این اندیشکده‌ها ضمن شناسایی و اولویت بندی، مورد بررسی تخصصی می‌شوند و در همین راستا تاکنون بیش از ۱۰۰ جلسه تخصصی و ۱۵۰ جلسه کارگروه‌های فرعی ذیل این اندیشکده‌های تخصصی بر اساس محورهای موضوعی و چالش های پیش رو و احصا شده، تشکیل شده است.

به گفته وی محدودیتی برای حضور افراد در اندیشکده ها وجود ندارد، تاکنون ۳۷۰ عضو هیات علمی نخبه و صاحب نظر برای حضور در اندیشکده‌ها بر اساس معیار و شاخصه های موردنظر و همچنین تایید احراز شرایط توسط رئیس و دبیر اندیشکده انتخاب شدند. بررسی برنامه های هفتم توسعه و همچنین بودجه ۱۴۰۲ از اولویت‌های اندیشکده‌ها است.

افزون بر این، شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، با تاسیس سه پارک علم و فناوری در دانشگاه‌های امام حسین (ع)، کاشان و علم‌وصنعت ایران موافقت کرد. علی خیرالدین با اعلام این خبر افزود: موضوع تاسیس این سه پارک علم و فناوری، پس از بررسی در کارگروه فناوری و کمیسیون گسترش فناوری و نوآوری در شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی مطرح و تصویب شد.

اعلام نحوه پرداخت وام شهریه به دانشجویان دوره‌های پردیس و مجازی

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نحوه ارائه وام شهریه به دانشجویان دوره‌های پردیس و الکترونیکی (مجازی) را اعلام کرد. براساس اطلاعیه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشجویان دوره‌های پردیس و الکترونیکی (مجازی) با اعلام درخواست کتبی دانشگاه و موافقت صندوق در صورت وجود اعتبار مازاد از محل اعتبار تخصیصی به دانشگاه پس از بهره مندی متقاضیان واجد شرایط در اولویت بعدی وام شهریه تعلق می‌گیرد.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین درمورد میسر نبودن امکان ثبت وام برای دانشجویانی که به علت شیوع کرونا در ترم گذشته حذف ترم کرده بودند، اعلام کرد: اگر حذف ترم در کارنامه آموزشی دانشجو بدون احتساب در سنوات ثبت شده باشد و دانشجو نیز وامی در آن نیم سال دریافت نکرده باشد با ارسال درخواست کار توسط کارشناس اداره رفاه دانشگاه، ترم تحصیلی دانشجو توسط کارشناس صندوق حذف می‌شود.

در این اطلاعیه صندوق رفاه دانشجویان درباره ارائه وام به دانشجویان بورسیه هم اعلام کرد: طبق آیین نامه و قوانین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعطای وام به دانشجویان بورسیه ممنوع است.

همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با ونزوئلا

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم روز دوشنبه پنجم دی ماه در نشستی با خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر ونزوئلا در ایران ضمن یادآوری ظرفیت‌های بسیار در دانشگاه و پارک علم و فناوری آن، برای اشتراک‌گذاری این ظرفیت‌ها با ونزوئلا همچنین بهره‌مندی از ظرفیت‌های این کشور اعلام آمادگی کرد.

علی اسدی به وجود مناسبات و همکاری های فرهنگی و سیاسی همچنین ویژگی استکبار ستیزی ایران و ونزوئلا اشاره کرد و افزود: ضروری است همکاری های خود را در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه توسعه همکاری‌های فناورانه گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی ترین پارک دانشگاهی ایران و مرجعی برای سایر پارک های علم و فناوری است، اظهار داشت: مسئولیت توسعه بخش فناوری دانشگاه تهران بر عهده پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و اکنون ۳۰۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در عضویت و استقرار این مجموعه بوده و همچنین ۱۵۰ شرکت نیز در صف انتظار استقرار قرار دارند.

سفیر ونزوئلا در ایران نیز وابستگی اقتصاد به نفت را مشکلی معرفی کرد و افزود: رفع این وابستگی یکی از اهداف ونزوئلا است که توسط رییس جمهوری این کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

خوزه رافائل سیلوا آپونته با اشاره به جلسات رئیس جمهوری ونزوئلا در ایران در سال جاری گفت: وی طی این جلسات، از یک پارک علم و فناوری کشور ایران نیز بازدید و بر اهمیت ارتقای ونزوئلا در این زمینه تاکید کرد که ایران با توجه به پیشرفت های بسیار در این حوزه می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

دانشگاه‌ها ازطریق موسسات جذب دانشجوی بین المللی مجوزدار دانشجو بپذیرند

مدیرکل امور دانشجویان بین الملل سازمان امور دانشجویان هم روز چهارشنبه هفتم دی ماه در نشست بررسی چالش‌ها و راهکارهای جذب دانشجویان بین‌الملل از طریق موسسات جذب، گفت: دانشگاه‌ها ملزم هستند در صورت همکاری با موسسات جذب دانشجوی بین المللی تنها از طریق این موسسات، دانشجوی خارجی مجوزدار که در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان اعلام می‌شود، جذب کنند.

جعفر رازقی با حضور مسوولان موسسات جذب دانشجویان بین‌الملل مجوزدار که در محل سازمان امور دانشجویان برگزار شد، افزود: مجوز قانونی برای جذب دانشجوی بین‌الملل توسط موسسات جذب دانشجوی بین‌المللی تاکنون وجود نداشته است به همین منظور آیین‌نامه‌ای در این خصوص تصویب و ابلاغ شد که بر اساس آن ما به انتشار فراخوان صدور مجوز جذب پرداختیم.

وی ادامه داد: پس از اعلام این فراخوان تعدادی از موسسات توانستند مجوز قانونی جذب دانشجوی بین الملل را دریافت کنند، به همین منظور این جلسه در راستای هم اندیشی با موسسات جذب قانونی برگزار شده است تا نگاه وزارت علوم به موضوع جذب دانشجویان بین الملل برای مسئولان موسسات مشخص شود و از طرفی نظرات این موسسات و چالش‌هایی که تا کنون در این خصوص داشته‌اند، شنیده شود.

نام‌نویسی بیش از ۲۷ هزار داوطلب در تکمیل ظرفیت پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور نیز این هفته از نام نویسی بیش از ۲۷ هزار داوطلب تاکنون در مرحله تکمیل ظرفیت پذیرش بهمن ماه صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سراسری سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها، خبر داد.

علیرضا کریمیان در این باره گفت: نام نویسی و انتخاب رشته از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان از روز چهارشنبه ۳۰ آذر آغاز شد و تا شنبه ۱۰ دی ادامه دارد.

وی افزود: دفترچه راهنمای نام نویسی و جدول کدرشته محل‌های مربوط به پذیرش فوق در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر شده است. داوطلبان می‌توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنمای مربوطه نسبت به نام نویسی و تکمیل فرم انتخاب رشته حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل به روش اینترنتی، اقدام کنند.

افزون بر این، رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نام نویسی ظرفیت‌های خالی رشته‌های تحصیلی دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ناپیوسته نظام آموزش مهارتی دانشگاه علمی کاربردی، صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در نوبت بهمن ۱۴۰۱ از روز دوشنبه پنجم دی آغاز شده و تا پایان روز پنج‌شبه ۱۵ دی ادامه دارد.

عبدالرسول پورعباس در این باره گفت: داوطلبان برای اطلاع از کدرشته محل‌های این مرحله از پذیرش و شرایط و ضوابط ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز آموزشی پذیرنده دانشجو به دفترچه‌ ثبت‌نام و اطلاعیه‌های منتشر شده در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش مراجعه کرده و سپس نسبت به ثبت‌نام و انتخاب کدرشته محل‌های مورد علاقه خود حداکثر تا ۲۰ کدرشته محل اقدام کنند.

انتشار کتابی به نام «قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی حوزه فناوری و نوآوری» توسط معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با هدف آشنایی با اصول، ضوابط و مقررات حاکم بر این حوزه، کتابی را با عنوان قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی حوزه فناوری و نوآوری و بازدید وزیر علوم از مراحل ساخت پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از دیگر اخبار این هفته آموزش عالی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =